آذر و احسان طبری
طبری
لذا توضیح مى دهیم:
رفتار و رابطه نسبت به واقعیت و حقیقت
“واقعیت” یعنى آنچه که مستقل از ذهن ما و قائم بذات خود وجود دارد و بر حسب قوانین خویش سیر مى کند و هستى آن عینى است.
“حقیقت”
یعنى انعکاس درست و صحیح این واقعیت در اندیشه که عمل و تجربه صحت انطباق
آنرا وارسى مى کند.
طبری
اکنون به توضیح معیار و ملاک به اصطلاح عینی اش برای تمیز شخصیت و در واقع شخص نیک از شخص بد می پردازد.
طبری
اما معیارها و ملاک های دوگانه اش را فراموش می کند:
انگار خواننده و شنونده پژوهشش
نیازی به توضیح مفهوم «در
کردار نمونه وار حیاتى (نه در گفتار یا کردار استثنا و غیر تیپیک)»
ندارد.
طبری
از توضیح «رفتار و رابطه نسبت به واقعیت و حقیقت» آغاز می کند
و نه از «رفتار و رابطه نسبت به واقعیت و حقیقت و جامعه.»
سؤال این است که رابطه واقعیت و حقیقت و جامعه چیست؟
در سلسله مراتب (هیرارشی) مفهومی،
واقعیت عینی
کلی تر از جامعه است.
واقعیت عینی
شامل طبیعت هم می شود.
واقعیت
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4582
پایان
واقعیت عینی
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4594
یعنی
میان جامعه و واقعیت عینی، دیالک تیک جزء و کل برقرار است.
یعنی
دیالک تیک جامعه و واقعیت عینی، فرمی از بسط و تعمیم دیالک تیک جزء و کل است که یکی از مهم ترین دیالک تیک های ماتریالیسم دیالک تیکی (که موضوعش کل هستی است) است.
رابطه دیگر، در این معیار طبری، رابطه حقیقت با واقعیت است.
میان حقیقت و واقعیت هم رابطه دیالک تیکی برقرار است.
دیالک تیک حقیقت و واقعیت،
فرمی از بسط و تعمیم دیالک تیک سوبژکت و اوبژکت است.
دیالک تیک سوبژکت و اوبژکت
یکی از دیالک تیک های مهم هم ماتریالیسم تاریخی است و هم تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی.
نکته مهم این است
که
نقش تعیین کننده در جامعه (که موضوع ماتریالیسم تاریخی است)، یعنی در دیالک تیک سوبژکت جامعتی و اوبژکت جامعتی
از آن سوبژکت جامعتی است.
بدون اینکه اوبژکت جامعتی هیچ واره باشد.
سوبژکت
https://hadgarie.blogspot.com/2020/12/blog-post_80.html
درنگی در سوبژکت تاریخی و سوبژکتیویته تاریخی
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11463
پایان
درنگی در سوبژکت تاریخ
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10032
پایان
در
تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی
اما
دیالک تیک سوبژکت شناخت و اوبژکت شناخت
وارونه می شود.
یعنی
نقش تعیین کننده در دیالک تیک سوبژکت شناخت و اوبژکت شناخت
از آن