۱۴۰۰ خرداد ۱۰, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (الف) آنارشی تولید

Audi Motorenproduktion Györ 

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 

۱

·    آنارشی تولید به پدیده قانونمند اقتصاد کاپیتالیستی  در روند بازتولید جامعتی اطلاق می شود که از تضاد میان تقسیم جامعتی کار (تقسیم اجتماعی کار) و تولید خصوصی کاپیتالیستی نشئت می گیرد.

 

۲

·    صاحبان کارخانجات (سرمایه داران) منفرد، مجزا از یکدیگر فقط به نیت کسب سود، به تولید مبادرت می ورزند و فقط از طریق بازار وارد رابطه با یکدیگر می شوند.

 

۳

·    خصلت جامعتی مستمرا تعمیق یابنده تولید، اگرچه سرمایه داران را به سازماندهی دقت مند تولید در کارخانه وامی دارد، اما مالکیت خصوصی کاپیتالیستی بر وسایل تولید، سازماندهی مبتنی بر پلان و برنامه تولید در مقیاس تمامجامعتی را امکان ناپذیر می سازد.

 

۴

·    در کاپیتالیسم انحصاری با تشکیل کارتل ها، سندیکاها، کنسرن ها و تراست ها، عرصه سازمان کاپیتالیستی تولید وسعت می یابد.

 

۵

·    اما همزمان، با مبارزه رقابت آمیز در مقیاس ملی و بین المللی انحصارات، آنارشی تولید تعمیق می یابد.

 

·    مراجعه کنید به رقابت

 

۶

·    در در کاپیتالیسم انحصاری ـ دولتی، انحصارات می کوشند با فرم های معینی از برنامه ریزی انحصاری ـ دولتی هرچه بیشتر خود را با الزامات عینی توسعه مبتنی بر پلان اقتصاد منطبق سازند.

 

·    مراجعه کنید به کاپیتالیسم انحصاری ـ دولتی

 

۷

·    ما اینجا ماهیتا اما با تنظیم تصاحب سود به نفع انحصارات بزرگ سر و کار داریم.

 

۸

·    این اقدامات به تقویت قدرت انحصارات بزرگ منجر می شوند، اما به حل منافع ستیزنده (متضاد) و قطع مبارزه رقابت آمیز مرتبط با آن منجر نمی شوند.

 

۹

·    آنارشی تولید، بدین طریق از بین نمی رود.

·    فقط فرم های آن تغییر می یابند.

 

۱۰

·    آنارشی تولید خود را به عنوان مثال در امحای «پلان بندی شده» سرمایه  با عدم استفاده از آن و در امحای ظرفیت های تولیدی مدرن (استخراج معادن، صنایع پولاد، صنایع نساجی) در هزینه های غول آسای تسلیحاتی و در میلیتاریزاسیون (نظامی سازی) اقتصاد نمودار می سازد.

 

پایان 

 

کلنجار سنگ سخنگویی با سگ سخن جویی (۴۹۸)

ناگفته‌هایی از زندگی فروغ فرخزاد منتشر شد 

میم حجری



۶۵۰۵

سنگ سخنگو

ما سگ کارگرانیم. 

اگر شک داشتید بپرسید. 

ما ضمنا ایرانی نیستیم. 

افغانی هستیم. 

 

۶۵۰۶

سنگ سخنگو

 
«طومار شیخ شرزین»
بهرام بیضایی

رعیت صفر است
ـ تا بدانی ـ
رعیت را در شمار صفر آور،
و بزرگان همه عددند، و سلطان و سالاران برتر شماره‌اند.
سلطان نُه است و وزیران و چاکران و سالاران و دیوانیان ، هشت و هفت و شش و پنج و چهار و سه و دو و یکند
و
رعیت
صفر است.
با این همه بهای هر سلطان به رعیت است،
و هیچ عدد بی صفر بزرگ نشود،
چنان که هزار
بی صفرهاش
بیش از یک نیست.
بدان که رعیت هیچ می‌نماید و بیش از همه است.


سگ سخن جو

 

بهرام بیضایی جان
نظام ارباب ـ رعیتی
را
محمدرضا به گور سپرد.

حتی روحاینت فئودالی
قادر به نبش قبر فئودالیسم نشد
و
خود
بورژوا شد.
رعیت هم پرولتر شد که سوبژکت تاریخ است
همان منجی موعود است که خواهد آمد و نان را به تساوی تقسیم خواهد کرد و جان (شعور) را.
من
آن روزم آرزو ست.


۶۵۰۷

سنگ سخنگو

ناصر آقاجاری

کارگران مناطق آزاد تجاری – صنعتی
وساعت های طولانی کار
گزارشی از بی بی سی در موزخه 28 اردیبهشت 1400 :
سازمان جهانی بهداشت: ساعات کار طولانی باعث مرگ 745 هزار نفر در سال می شود.
" طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، ساعات کار طولانی باعث مرگ صدها هزار نفر در سال می شود. اولین پژوهش جهانی در این نوع نشان داده است که 745 هزار نفر در سال 2016 میلادی در اثر سکته مغزی و بیماری قلبی ناشی از ساعات کار طولانی فوت کرده اند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که 55 ساعت کار یا بیشتر در هفته خطر سکته مغزی را 35 درصدبیشتر و خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را 17 درصد بیشتر می کند این رقم با میزان کار 35 تا 40 ساعت در هفته مقایسه شده است.این پژوهش با همکاری سازمان جهانی کار انجام شده است."
سرمایه اثر مارکس برگردان ایرج اسکندری رویه 240 :
" ما تا کنون تمایل دراز کردن روزانه کار و جوع گرگ آسا برای اضافه ارزش را در زمینه ای مورد مطالعه قرار داده ایم که تجاوزات خارج از اندازه، بنا به گفته یک اقتصاد دان بورژوازی انگلیسی، از لحاظ سنگدلی و بیرحمی هیچ دست کمی از آنچه اسپانیولی ها به سر سرخ پوستان آمریکایی آوردند ندارد." در ادامه :
" آقای براوتون، یکی از امنای صلح، . . . در 14 ژانویه 1860 . . . اظهار داشت که قسمتی از مردان شهر نشین شاغل در کارخانجات توری سازی دچار چنان درجه ای از فقر و سیه روزی هستند که دنیای متمدن از آن بی اطلاع است . . . از ساعت 3،2 و 4 صبح کودکان 9 ساله و ده ساله از خوابگاه چرکین خویش بیرون کشیده می شوندو مجبور می گردند برای بخور و نمیر تا ساعت 10 ، 11 و 12 شب کار کنند. اعضا بدن آنان پژمرده می شود، قامتشان خمیده و چهره شان بهت زده می گردد . . .آن چنان که تنها دیدار آنها بدن را بلرزه در می آورد."


سگ سخن جو

 

خوش به حال مارکس و انگلس که نیستند تا
شاهد ایدئآلیزاه گشتن همین کار مرگ آور
و آلت دستی برای عوامفریبی گشتن همین محل کار ضد انسانی و منشاء رأی کارگر ربایی سران سرمایه باشند.
یکی از مهم ترین «خدمات» دونالد ترامپ به کارگران امریکا
انتقال همین کار به امریکا و احیای مجدد همین کار در امریکا بود
که به برکت آن
محبوبیت توده ای ـ پرولتری کسب کرده
و
خرمن ۷۴ میلیونی رأی کارگران امریکا را درو کرده و ضمنا رئیس جمهور نشده است.

۶۵۰۸

سنگ سخنگو

حرف بس است عمل عمل. 

طبقه کارگر به همان اندازه به سگ نیاز دارد که اشرافیت فئودال به آخوند. 

به همین دلیل شاعری گفته: 

سگان شان چنینند افغانیان

۶۵۰۹

سنگ سخنگو

دستیار ویژه وزیر علوم در امور حقوق شهروندی:
بیش از ۳۰ هزار مدرک جعلی در سال ۹۸ در میدان انقلاب کشف شده است.


سگ سخن جو

 

هراسی نیست.
کس چه می داند
شاید
مدارک جعلی
بهتر از مدارک جمارانی ـ جمکرانی بانشد.

اخیرا وزیر زیبا روی آلمان از حزب سوسیال ـ دموکرات
به
دلیل ارائه مدرک دکترای جعلی
استعفا داد.
البته می خواهد در انتخابات بعدی
شهردار برلین شود.

۶۵۱۰

سنگ سخنگو

گفتن چه سود وقتی بگویی: 

ما ناجی می نویسیم و ایرانیان می فهمند؟ 

می خواهیم افغانیان بیندیشند تا حدس ما تأیید و یا رد شود.


۶۵۱۱

سنگ سخنگو

آدم هایی که از رابطه های طولانی بیرون می ایند
خطرناکند
چرا که انها می فهمند
میشود یک چیزهایی رو از دست داد و نمرد
جوان هریس


سگ سخن جو

 

ما فکر می کردیم
که فقط برای زنان ایرانی همه تجاب تلخ و شیرین زندگی
در رابطه زناشویی و مخلفات خلاصه می شود.
حالا متوجه می شویم که برای زنان انگلیس هم قضیه از همین قرار است.
که تأسف بار است.

کسی که تجارب شخصی زیادی داشته باشد
طبیعتا روی آن تجارب کار می کند و به دانش تجربی گرانبهایی دست می یابد.
یعنی
داناتر از قبل می گردد.
کمتر از قبل
گول شیاطین درونی و برونی را می خورد.
لذت عقلی ئی که در «باختن» است در داشتن نیست.
روابط در هر صورت
کسالت بار می شوند
و
«بیرون آمدن از آنها»
خود
نعمتی است و نه ذلتی.
البته باید با نیروی عادت درافتاد که
آدمی را
چه بسا در عالم خواب
مرتب به گذشته برمی گرداند
و گرنه فاجعه ای نیست.
زنده باد آینده فراز آینده

۶۵۱۲

سنگ سخنگو

نعمات فکری و فرهنگی در همه جوامع طبقاتی در انحصار همان کسانی است که صاحبان نعمات مادی اند.
جماران با جهان فرق چندانی ندارد. 

مدعیان غافلانند.


۶۵۱۳

سنگ سخنگو

طرفداری از کسی
و
یا مخالفت با کسی
ربطی به علمیت و حقیقت محتوای اشعار و افکار او ندارد.
به همین دلیل هماندیشی با این و آن
تغییری در سنگر فکری و سیاسی و معرفتی او نمی دهد.

متاع کفر و دین بی مشتری نیست.
گروهی آن، گروهی این پسندند.


ضمنا ۹۹ درصد مردم معنی اشعار سنتی و به ویژه نو را
و
حتی
معنی متون مختلف را
نمی فهمند.
اکثرا
به مدد غریزه طبقاتی موضع می گیرند.


۶۵۱۴

سنگ سخنگو

طبقه کارگر پشت و پناهی جز ایکس ندارد. 

ایکس چیست؟

۶۵۱۵

سنگ سخنگو

هانا آرنت
سه پرده از نظام های دیکتاتوری


سگ سخن جو

 

نظام دیکتاتوری
خرافه مفهومی بیش نیست.

چرا و به چه دلیل؟

برای اینکه
دیکتاتوری
چیزی روبنایی ـ ایده ئولوژیکی است.
نظامات تاریخی
اما
چیزهای زیربنایی ـ اقتصادی اند.

کسی که با خرافه ـ مفهوم نظام دیکتاتوری
«می اندیشد» و می اندیشاند،
یا نادان است
یا
عوامفریب.

نظامات تاریخی تاکنونی به شرح زیر بوده اند:
نظام کمونیستی آغازین (کمون اولیه)
نظام برده داری
مثلا صدر اسلام
نظام فئودالی
مثلا تا پیروزی انقلاب سفید در ایران
نظام کاپیتایلستی (سرمایه داری، امپریالیستی)
نظام سوسیالیستی
مثلا در جمهوری آلمان دموکراتیک
نظام کمونیستی در آینده ای دور

۶۵۱۶

سنگ سخنگو

کاش چنین بود. 

نسل جدید نادانتر از نسل قدیم است. 

صد رحمت به ماضی


۶۵۱۷

سنگ سخنگو

کرونای افغانی!
 تا جایی که می‌بینم، «کرونای افغانی»یکی از هوشیارترین کروناهای تاریخ بشری‌ست:
ـ این کرونا، به جلسه‌های کابینه، شورای عالی مصالحه و ملاقات‌های رهبران سیاسی، فرماندهان نظامی نمی‌رود؛ زیرا می‌ترسد که در چنگال«واکسین سیاست»افغانی بیفتد و برخچه‌هایش باد‌شوند.
ـ این کرونا، از مجالس عروسی می‌گریزد. سخت می‌هراسد که پردۀ گوشش در نیتجۀ انفجار«مین موسیقی»بترقد و به مرض آهسته برو دچار شود.
ـ این کرونا، دل نازک و قلب رقیق دارد. دلشادست و عشرت‌طلب. اشتهای پلو خوری هم ندارد. از همین سبب هزارسوگندش بدهید، به ختم و خیرات سر‌نمی‌زند!
ـ این کرونا، به بازار و منده‌یی و مغازه و فروشگاه نمی‌رود.
می‌ترسد که با دیدن نرخ و نوا و قیمت‌ها، پروتینش آب‌شود و از جست و خیز بماند.
ـ از آن‌جایی که این کرونا با وضوگرفتن و غسل کردن مخالف است؛ به مساجد و معابد هم نمی‌رود تا گنه‌کار نشود!
ـ راستش این کرونای افغانی، «جهش یافته»هم نیست.


سگ سخن جو

 

شاهکاری از هنرمندی افغانی
زنان شان چنینند افغانیان

۶۵۱۸

سنگ سخنگو

مانورهای بی مایه در مذاکرات وین بر سر سرنوشت برجام
کمتر از یک ماە از عمر دولت حسن روحانی باقی نماندە است، معمولا در اغلب اوقات، دولتها در چنین شرایطی جدا از پیشبرد سیاست های روزمرە کشور، تصمیم در مسائل مهم و استراتژیک را بە بعد از تعین دولت جدید موکول میکنند.
چپ های کاینه دانی


سگ سخن جو

 

دولت به چه معنی است؟
دولت
به قول لنین
چماق طبقه حاکمه است برای پیشبرد قانونی ـ صوری منافعش.
تعویض مشد حسن با مش رئیس که به معنی تخریب دولت نیست.
فقط
مهره های مأمور طبقه حاکمه
تعویض می شوند
مأموریت و طبقاتیت دولت و سرسپردگی اش به طبقه حاکمه
به جای خود باقی می ماند.


۶۵۱۹

سنگ سخنگو

بدانکه نماز زیاد خواندن،
کار پیرزنان است
و روزه فزون داشتن،
صرفه نان است
و حج نمودن،
تماشای جهان است
اما نان دادن،
کار مردان است...
خواجه عبدالله انصاری

سگ سخن جو

 

خواجه جان
گدای مادرزادی
هنوز
از مادر نزاده است.

گدای امروز
زحمتکش شریف دیروز است که وسایل تولید مایحتاج زندگی اش را
غصب کرده اند
و
تنها راهی که برایش مانده
گدایی از غاصبان وسایل اساسی تولیدش است.
حقیقت این است.
برای کشف حقیقت
باید دست به ریشه قضایا برد.
چون
«حقیقت
با ماهیت
خویشاوند است.»
(لنین)



۶۵۲۰

سنگ سخنگو

ویرایش: 

زرین

ماه
شعاع نور در حال مرگ خورشید
را
با
تبسمی آرام
غورت می دهد
و
خاک پیکر انسان را.

بیهوده نیست که
خاک
 بوی جان می‌دهد.

پایان

۶۵۲۱

سنگ سخنگو

مشیری
دیدی آن را که تو خواندی به جهان، یارترین
سینه را ساختی از عشقش سرشارترین
آنکه می گفت:
«منم بهر تو غمخوارترین»
چه دلآزارترین شد
چه دلآزارترین؟


سگ سخن جو

 

مصراع دوم این شعر مشیری
معیوب است.
دست انداز دارد

۶۵۲۲

سنگ سخنگو

فرداد

اسماعیل خویی هم رفت!
دوستی چنین خبر داد و گفتم:
رفت.....؟
آخر مگر نگفت خود اسماعیل،
«آری
ما می‌رویم و
میخانه بسته می‌شود، اما
می‌دانی؟
میخانهٔ همارهٔ اندیشه‌های ما
بر چهارراه تاریخ
تا آن‌سوی فراتر
نیز
همچنان
باز خواهد بود..»؟

پایان


سگ سخن جو

 

 خویی از تنها چیزی که خبر نداشت
و
هرگز نداشت،
اندیشه بوده است.

راستی
اندیشه چیست و چگونه تشکیل می یابد؟

ادامه دارد.