۱۴۰۴ شهریور ۹, یکشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ر) رابطه (مناسبت، رلاسیون) (۳) (بخش آخر)

‪Relation commerciale définition - Definition-juridique.fr‬‏ 

پروفسور دکتر  ولفگانگ سگت

برگردان

 شین میم شین

 

۲۶

·    تقسیم مناسبات به مناسبات داخلی و مناسبات خارجی از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

(دیالک تیک داخلی و خارجی

(درونی و برونی)

یکی از مهمترین دیالک تیک های مارکسیستی است.

نقش تعیین کننده در این دیالک تیک از آن داخلی است.

مترجم)

 

۲۷

·    از مناسبت داخلی وقتی سخن می رود که که کلیه اوبژکت هائی که با هم مناسبت دارند، در سیستم مختصات واحدی قرار داشته باشند و هر تغییری در سیسم مختصات موجب تغییر مناسبات موجود میان اوبژکت ها گردد.

·    (یونیسف، «اشیاء، مشخصات و مناسبات»، ۱۹۶۵.)

 

۲۸

·    بنابرین مناسبات داخلی نسبت به فرم عوض کردن های (ترانسفروماسیون های) سیستم مختصات، ثابت می مانند.

 

۲۹

·    از این رو تشخیص خصلت داخلی هر مناسبت برای شناخت قانون گام مهمی به شمار می رود.

 

۳۰

·    در منطق صوری مناسبات به مثابه مسندهای یک و یا چند عضوی مطرح می شوند.

 

۳۱

·    هر مناسبت منطقی عبارت است از انعکاس روابط موجود میان افراد، طبقات متشکل از افراد، افراد و طبقات متشکل از افراد و غیره.

 

۳۲

·    هر مناسبت دوعضوی روابط موجود میان دو اوبژکت را منعکس می کند:

xRy و یا R(x, y)

بخوانید (R) از (x)، (y).

 

مناسبت سه عضوی:

R(x, y, z)

 

۳۳

·    مناسبات ـ همانند مسندهای یک عضوی ـ فرم منطقی فونکسیون های حکمی را دارند.

 

۳۴

·    به طرق زیرین می توان به کمک مناسبات به کسب احکام نایل آمد:

 

الف

·    با «کوانتیفیکاسیون» (کمی سازی) کلیه متغیرها،

 

ب

·    با نامگذاری هر کدام از متغیرها،

 

پ

·    با علامتگذاری هر کدام از متغیرها،

 

ت

·    با ترکیبی از روش های یاد شده.

 

۳۵

·    از مناسبت « (x) بزرگتر است از(y)!» می توان احکام زیرین را به عنوان مثال حاصل آورد:

 

«۷ بزرگتر است از ۳!»

۳ (x)

یعنی حداقل یک (x)  وجود دارد که بزرگتر از ۴ است.

۳(x) ۳ (y)

یعنی یک (x) و یک (y) وجود دارد که در موردشان رابطه «(x) بزرگتر است از (y)!» صادق است.

  

۳۶

·    در زبان عامیانه توجه به کلیه متغیرهای مناسبات اغلب فراموش می شود.

·    مثلا گفتن جمله زیر نادرست است:

«دولت (x) دولت مستقلی است!»

 

۳۷

·    چون مناسبتی که این حکم مبتنی بر آن است، مناسبتی سه عضوی است:

«(x) مستقل است از (y) از لحاظ (z)!»

 

۳۸

·    تنها زمانی که بگوییم دولت (x) مستقل از کیست و از چه لحاظی مستقل است، توانسته ایم حکمی صادر کنیم.

 

۳۹

·    این گونه سهل انگاری ها می توانند علل ایدئولوژیکی داشته باشند و برای سرپوش نهادن بر تضادها مورد سوء استفاده قرار گیرند.

·    مراجعه کنید به مسند، منطق مناسبت، ساختار، سیستم، پیوند عینی.

