۱۴۰۰ اردیبهشت ۲۱, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۹۰۱)

 Wirtschafts- und sozialgeschichtliche Aspekte der wissenschaftlich-technischen Revolution: Institut...

   پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن

اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت

و

دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

انقلاب علمی و فنی

ادامه

 

۴۳

·    این معاییر پروگرسیو (ترقی یابنده) رشد راندمان کار در تولید کاپیتالیستی  که کارگران از همکاری  با کردوکار تدارکی تکمیلی خلاق، عمدتا محرومند، اغلب پیامدهای زیر را به دنبال می آورد:

 

الف

·     سلب تخصص از کارگران

 

ب

·     کاهش دستمزد کارگران

 

پ

·     عدم تأمین اجتماعی کارگران

 

ت

·     بیکاری کارگران

 

۴۴

·     در تولید نظام جامعتی سوسیالیستی توسعه یافته، این روندها امکانات زیر را فراهم می آورند: 

 

الف

·     امکان آزادی زحمتکشان از بند کار تولیدی به لحاظ تکنولوژیکی مشروط به محل کار منفرد در تکمیل و در خیلی از کردوکارهای کلیشه ای دیگر.

 

ب

·     امکان شرکت زحمتکشان در تقویم (قوام بخشی به) محل کارشان  در کار مشترک سوسیالیستی با مهندسین، تکنولوگ ها، اکونوم ها (اقتصاددانان) و غیره  

 

·    مراجعه کنید به کار مشترک سوسیالیستی

 

۴۵

·    بدین طریق، کار تولیدی زحمتکشان از عنصر تابع جریان تکنولوژیکی زیرروندی، به وحدت فرا رونده در کل کمپلکس تکنولوژیکی  تبدیل می شود.

·    وحدت فرا رونده ای که فهمیده می شود و تحت تسلط قرار داده می شود.

 

۴۶

·    این مستلزم تحولات و تبدلات زیر است:

 

الف

·    مستلزم تبدیل کار زحمتکشان به کردوکاری با خصلت علمی است.

 

ب

·    مستلزم تخصص یابی زحمتکشان در روند تولید بر طبق الزامات سطح علمی ـ فنی عالی است.

 

پ

·    مستلزم تخصص یابی زحمتکشان بر طبق دینامیک (پویایی) انقلاب علمی و فنی است.

 

۴۷

·    این قانونمندی ها از نقطه نظرهای زیر حائز اهمیت عملی بنیادی اند:

 

الف

·    از نقطه نظر سمتگیری کار مشترک سوسیالیستی

 

ب

·    از نقطه نظر جنبش سوسیالیستی نوتر

 

پ

·     از نقطه نظر مسابقه سوسیالیستی

 

ت

·     از نقطه نظر سیستم تخصص یابی و آموزش عالیه

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر