پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
V
1
· در مشاهده بی
واسطه، ابژکت مورد مشاهده تحت هیچ تأثیری از سوی مشاهده گر قرار ندارد.
2
· مشاهده با واسطه، مشاهده مستقیم و مشاهده غیرمستقیم
اما می توانند با تغییراتی در ابژکت مورد مشاهده همراه باشند:
· مثلا زمانی که انرژی لازم برای ادراک ابژکت
باندازه انرژی خود ابژکت باشد.
الف
· این وضع در فیزیک مدرن، همواره بهانه ای شده برای
سخن گفتن از کنترل ناپذیری اصولی.
· آن سان که انگار از مختل کردن ابژکت مورد مشاهده بوسیله
دستگاه مشاهده ناشی می شود.
ب
· در این گونه موارد ـ در بی خبری از رابطه دیالک تیکی
سوبژکت و ابژکت ـ ازعدم عینیت رخدادها درعرصه فیزیک کوانتومی سخن گفته می شود و از
مشاهده نا پذیری اصولی این رخدادها.
· مراجعه کنید به مشاهده پذیری در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
· میان انواع مختلف مشاهدات می توان بر مبنای عوامل زیرین
تفاوت گذاشت:
الف
· بربنیان چیستائی ابژکت مشاهده
ب
· بربنیان چگونگی انجام مشاهده
ت
· بر بنیان آماج مشاهده.
4
مشاهده ثبتی
· مثلا آماج مشاهده می تواند ثبت پدیده های معینی باشد تا
بتوان بر بنیان مواد حاصله از مشاهده، به تعمیم استنتاجی، طبقه بندی و غیره اقدام
کرد.
· این متد مشاهده ثبتی مثلا در علوم اجتماعی تجربی
استعمال وسیع دارد.
5
مشاهده کنترلی
· مشاهده کنترلی برای کردوکار علمی و عملی انسان ها از
اهمیت بزرگی برخوردار است.
الف
· آماج این نوع مشاهده در مشاهده روندهای طبیعی و یا
مصنوعی (مثلا روندهای تکنیکی، تکنولوژیکی و غیره) عبارت است از تضمین جریان عادی
این روندها و یا بهینه (مطلوب) سازی آنها.
ب
· سیستم های حلاجی اطلاعات در جریان انقلاب علمی ـ فنی
اهمیت هرچه بیشتری کسب می کنند و وظیفه انسان شاغل در تولید، اجرای هر چه وسیعتر
فونکسیون های هدایت و تنظیم می گردد و به
همان اندازه نیز نقش مشاهده کنترلی افزایش می یابد.
ت
· در هر تولید اوتوماتیزه شده، کار جسمی جای خود را عمدتا
به حلاجی اطلاعات (مشاهده) می دهد که توسط دستگاه های کنترلی مربوطه ثبت می شوند و
بر مبنای آنها تصمیم گیری های لازم برای تنظیم روند تولید مربوطه انجام می یابد.
پ
مشاهده ای که از دیرباز بخشی از روند تولید
بوده، مشاهده ای است که همواره بر نظرات علمی استوار شده است.
ث
این امر نه تنها حاکی از وحدت گشتاورهای حسی و
عقلی است، بلکه علاوه بر آن حاکی از وحدت کار جسمی و روحی است که روز بروز اهمیت
بیشتری کسب می کند.
مراجعه کنید به دیالک تیک حسی و عقلی، مشاهده پذیری، شناخت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر