۱۴۰۴ اردیبهشت ۱۰, چهارشنبه

درنگی در پژوهشی از احسان طبری راجع به ارزیابی و شناخت شخصیت انسانی (۵۱)

             

آذر و احسان طبری

 طبری

به قول مولوى: 

غرض، هزار حجاب از روى دل به روى دیده مى کشد.
غرض

 یعنى مقدم شمردن هوس، میل، احساس، محاسبات و نقشه هاى خود بر واقعیت.

 
این ذهنیگرى و سوبژکتیویسم ناشى از منش خودپسندانه و انفرادی٬ 

حاکى از این دعوى است که

 “من مرکز وجودم”، 

“منافع من مقدم بر همه چیز است”، 

“اصل منم و بقیه جهان فرع” 

و غیره.

 غرضی که به عنوان خصیصه ای بدتر و منفی تر از گمراهی محسوب شده،

غرضی که هزاران حجاب از دل بر دیده کشیده،

غرضی که به مثابه مقدم شمردن هوس و میل و احساس و محاسبات و نقشه های شخصی خود بر واقعیت، قلمداد شده،

اکنون به عنوان ذهنیگری و سوبژکتیویسم جا زده می شود.

ذهنیگری و سوبزکتیویسمی که ناشی از منش خودپسندانه و انفرادی

و

حاکی از خودمرکز بینی و خودپرستی و خودستایی افراطی است.

 خواننده این فرمایشات مستانه طبری

اندک اندک دلش به حال غرض و مغرض می سوزد که همه کاسه ها و کوزه ها بر سرش خرد و خراب می شوند.

این فراز از فرمایش طبری باید تجزیه و تحلیل شود:

 

۱

این ذهنیگرى و سوبژکتیویسم ناشى از منش خودپسندانه و انفرادی٬ 

حاکى از این دعوى است که

 “من مرکز وجودم”، 

“منافع من مقدم بر همه چیز است”، 

“اصل منم و بقیه جهان فرع”

 طبری 

احتمالا

سوبژکتیویسم

را

تحت اللفظی 

معنی کرده است:

سوبژکت را به ذهن

سوبژکتیو را به ذهنی

و

سوبژکتویسم را به ذهنیگری.

یعنی

ایسم را به گری.

امیر حسین آریانپور

همرزم و همسنگر طبری بر خلاف سید احمد کسروی و طبری

ایسم را به گرایی ترجمه کرده است

و

سوبژکتیویسم را به ذهنگرایی.

اما

منظور از سوبژکت و سوبژکتیو و سوبژکتیویسمسوبژکتیویسمسوبژکتیویسم   

در گنجینه مفهومی مارکسیسم چیست؟ 

 

سوبژکت تاریخ

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2066

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2067

 

پایان

 

سوبژکت  

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5368

 

پایان


سوبژکت

 

https://hadgarie.blogspot.com/2020/12/blog-post_80.html


سوبژکت  

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5368

 

پایان

 

دیالک تیک سوبژکت ـ اوبژکت

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2956

 

پایان

 

سوبژکتیویسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7219

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7218

 

 سوبژکتیویسم و سوبژکتیویسم  معرفتی

 کمترین ربطی به غرض و مغرض و غرضمتدی ندارد.

غرضمندی 

اصلا گرایش نیست.

غرضمندی

امری طبیعی و غریزی و پسیکولوژیکی است.


۲

این ذهنیگرى و سوبژکتیویسم ناشى از منش خودپسندانه و انفرادی٬ 

حاکى از این دعوى است که

 “من مرکز وجودم”، 

“منافع من مقدم بر همه چیز است”، 

“اصل منم و بقیه جهان فرع”

طبری 

برای سوبژکتیویسم منشاء منشی، رفتاری و اخلاقی می تراشد:

هر کس خودپسند و خودپرست و خودخواه باشد، 

در قاموس طبری 

طرفدار سوبژکتیویسم است و نه طرفدار اگوئیسم.

 

هر کس فردگرا باشد، 

به زعم طبری، 

طرفدار سوبژکتیویسم است و نه طرفدار ایندیویدوئالیسم.


هر کس خود محور بین باشد،

 به زعم طبری، 

طرفدار  است و نه طرفدار اگوسانترالیسم.سوبژکتیویسم

 

هر کس متافع خود را مقدس بینگارد، 

به زعم طبری، 

طرفدار سوبزکتیویسم است و نه طرفدا  سوبژکتیویسم است و نه طرفدار پراگماتیسم. 

این بدان معنی است که طبری نه تعریف مارکسیستی از سوبژکتیویسم داند و نه از  اگوئیسم و ایندیویدوئآلیسم و پراگماتیسم و غیره.

 

ایندیویدوئالیسم

فردگرایی

 

https://hadgarie.blogspot.com/2020/06/blog-post_47.html

 

پراگماتیسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11561

 

پایان


اگوئیسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8848

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر