۱۴۰۴ فروردین ۲۲, جمعه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره المائده) (۳۷۸)

               

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی


﴿وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَٰهَيْنِ مِن دُونِ اللَّهِ ۖ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ ۚ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ ۚ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلَا أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ ۚ إِنَّكَ أَنتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ﴾
[ المائدة: ۱۱۶]

و آنگاه كه خدا به عيسى بن مريم گفت: 

آيا تو به مردم گفتى كه مرا و مادرم را سواى اللّه به خدايى گيريد؟

 گفت:

 به پاكى ياد مى‌كنم تو را.

 نسزد مرا كه چيزى گويم كه نه شايسته آن باشم.

 اگر من چنين گفته بودم تو خود مى‌دانستى

 زيرا به آنچه در ضمير من مى‌گذرد دانايى

 و 

من از آنچه در ذات تو است بى‌خبرم.

 زيرا تو داناترين كسان به غيب هستى.

محتوای این آیه 

را

انتقاد فقهی ـ اسلامی از مسیحیت تشکیل می دهد:

۱

و آنگاه كه خدا به عيسى بن مريم گفت: 

آيا تو به مردم گفتى كه مرا و مادرم را سواى اللّه به خدايى گيريد؟

کریم

به عوض اقامه دلیل عقلی و علمی و تجربی و منطقی،

عیسی ابن مریم 

را

در این آیه،

بسان بنده ای 

و

خدای واهی

را

بسان ارباب بنده داری

تصور و تصویر می کند:

ارباب 

 بنده  

را به باز خواست و بازپرسی می کشد:

آیا ادعا کرده ای که مادرت و خودت، شریک و همتایی برای ارباب خود بوده اید؟

عیسی ابن مریم 

هم منکر چنین کردوکاری می شود.

عیسی ابن مریم 

واقعا هم مبلغ عشق مطلق و وفای مطلق بردگان به اربابان بوده است.

۲

 اگر من چنين گفته بودم تو خود مى‌دانستى

 زيرا به آنچه در ضمير من مى‌گذرد دانايى

 و 

من از آنچه در ذات تو است بى‌خبرم.

 زيرا تو داناترين كسان به غيب هستى.

 عیسی ابن مریم 
برای اثبات ادعای خود، دلیل دیگری و بهتری هم در آستین دارد:
علم غیب خدا.

عیسی ابن مریم 

ضمنا

هندوانه ای هم برای خدا (انعکاس انتزاعی ـ آسمانی برده داران جهان) دارد که عاشق سینه چاک هندوانه است:

خدا داناترین ارباب برده دار به اسرار غیبی بردگان جهان است.

این خدای واهی

آدمی را بی اختیار به یاد شاهنشاه آریامهر مرحوم خودمان و پوتین و ترامپ معروف در روسیه و امریکا می اندازد

که

هندوانه پرست بوده است و هستند.

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر