۱۴۰۴ اردیبهشت ۹, سه‌شنبه

درنگی در پژوهشی از احسان طبری راجع به ارزیابی و شناخت شخصیت انسانی (۵۰)

            

آذر و احسان طبری

طبری
به قول مولوى: 

غرض، هزار حجاب از روى دل به روى دیده مى کشد.

 طبری 

قاعدتا

باید برای اثبات ادعای خود، در رابطه با مفاهیم مغرض و گمراه

مثالی تجربی بیاورد.

برای اینکه تنها ملاک و معیار و محک عینی و علمی مطمئن 

برای اثبات صحت نظر (تئوری)

پراتیک (تجربه، عمل، آزمون و آزمایش) است.

طبری

ولی ادیبی اسکولاستیکی اندیش است و نه مارکسیستی اندیش.

طبری

حتی

امپیریست (تجربه گرا) نیست.

طبری

دست در خورجین عرفان خر پرور و خردستیز می کند و خرافه ای از مولانا بیرون می اورد و به طلاب خود تحویل می دهد

و

عملا

عرفان و تفکر ایراسیونالیستی (خردستیز) عرفانی را رسمیت و حقانیت می بخشد.


به قول مولوى: 

غرض، هزار حجاب از روى دل به روى دیده مى کشد.

 

منظور از نقاب کشیدن از روی دل به روی دیده چیست؟

منظور مولانا از غرض و دیده و دل چیست؟

غرض

را

مولانا

به معنی کین به کار می برد.

دیالک تیک مهر و کین

از دیالک تیک های طبیعی، غریزی و پسیکولوژیکی است.

منظور مولانا از دل هم روح و روان و غریزه بشری است:

غرض بنی بشر را هزاران بار کور می سازد.

کمونیستی فرانسوی 

به نام ژان لافیت 

در اثر آنتی فاشیستی اش، تحت عنوان «آنان که زنده اند»،

 تعریف مطلقا دیگری از کین (غرض) عرضه می دارد:

کین هم بسان مهر مقدس است.

مهر به برابری و خواهری ـ برادری انسان ها 

و

کین به دشمنان برابری و خواهری ـ برادری انسان ها مثلا فاشیست ها.

این اثر آنتی فاشیستی ژان لافیت را اتفاقا حزب توده ترجمه و منتشر کرده است.

حزب توده آغازین.

ببین تفاوت حزب از کجا ست تا به کجا.

 

طبری

غرض

 یعنى مقدم شمردن هوس، میل، احساس، محاسبات و نقشه هاى خود بر واقعیت.

عجب تحریفی

طبری از کین دارد.

بدین طریق

پدیده ای پسیکولوژیکی 

(پدیده ای خود به خودی، طبیعی، غریزی، روحی و روانی بشری) 

به صورت پدیده ای حسی و آگاهانه و سنجیده و اندیشیده قلمداد می شود.

یعنی عملا تحریف می شود.

مهر و کین

کمترین ربطی به میل و هوس و محاسبات و نقشه کشی ندارد.

مهر و کین

را

کودکان و حتی جانوران هم دارند.

دیالک تیک مهر و کین

بسان دیالک تیک عشق و نفرت

خودپو ست و نه آگاهانه.

غریزی و طبیعی است و نه عقلی و علمی.

اگر کسی بلوغ علمی و عقلی کسب کند، یعنی لبی از چشمه مارکسیسم تر کند،

مهر و کین و عشق و نفرت

را

مهار و کنترل می کند

و

از اسارت عشق و نفرت و مهر و کین رهایی می یابد.

مثلا دنبال دوست می گردد و نه دنبال عاشق و معشوق.

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر