۱۴۰۴ فروردین ۱۷, یکشنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۱۹۲)

 

شین میم شین

بوستان

باب سوم

در عشق و مستی و شور

حکایت دهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص  ۸۹)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم

 

 

ایاز هنوز انسان، به معنی علمی کلمه نیست.

او هنوز منافع فردی و طبقاتی خود را نمی شناسد.

او به سگ بیشتر شباهت دارد، تا به انسان.

 

ایاز آلت است، تا انسان.

 اوبژکت و وسیله است تا سوبژکت وسیله ساز.

 

ایاز وسیله است و باید مثل وسیله ای، مثل اوبژکت بی جان و بی شعوری به کار انداخته شود.

 

فرق کلفت و کنیز و رهی و غلام و برده و نوکر با پرولتر همین جا ست.

 

کلفت و کنیز و رهی و غلام و برده و نوکر بر خلاف کارگر،

سرسپرده ارباب است.

 واقف به منافع طبقاتی خاص خود نیست.

 

کلفت و کنیز و رهی و غلام و برده و نوکر

منافع ارباب را با منافع شخصی خود عوضی می گیرد.

 

 حتی بدتر

منافع ارباب را بر منافع شخص و طبقاتی خود مقدم می داند.

کلفت و کنیز و رهی و غلام و برده و نوکر

فاقد استقلال عمل و اندیشه، خرد و خود مختاری است.

 

سلطان خونخوار از ایاز انسانتفاله ای آشغال ساخته است.

 

انسان بی خبر از منافع طبقاتی و فردی خویش،

 فرق چندانی با سگان دستپرورد ندارد.

انسان، بی شعور طبقاتی هنوز انسان نیست.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر