آذر و احسان طبری
طبری
لذا توضیح مى دهیم:
رفتار و رابطه نسبت به واقعیت و حقیقت
لذا توضیح مى دهیم:
رفتار و رابطه نسبت به واقعیت و حقیقت
ادامه
حقیقت یعنى آن طرز تفکر و تعقل انسانى که منعکس کننده
موثق و صائب واقعیت خارجى باشد.
“دروغ” یعنى ساخته هاى ذهن که منطبق با واقعیت خارجى نیست.
روشن است که یافت حقیقت در هر امر و موضوع معین کار آسانى نیست.
“دروغ” یعنى ساخته هاى ذهن که منطبق با واقعیت خارجى نیست.
روشن است که یافت حقیقت در هر امر و موضوع معین کار آسانى نیست.
کسی که یک ثانیه قبل، ادعا کرده که «حقیقت یعنى آن طرز تفکر و تعقل انسانى که منعکس کننده
موثق و صائب واقعیت خارجى باشد»،
بلافاصله اضافه می کند که کشف (و نه یافت) حقیقت در هر مورد کار آسانی نیست.
اکنون معلوم می شود که طبری حتی به محتوا و معنای حرف خود واقف نیست.
چون اگر حقیقت طرز تفکری باشد، کشف حقیقت در هر مورد معین
بی معنی خواهد بود.
«کشف حقیقت در هر مورد معین»
بدان معنی است
که هر چیز و پدیده و روند و سیستمی
حاوی حقیقت خاصی است که از دیده ها پنهان است و باید به طریق و ترفندی کشف شود.
درست به همین دلیل،
وقتی که لنین از خویشاوندی حقیقت با ماهیت سخن می گوید،
رهنمودی در زمینه کشف حقیقت در مورد مربوطه می دهد.
وقتی که هگل می گوید:
«حقیقت در کل است»،
از جست و جوی حقیقت در جزء، نهی می کند.
و
ضمنا
رهنمودی در زمینه کشف حقیقت در مورد مربوطه می دهد.
و
وقتی که ما از خویشاوندی حقیقت با ماهیت و کلیت و عامیت حرف می زنیم،
از جست و جوی حقیقت در نمود و جزء و منفرد و خاص، نهی می کنیم
و
وقتی که ما می گوییم، که حقیقت همان آب حیات است که در ظلمات است،
به دشواری و مشقتباری راه کشف حقیقت اشاره می کنیم.
به جست و جوی حقیقت در اعماق هر چیز و پدیده و روند و سیستمی فرا می خوانیم.
یعنی
از فقدان حقیقت در ظواهر امور، در خطه خاص و منفرد و در اجزاء پرده برمی داریم
و
وقتی می گوییم:
«حقیقت نریخته زیر دست و پا تا هر ننه قمری کشفش کند و انکارش کند»
بر ادعای باطل برشت در نمایشنامه گاللیه مبنی بر اینکه
«آنکه حقیقت را نمی داند، کودن است و آنکه می داند و آن را دروغ می نامد، تبهکار»
فاتحه ای بلند بالا می خوانیم.
اما منظور طبری
از
«روشن
است که یافت حقیقت در هر امر و موضوع معین کار آسانى نیست»
چیست؟
طبری
راه آن بررسى
بى غرضانه و دقیق و پر وسواس فاکت ها و پدیده هاست و اجرا و تعمیم و
استنتاج دقیق و محتاطانه بر اساس اسلوب علمى و سپس تسلیم بى لجاج و عناد به
نتایج این بررسى، علیرغم فرض هاى اولیه و پیشداورى ها (سبق ذهن ها)، میل
ها، گرایش ها، غرض ها، محاسبات شخصى و غیره و غیره …
معنی تحت اللفظی:
طرز و طریق کشف حقیقت،
بررسی بی طرفانه حقایق امور و پدیده ها ست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر