۱۴۰۴ فروردین ۲۶, سه‌شنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأنعام ) (۳۸۱ )

 

 ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

 

﴿هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن طِينٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا ۖ وَأَجَلٌ مُّسَمًّى عِندَهُ ۖ ثُمَّ أَنتُمْ تَمْتَرُونَ﴾
[ الأنعام: ۲]

اوست كه شما را از گِل بيافريد و عمرى مقرر كرد: 

مدتى در نزد او معين. با اين همه، ترديد مى‌ورزيد.

کریم

در این آیه،

دیالک تیک ماده و روح (وجود و شعور)

را

به صورت دیالک تیک مخلوق و خالق (جمادات و نباتات و جانوران و بشریت و کاینات و خدا) بسط و تعمیم می دهد

و

وارونه می سازد.

یعنی

نقش تعیین کننده

را

از آن روح (شعور، خدا) می داند.

  این آیه

از جهان بینی ایدئالیستی ـ عینی کریم و روحانیت (آل عبا) پرده  برمی دارد.

 

کریم 

در  این آیه

برای بشریت منشاء خاکی تعیین می کند:

در قصه خلقت، جبرئیل به دستور خدا، تندیس و یا مجسمه آدم و بعد حوا را 

از گل (ترکیب خاک و کاه و آب) می سازد

بعد

خدا می آید و در دهان آندو روح می دمد.

به قول دهاقین 

بادی (گوزی) از ماتحت آدم خارج می شود و ملائکه به خنده می افتند.

 به نظر دهاقین فلسفه خنده در اثر شنیدن گوز همین است.

اوست كه شما را از گِل بيافريد و عمرى مقرر كرد: 

مدتى در نزد او معين. با اين همه، ترديد مى‌ورزيد.

خدای کذایی

بشریت را نه باقی، بلکه فانی می آفریند:

خالق برای مخلوق عمر معینی مقرر می دارد.

در این آیه کریم،

تریاد (تثلیث) پیدایش ـ رشد ـ زوال تبیین می یابد که سیکل (روند دایره وار) بی پایان لایزال یونیورسالی (عامی، جهان شمولی، طبیعت شمولی، جامعه شمولی و تفکر شمولی) است.

صحت افکار هم مثل وجود جمادات و موجودات 

عمر (حد عینیی)  معینی دارند  و پس از رسیدن به حد عینی (اجل) نفی دیالک تیکی می شوند:

یعنی 

جوانب و جنبه های مثبت شان 

حفظ می شوند و توسعه  و تکامل داده می شوند 

(پیوست، تداوم، استمرار) 

و


جوانب و جنبه های منفی شان

نقد و حذف می شوند و روانه زباله دانی تاریخ می گردد.

مراجعه کنید

به

قانون دیالک تیکی نفی نفی

 

 

منشاء خاکی  بشر

(یعنی ترکیبی از عناصر جدول شیمیایی مندلیف بودن)

اندیشه ای علمی و حقیقی است.

نه تنها منشاء  بشر، بلکه منشاء  همه هستی در فرم های مختلفش

همین است.

 

کریم

به ازای این خدمت خود به بشریت، انتظار ایمان و اطاعت و عبادت  دارد.

کریم

دیالک تیک داد و ستد

را

به شکل دیالک تیک خلقت و عبادت بسط و تعمیم می دهد.

عدالت (داد) در قاموس کریم،

یعنی 

رعایت اکید
دیالک تیک داد و ستد.

مفهوم بیداد مبتنی بر بر این دیالک تیک است:


بیداد = ستد چیزی از کسی، بدون دادن معادلی (داد درخوری) به او.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر