ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿۞ وَلَهُ مَا سَكَنَ فِي اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ ۚ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ﴾
[ الأنعام: ۱۳]
از آن اوست هر چه در شب و روز جاى دارد و اوست شنوا و دانا.
کریم
در این آیه،
دوباره مالکیت مطلق الهی را به رخ بشریت می کشد:
این بار دیالک تیک فرم و محتوا (ظرف و مظروف)
را
به شکل دیالک تیک شب و روز (به عوض آسمان ها و زمین) و آنچه که در شب و روز جا دارد، بسط و تعمیم می دهد.
ضمنا
بر شنوایی و دانایی خدا اشاره می کند.
منظور مسکوت کریم این است که بشریت هر چه بیندیشد و بگوید،
به گوش خدا می رسد.
اشاره به شنوایی و دانایی خدا
نوعی تهدید است تا خلایق مرتکب کوچکترین خطا نشوند.
﴿قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَتَّخِذُ وَلِيًّا فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ
وَالْأَرْضِ وَهُوَ يُطْعِمُ وَلَا يُطْعَمُ ۗ قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ
أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ ۖ وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ﴾
[ الأنعام: ۱۴]
بگو:
«آیا غیر خدا را ولی و یاور گیرم؟
(خدایی) که پدید آورنده ی آسمانها و زمین است،
اوست که روزی می دهد، و به او روزی نمی دهند».
بگو:
«من مأمورم که نخستین کسی باشم که اسلام آورده است، و (فرمان یافته ام که) از مشرکان نباش».
کریم
در این آیه،
کردوکارها و مقامات الهی را برمی شمارد:
خدا
ولی خلایق است.
عکس انتزاعی ـ آسمانی سیدعلی ها ست.
خدا
یاور خلایق است.
خدا
رزاق است و نه مرزوق
(رزق و روزی دهنده است و نه رزق و روزی ستاننده)
کریم هم مأمور او ست.
ضمنا اولین کسی است که اسلام آورده است.
یعنی هم به اسلام ایمان آورده است و هم اسلام را برای بشریت آورده است
ضمنا
فرمان یافته است که از مشرکان نباشد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر