۱۳۹۲ شهریور ۱۱, دوشنبه

تفاوت (1)


پروفسور گونتر کروبر
برگردان شین میم شین

·        تفاوت به رابطه مبتنی بر عدم انطباق میان ابژکت های مادی و یا فکری بلحاظ خواص و مشخصات معین اطلاق می شود.

1

·        مفهوم تفاوت در فلسفه مارکسیستی در پبوند دیالک تیکی مشخص و تنگاتنگ با مفهوم هویت  قرار دارد.

·        مراجعه کنید به هویت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

2

·        هر ابژکت، سیستم و غیره ـ به عنوان ابژکت، سیستم و غیره نسبتا ثابت ـ بمثابه اوبژکتی که دستخوش تغییر است، با خودش یکسان است، یعنی هویت (چیستائی) خود را حفظ می کند، اما در عین حال درجریان حرکت و تغییر خود و همچنین بدلیل ساختار بغرنج خود، نشاندهنده تعین های متفاوت است.
·        بنابرین، هر ابژکت، سیستم و غیره  وحدتی است از هویت و تفاوت.

3

·        ماده متحرک را نمی توان جوهری مطلق، تغییر ناپذیر و عاری از تفاوت تلقی کرد.
·        نمی توان ادعا کرد که ماده متحرک به مثابه جوهر تغییرناپذیر و مطلق تفاوت ها را بعدها پدید می آورد.
·        ماده تنها بمثابه تنوع لایتناهی فرم های وجودی، فرم های ساختاری، فرم های حرکتی و فرم های توسعه ی کمی و کیفی متفاوت خود وجود دارد و می تواند وجود داشته باشد.

4


·        لنین در رابطه با این مسئله به اصطلاح هگلی «پیدایش درونی تفاوت ها»  اشاره می کند و آن را بمثابه نکات زیرین تلقی می کند:

الف

·        پیدایش تفاوت ها به مثابه «منطق درونی عینی اوولوسیون»

·        مراجعه کنید به دیالک تیک اوولوسیون ـ روولوسیون (انقلاب) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب

·        پیدایش تفاوت ها به مثابه «منطق درونی عینی مبارزه میان تفاوت ها»

ت

·        تفاوت ها به مثابه «منطق درونی عینی قطبیت»
·        (کلیات لنین، جلد 38، ص 89)


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر