آذر و احسان طبری
طبری
این توضیحات را براى آن دادیم تا معلوم شود درک حقیقت و عمل موافق آن، ساده نیست، بغرنج است.
معنی تحت اللفظی:
درک حقیقت
نه ساده، بلکه بغرنج است.
عمل موافق با حقیقت هم به همان سان.
اگر طبری از تعریف مارکسیستی حقیقت و طرز و طریق و ترفند کشف حقیقت
خبر می داشت، چه می گفت؟
«تعریف» (و در حقیقت تحریف) مفهوم حقیقت از دید طبری را در بخش های پیشین این تحلیل دیده ایم.
هر انعکاس منطبق با واقعیت
از دید طبری
حقیقت است.
اکنون باید از طبری پرسید:
چرا و به چه دلیل
باید درک حقیقت و عمل موافق با حقیقت بغرنج باشد و نه ساده؟
راه حل و رهنمود رهگشای طبری در این زمینه چیست؟
طبری
ولى شرط اساسى عبارست از
جستجوى حقیقت، عشق به آن، تنظیم فعالیت حیاتى خود در توافق با آن.
این راه حل و رهنمود رهگشای طبری در رابطه با درک حقیقت و عمل موافق با حقیبقت است:
جستجوی حقیقت
عشق به حقیقت
تنطیم فعالیت حیاتی (؟) موافق با حقیقت.
حقیقتی که درکش و عمل موافق با آن بغرنج است و نه سهل و ساده.
این راه حل و رهنمود طبری اما دال بر چیست؟
از دید طبری
۱
حقیقت
نه انعکاس منطبق با واقعیت، بلکه چیز گمشده ای است.
طبری
عینا و عملا
دعاوی چه بسا باطل چند دقیقه قبل خود را فراموش کرده است.
۲
حقیقت
نه انعکاس کلی، ماهوی، عینی و علمی واقعیت عینی،
بلکه چیزی عاطفی و پرستیدنی است.
چیزی از جنس معشوق است.
اکنون این سؤال پیش می آید
که
با چنین حقیقت گمشده ی در خور عشق
چه باید کرد؟
۳
باید فعالیت حیاتی خود را در توافق با آن تنظیم کرد.
سؤالی که بسان جن سمجی
مرتب پیش می آید و جواب می طلبد،
این است که چرا در حزب توده کسی این حرف های مستانه طبری را تحلیل نکرده است؟
طبری
فرق مابین مغرض و گمراه
در آنست
که
دومى
(گمراه)
وقتى روشن شد، رفتار خود را موافق ادراک اصلاح شده عوض مى کند
ولى اولى (مغرض)
علیرغم روشن شدن به رفتار غرض آلود خویش ادامه مى دهد.
حالا که کلک حقیقت کذایی و طرز درک و کشفش کنده شده است،
نوبت به تعریف مفهوم عهد بوقی غرض رسیده است.
طبری
از تنها چیزی که کمترین خبری نداشته است،
گنجینه مفاهیم مارکسیستی است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر