آذر و احسان طبری
طبری
فرق مابین مغرض و گمراه
در آنست
که
دومى
(گمراه)
وقتى روشن شد، رفتار خود را موافق ادراک اصلاح شده عوض مى کند
ولى اولى (مغرض)
علیرغم روشن شدن به رفتار غرض آلود خویش ادامه مى دهد.
معنی تحت اللفظی:
فرق مغرض با گمراه این است
که
گمراه
در صورت تنویر
توان تجدید نظر و تعویض و تصحیح رفتار خود را دارد
ولی
مغرض ندارد.
اکنون سؤالی که به ذهن خواننده می رسد،
این است که مگر ضد دیالک تیکی و یا ضد دوئآلیستی گمراه، مغرض است
و
مگر ضد دیالک تیکی و یا ضد دوئآلیستی مغرض گمراه است؟
طبری
در رابطه با مفاهیم از هر نوع، فرسنگ ها عقب مانده تر از کریم و سعدی است.
کریم و سعدی
هرگز از این خطاهای مفهومی مرتکب نشده اند:
ضد رهگمکرده (گمراه) در قرآن کریم، رهیافته (به راه راست و یا به صراط مستقیم هدایت شده) است.
ضد مغرض
حتی در افواه عمومی، بی غرض است و نه گمراه.
اصلا منظور از مغرض و گمراه چیست؟
غرض در فرهنگ لغات به دو معنی متفاوت به کار رفته است:
غرض
به معنی هدف و آماج و منظور
و
غرض
به معنی کینه، بدخواهی و غیره.
مثال:
آخر ای سندگدل از کشتن ما، چیست غرض
محتشم کاشانی
معنی تحت اللفظی:
هدف و آماج و منظورت از کشتن ما چیست؟
سعدی غرض از حقه تن آیت حق است
صد تعبیه در تو ست و یکی باز نجستی
نقاش وجود این همه صورت که بپرداخت
تا نقش ببینی و مصور بپرستی
معنی تحت اللقظی:
هدف و اماج و منظور از خلق کالبد آدمی، جان به مثابه محتوای آن است.
محتوایی که به مثابه کل، از صدها جزء تشکیل یافته است.
خدا به مثابه نقاش، صور متعددی را نقاشی کرده است.
هدفش این بوده که با مشاهده نقش به پرستش نقاش بپردازی.
معلوم نیست که طبری چگونه به این تعریف و در واقع به تحریف از مفهوم مغرض رسیده است.
حتی در تجارب روزمره به کرات اثبات می شود که مغرض کذایی با تغییر شرایط هم خود را و هم غرض خود را به هر دو معنی فوق الذکر
تغییر می دهد
و
ای بسا گمراهان کذایی که پس از اثبات بطلان راه خویش با سماجت به همان راه باطل خود ادامه می دهند.
اگر طبری توان تفکر مفهومی می داشت، از مفهوم غرض به مفاهیم مارکسیستی جانبداری و هدف و آماج می رسید.
جانبداری
(طرفداری)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/14151
چگونه می توان عضو حزب توده بود و از تعریف غرض به معنی جانبداری و هدف و آماج و غیره
بی خبر بود؟
غرض
به هر دو معنی فوق الذکر
خصوصیتی طبقاتی است.
کسی یافت نمی شود که بی بو و بی خاصیت باشد.
نه هدف و اماج و منظوری داشته باشد
و
نه
مهر و قهر و کینی به این و آن.
در گنجینه مفهومی مارکسیتی
هدف و آماج و منظور و قهر و مهر جای خاص خود را دارند.
هدف
در دیالک تیک وسیله و هدف
آماج
در دیالک تیک ابزار و آماج
قهر
در دیالک تیک مهر و قهر (مبارزه مسالمت امیز و قهرآمیز)
منظور
در دیالک تیک تئوری و پراتیک
و
در مفهوم مهم منافع
وجود دارند و توضیحات مفصل راجع به انها داده شده است.
هدف
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4323
پایان
هدف
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4997
پایان
تله ئولوژی
(هدفگزاری، تعیین هدف)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13435
آماج
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8902
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر