۱۴۰۴ اردیبهشت ۱, دوشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأنعام ) (۳۸۷)



 ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿قُل لِّمَن مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ قُل لِّلَّهِ ۚ كَتَبَ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ ۚ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا رَيْبَ فِيهِ ۚ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ﴾

[ الأنعام: ۱۲]

بگو:

 از آن كيست آنچه در آسمانها و زمين است؟ 

بگو:

 از آن خداست. 

بخشايش را بر خود مقرر داشته، 

همه شما را در روز قيامت -كه در آن ترديدى نيست- گرد مى‌آورد.

 آنان كه به زيان خويش كار كرده‌اند، ايمان نمى‌آورند.

 

فرم فرمولبندی این آیه، 

مبتنی بر دیالک تیک پرسش و پاسخ است 

و 

با فرم فرمولبندی آیات تاکنونی تفاوت دارد.

هدف کریم از این فرم فرمولبندی،

 تفهیم هر چه بهتر دعاوی خویش است.

کریم

در روند تدوین قرآن به مثابه مانیفست انقلاب برده داری،
طرز تبیین و طرز تفکر خود را توسعه می دهد:


۱

بگو:

 از آن كيست آنچه در آسمانها و زمين است؟ 

بگو:

 از آن خداست.

محتوای این پرسش و پاسخ

تأکید بر مالکیت خصوصی مطلق الله بر همه چیزهای کل هستی است.

کریم

کل هستی را همیشه به صورت محتوای زمین و آسمان ها (کاینات) تبیین می دارد.

یعنی

دیالک تیک فرم و محتوا (ظرف و مظروف)

 را

به صورت دیالک تیک زمین و آسمان ها و آنچه در آنها ست، بسط و تعمیم می دهد.

کریم

بدین طریق

از مالکیت خصوصی بر چیزها

معیار عظمت و قدرت و حقیقت و حتی حقانیت

 اختراع می کند.

همین کار کریم

را 

طبقات حاکمه

در همه جوامع طبقاتی تاکنون انجام داده اند و انجام می دهند.

از ترامپ تا پوتین.

از عردوغان تا عربان و بن سلمان.


۲

بخشايش را بر خود مقرر داشته، 

همه شما را در روز قيامت -كه در آن ترديدى نيست- گرد مى‌آورد.

مشخصه دیگر الله، بخشایش است

و

پیش شرط بخشایش، مالکیت خصوصی است.

کریم

بدین طریق

دیالک تیک مالکیت و سخاوت (داشتن و بخشیدن) را پدید می آورد.

بخشایش الله

خود خواسته است.

هنر دیگر الله

گرد آوردن کلیه بشریت در روز قیامت برای بازخواست و دادن اجر و زجر است.

روز قیامتی که در آن تردیدی نیست.

۳

 آنان كه به زيان خويش كار كرده‌اند، ايمان نمى‌آورند.

کافرین در این بخش آیه، جزو زیانکاران  قلمداد می شوند و مؤمنین جزو سود کاران.

تأکید بر روز قیامت به معنی بازخواست و دادن اجرو زجر است:

اجر به مؤمنین و زجر به کافرین.


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر