۱۴۰۴ فروردین ۲۵, دوشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأنعام ) (۳۸۰ )

     

 ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

 

﴿الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ۖ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ﴾
[ الأنعام: ۱]

ستایش برای خداوندی است که آسمانها و زمین را آفرید و تاریکها و نور را پدید آورد، 

و با این همه آنهایی که کافران شدند با پروردگار خویش دیگری را برابر می دارند

 (و به اوشرک می آورند).

کریم

در این آیه،

دیالک تیک ماده و روح 

(دیالک تیک وجود و شعور)

را

به صورت دیالک تیک آسمان ها و زمین و نور و ظلمت و خداوند بسط و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را از آن روح (شعور، خداوند) می داند.

می توان گفت که جهان بینی کریم ایدئالیستی ـ عینی (اوبژکتیو) است.

جهان بینی افلاطون و هگل هم شبیه جهان بینی کریم است.


تفاوت ایدئالیسم عینی  (اوبژکتیو) با ایدئالیسم ذهنی (سوبژکتیو) 

این است که ایدئالیسم ذهنی منکر وجود ماده (وجود، واقعیت عینی، مثلا زمین و آسمان و نور و ظلمت) است.

در حالیکه ایدئالیسم عینی منکر وجود ماده مثلا زمین و ستارگان و سیاره ها و ماهها و نور و ظلمت نیست.
ایدئا

هویت و همانندی و یکسانی ایدئالیسم عینی  (اوبژکتیو) با ایدئالیسم ذهنی (سوبژکتیو) 

در این است که هر دو روح را مثلا خدا را بر ماده مثلا بر زمین مقدم می دانند.

روح را و یا شعور را و یا خدا را

خالق ماده و یا وجود و یا زمین و آسمان و نور و ظلمت  می دانند.

و با این همه آنهایی که کافران شدند با پروردگار خویش دیگری را برابر می دارند

 (و به اوشرک می آورند).

کریم در این بخش از این آیه،

نق می زند:

کریم

از کافرین و مشرکین گله دارد که او را به رسمیت نمی شناسند و برایش جایگزین و بدیل مادی دارند.

نق زدن کسب و کار همیشگی کریم است

که یاد آور ناخشنودی مدام اربابان برده دار و فئودال و روحانی از بردگان و رعایا ست. 

می توان گفت که در این آیه،

مبارزه ایده ئولوژیکی میان نمایندگان ایدئالیسم (کریم و مسلمین) و ماتریالیسم (کافرین و مشرکین) شعله ور است.

مبارزه ای که در تار و پود قرآن شعله ور است.

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر