۱۴۰۴ اردیبهشت ۶, شنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأنعام ) (۳۹۱)



 ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

 

﴿وَإِن يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِن يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ﴾

[ الأنعام: ۱۷]

اگر خدا به تو محنتى برساند، هيچ كس جز او دفعش نتواند كرد،

 و اگر به تو خيرى برساند بر هر كارى تواناست.

کریم

در این آیه،

قدر قدرتی مطلق الله را و ضمنا کرد و کار او را تصور و تصویر می کند:

الله

بسان اصل خود (اعضای طبقه حاکمه برده دار) هم گردن می زند و هم خلعت می بخشد

و

کسی بالاتر از او وجود ندارد تا جلویش را بگیرد.

رابطه بشر با الله، همان رابطه یرده با ارباب برده دار است.

برده

فاقد اختیار (آزادی) و خودمختاری (استقلال) است.

برده

وابسته است و الله بسان طبقه حاکمه برده دار، خودمختار.

﴿وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ﴾
[ الأنعام: ۱۸]

و اوست قاهرى بالاتر از همه بندگان خويش و دانا و آگاه است.

الله

علاوه بر قدر قدرت مطلق بودن، قهار (مظهر قهر، سلطه) مطلق است.

کریم

در این آیه،

دیالک تیک مهر و قهر را در مد نظر دارد.

قهر

یکی از مفاهیم مهم در ماتریالیسم تاریخی است.

 

قهر

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9475

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر