۱۴۰۴ اردیبهشت ۴, پنجشنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۲۰۹)

 

شین میم شین

بوستان

باب سوم

در عشق و مستی و شور

حکایت دهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص  ۸۹)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم

 

 

از دید حافظ

برای آشنایی بخور و نمیر با اسرار هستی 

 باید به مشیت و میل و ملاطفت و ارده عالم اسرار غیبی امید بست

تا از طریق هاتف و سروش و غیره و غیره به گوش دردانه های رازدار محرم اسرار رسانده شود.

 

برای کسب لیاقت دریافت  پیغام سروش باید خرد اندیشنده را شقه شقه کرد و مست و لایعقل به عربده کشی برخاست:

 

بر آستانه میخانه هر که یافت رهی

ز فیض جام می، اسرار خانقه دانست

معنی تحت اللفظی:

پبش شرط وقوف به اسرار خانقاه، به مثابه ضد دیالک تیکی مدرسه،

 پیدا کردن راهی به میخانه و لاجرعه سرکشیدن جام می است.

 

این بدان معنی است

که پیش شرط کسب آگاهی نسبت به ضد دیالک تیکی هر چیز، مستی پیشاپیش است.

 

دلیل تبلیغ پیگیر می و مستی توسط حافظ،

 بر خلاف توهم خیلی ها،

 نه مخالفت خواجه با مذهب و روحانیت، بلکه فونکسیون عقل بر باد ده می و بیهوشی ناشی از مستی است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر