آذر و احسان طبری
پژوهشی از احسان طبری
راجع به ارزیابی و شناخت شخصیت انسانی
(مجله “دنیا” دوره دوم، سال ششم، شماره ۴ زمستان ١٣۴۴)
درنگی
از
شین میم شین
طبری
به
عقیده نگارنده
این ملاک را باید در رفتار و رابطه شخص مورد قضاوت
اولا
نسبت
به واقعیت و حقیقت
و
دوما
نسبت به جامعه جستجو کرد.
یعنى
باید دید
در
کردار نمونه وار حیاتى
(نه در گفتار یا کردار استثنا و غیر تیپیک)
روش فرد
مورد قضاوت ما نسبت به واقعیت و حقیقت چیست،
روش فرد مورد قضاوت ما نسبت به
جامعه چگونه است.
هردوى این ملاک ها داراى محتوى بغرنجى است و تنها طى
توضیح وسیع مى توان مطلب را دریافت.
معنی تحت اللفظی:
ملاک و معیار عینی (البته از دید طبری)
را
باید در کردار نمونه وار حیاتی شخص مورد نظر پیدا کرد.
نه در گفتار او و نه در کردار استثنائی و غیرنمونه وار او،
بلکه در روش او نسبت واقعیت و حقیقت و جامعه.
۱
در
کردار نمونه وار حیاتى
(نه در گفتار یا کردار استثنا و غیر تیپیک)۲
روش فرد
مورد قضاوت ما نسبت به واقعیت و حقیقت چیست،
روش فرد مورد قضاوت ما نسبت به
جامعه چگونه است.
طبری
علاوه بر «کردار نمونه وار حیاتى » به مثابه اولین ملاک و معیار ارزیابی،
معیار و ملاک دومی را به عنوان روش برخورد شخص مورد ارزیابی،
عرضه می دارد.
منظور طبری از روش فرد،
متد برخورد او ست.
منظور طبری از روش فرد،
رفتار او ست.
یعنی
واکنش اخلاقی او ست.
منظور طبری از روش فرد،
طرز رفتار «شخصیت» کذایی مثلا حضرت حاتم طائی و اعلیحضرت ضحاک
نسبت به واقعیت و حقیقت و جامعه است.
رفتار
به معنی وحدت کردوکار روانی و فیزیکی است.
رفتار
در جامعه ـ تئوری مارکسیستی
بالضروره،
به مثابه بیانگر رابطه سوبژکت ـ اوبژکت جامعتی درک
می شود.
خدمت سدشکن مارکس در تدوین
ماتریالیسم تاریخی را می توان در آن دید
که او توانسته است که مناسبات جامعتی را به ویژه در فرم شیئیت یافته و بیگانگی زدایی شده
اش
به مثابه عوامل زیر رمزگشایی کند:
الف
· به مثابه شالوده تولید رفتار بشری.
ب
· به مثابه پیوند شخص با جامعه
پ
· به مثابه فرم ضرور (جبری) کردوکار مشخص شخص
ت
· به مثابه کیفیت کردوکار مشخص شخص
· «مناسبات افراد نمی توانند تحت کلیه شرایط، چیزی جز رفتار متقابل آنها باشند.»
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۳، ص ۴۲۳)
رفتار
https://hadgarie.blogspot.com/2021/02/blog-post_61.html
طبری
در
کردار نمونه وار حیاتى
(نه در گفتار یا کردار استثنا و غیر تیپیک)روش فرد
مورد قضاوت ما نسبت به واقعیت و حقیقت چیست،
روش فرد مورد قضاوت ما نسبت به
جامعه چگونه است.
هردوى این ملاک ها داراى محتوى بغرنجى است و تنها طى
توضیح وسیع مى توان مطلب را دریافت.
معیار عینی کذایی دوم طبری برای مرزبندی میان «شخصیت» نیک (حاتم طائی) و «شخصیت» بد (ضحاک)
طرز رفتار شخص مورد نظر با واقعیت و حقیقت و جامعه است.
اکنون باید طرز رفتار «شخصیت» نیک (حاتم طائی) و «شخصیت» بد (ضحاک) با واقعیت و حقیقت و جامعه را از بیوگرافی حضرات استخراج کنیم
تا
ضمنا
با ملاک و معیار ارزیابی دوم طبری آشنا شویم.
این ملاک و معیار طبری هم در هر صورت، میلی ( ذهنی و یا سوبژکتیو) خواهد بود
و
نه عینی (اوبژکتیو) و عقلی و علمی.
طبری
محتوای ایندو معیار و ملاک من در آوردی خود
را
یعنی
محتوای «کردار نمونه وار حیاتى » و «روش فرد» را بغرنج جا می زند و برای توضیح آن آستین بالا می زند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر