ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا شَهَادَةُ بَيْنِكُمْ إِذَا حَضَرَ
أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ حِينَ الْوَصِيَّةِ اثْنَانِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ
أَوْ آخَرَانِ مِنْ غَيْرِكُمْ إِنْ أَنتُمْ ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ
فَأَصَابَتْكُم مُّصِيبَةُ الْمَوْتِ ۚ تَحْبِسُونَهُمَا مِن بَعْدِ
الصَّلَاةِ فَيُقْسِمَانِ بِاللَّهِ إِنِ ارْتَبْتُمْ لَا نَشْتَرِي بِهِ
ثَمَنًا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ ۙ وَلَا نَكْتُمُ شَهَادَةَ اللَّهِ
إِنَّا إِذًا لَّمِنَ الْآثِمِينَ﴾
[ المائدة: ۱۰۶]
اى
كسانى كه ايمان آوردهايد، چون مرگتان فرا رسد به هنگام وصيت دو عادل را
از ميان خودتان به شهادت گيريد، يا از غير خودتان، هرگاه كه در سفر بوديد و
مرگتان فرارسيد.
اگر از آن دو در شك بوديد نگاهشان داريد تا بعد از نماز،
آنگاه به خدا سوگند خورند كه اين شهادت را به هيچ قيمتى دگرگون نكنيم هرچند
به سود خويشاوندمان باشد و آن را كتمان نكنيم، اگر جز اين باشد از
گناهكارانيم.
کریم
در این آیه،
به مسئله وصیت می پردازد.
وصیت
مبتنی بر دیالک تیک کهنه و نو (نسل قدیم و نسل جدید)
از
سویی
و
مربوط به دیالک تیک پیوست و گسست تولید مایحتاج مادی و حیاتی
از سوی دیگر
است.
محتوای اصلی وصیت را میراث مادی و معیشتی خانواده تشکیل می دهد
و
خانواده
سلول اساسی هر جامعه است.
دیالک تیک خانواده و جامعه
(از دیالک تیک های ماتریالیسم تاریخی)
فرمی از بسط و تعمیم دیالک تیک جزء و کل
(از دیالک تیک های ماتریالیسم دیالک تیکی)
و
دیالک تیک سلول و اندام
(از دیالک تیک های بیولوژیکی)
است.
روند توسعه دیالک تیک خانواده و جامعه سیر خود ویژه ای دارد.
آن سان که خانواده هر چه بزرگتر می شود، ضعیف تر و بی اهمیت تر و جامعه به همان میزان، قوی تر و مهمتر می گردد.
این بدان معنی است که میان رشد خانواده و رشد جامعه، تناسب معکوس برقرار است:
جامعه
نخست در خانواده خلاصه می شد.
خانواده ای که در اثر تغییرات کمی و تدریجی پس از رسیدن به حد عینی،
تحول کیفی و جهشی می یابد و به جامعه تبدیل می شود
و
جامعه
هر چه بیشتر توسعه یافته باشد، نقش و فونکسیون (کارکرد) خانواده کاهش می یابد.
بدوان آنکه تا حد هیچ و پوچ تنزل یابد.
کریم
برای حفظ و توسعه و تحکیم تداوم تولید مادی و معیشتی در هر خانواده،
وصیت را پیشایپش تضمین می کند.
وصیت باید به مهر و امضای دو تن از مسلمین عادل مزین شود.
مسلمین هم باید برای تضمین تعهد، پس از اقامه نماز، سوگند بخورند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر