۱۴۰۴ فروردین ۱۹, سه‌شنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۱۹۴)

 

شین میم شین

بوستان

باب سوم

در عشق و مستی و شور

حکایت دهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص  ۸۹)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم

 

 

گرت قربتی هست در بارگاه

به خلعت مشو، غافل از پادشاه

معنی تحت اللفظی:

اگر می خواهی جزو مقربین دربار باشی،

خدمت بر پادشاه را مقدم بر دریافت خلعت از پادشاه بدان.

  کسی که قانون دیالک تیکی داد و ستد را به طرز بی چون و چرائی حتی در روز محشر، در رابطه انسان با  خدا وارد می سازد، اکنون از همان انسان،

 گسستن این دیالک تیک جهانشمول را می طلبد.

به چه دلیل؟

دلیلی وجود ندارد.

علت تحریف مقوله «عشق» از سوی سعدی و حافظ نیز همین فقدان دلیل منطقی است.

 

سعدی و حافظ خدعه گرانه دیالک تیک عاشق و معشوق را به شکل دیالک تیک هیچ و همه چیز مسخ و مثله و مخدوش می سازند، تا دیگر سؤال و جوابی لازم نباشد.

 

همه مردم باید ایاز باشند و بی چشمداشتی خدمتگزار سلطان باشند.

والسلام، شد تمام!

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر