ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿وَلَوْ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ كِتَابًا فِي قِرْطَاسٍ فَلَمَسُوهُ
بِأَيْدِيهِمْ لَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَٰذَا إِلَّا سِحْرٌ
مُّبِينٌ﴾
[ الأنعام: ۷]
حتى اگر كتابى نوشته بر روى كاغذ بر تو نازل مىكرديم و آن را با دست خويش لمس مىكردند، باز هم آن كافران مىگفتند كه اين جز جادويى آشكار نيست
کریم
در آیات قبلی
از تمسخر آیات الهی توسط خلایق (کفار) پرده بر می داشت.
اکنون
در این آیه،
از شک و تردید آنان در اصالت آیات الهی پرده برمی دارد.
مشخصه آیات الهی، شفاهی بودن آنها ست.
کریم
در این آیه،
ادعا می کند که اگر آیات الهی کتبی هم می بودند، فرقی در تکذیب شان پدید نمی آمد.
جادو نامیدن آیات الهی، خود نشانه فقر فکری و فقر مفهومی و فقر فلسفی مدعیان است.
در غیر این صورت می بایستی به تحلیل علمی و عقلی و تجربی آنها مبادرت ورزند و صحت و یا بطلان شان را اثبات کنند.
مثال:
شق القمر به اشاره دست کریم
نه جادو، بلکه خرافه است.
ضد علمی وضد عقلی و ضد تجربی است.
علمای فرنگی
پس از