 

 

منطق مسندی

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3179

 

پایان

 

منطق مناسبت

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3188

 

پایان

 

سیستم

(سامانه)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7307

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7306

 

 

پیوند عینی

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12045

 

پایان


درنگی در مواعظ سید علی خامنه ای و علما در مجالس و منابر انترنتی (۱۶)

 

سیّد علی حسینی خامنه‌

(زادهٔ ۲۹ فروردین ۱۳۱۸) 
 

 
هفت تکلیف راهبردی برای ملت سرافراز ایران

سیّدعلی خامنه‌ای

(۳ مرداد ۱۴۰۴)
 

۳
 حفظ عزت و آبروی کشور و ملت،

 تکلیف بی اغماض گویندگان و قلم‌زنان است.

معنی تحت اللفظی:
روشنفکران کشور مکلف به حراست  بی چون و چرا از عزت و آبروی جامعه و ملت اند.
 
عزت
در دیالک تیک عزت و ذلت وجود دارد.
 
به همین دلیل صفت عزیز مثلا عزیز مصر، از صفات اعضای طبقات حاکمه است که در عزت به سر می برند و نه در ذلت.
 
رهنمود سید علی 
رهنمودی فرمالیستی ـ ناسیونالیستی ـ اریستوکراتیستی (اشرافی) است.
 
هم و غم و فکر و ذکر روشنفکران کشور
به فرمان رهبر 
باید حفظ عزت و آبروی ملی ـ میهنی باشد.
 
هدف و آماج محمد رضاشاه
از تاجگذاری و بر پا داشتن جشن های ۲۵۰۰ ساله و تأسیس رآکتور اتمی و غیره هم همین بود.
دلیل ارجگذاری افراطی به شاهنامه فردوسی هم همین بوده است و است.
 
دلیل تجدید نظر سید علی در رابطه با فردوسی و کوروش هم همین است.
 
سید علی
کوروش را جزو انبیاء می داند و شاهنامه را حکمت نامه جا می زند.
 
سید علی
بر خلاف خمینی
دیگر از حکومت مستضعفین دم نمی زند.
پس از حذف حزب توده
دلیلی هم وجود ندارد.
 
مستضعفین
به عوض عزت، ذلت دارند.
هم ذلت مادی و هم ذلت فکری.

فرق و تفاوت و تضاد سیدعلی و رفقا با محمد رضا شاه و شرکاء
در تدارک پایه های علمی و فنی و مادی برای کسب عزت ملی ـ میهنی است.

توسعه حیرت انگیز علم و فن و فن آوری و فرهنگ در این سه دهه پس از جنگ با صدام
فخرانگیز بوده است.
یعنی
روحانیت خمینیستی 
پایه های مادی عزت ملی ـ میهنی را پی ریزی کرده است.
 
به ویژه پس از مقاومت فخرانگیز ایران در مقابل تجاوز امپریالیستی - صهیونیستی
عزت و احترام و آبروی ملی ـ میهنی و بین المللی ایران و طبقه حاکمه اش
صد چندان شده است.
 
خیلی ها خیال می کردند که سید علی شبیه شاه گنده گوزی می کند.
ولی وقتی اسرائیل زیر موشک های فوق العاده پیشرفته ایرانی به تته پته افتاد،
به عزت و عظمت ملی ـ میهنی ایران ایمان آوردند
و
به حمایت از منافع ملی ـ میهنی برخاستند.
 
دیگر کسی از اعلام هویت ایرانی خویش شرم نکرد.

البته سید علی بیشک می داند که روشنفکریت نه طبقه ای اجتماعی، بلکه قشری اجتماعی است.
یعنی
جمع ناهمگونی است.
یعنی
هر طبقه اجتماعی
روشنفکران خاص خود را دارد.
 
بخش چشمگیری از روشنفکران 
طرفدار و حتی مزدور امپریالیسم و صهیونیسم اند
و
برای عزت ملی ـ میهنی و حتی شخصی
  تره حتی خرد نمی کنند.
 
چه بسا 
خواهان بمباران هسته ای ایران و تجزیه کشور و خلع سلاح نیروهای مسلح کشورند.
سازمان آنارشیستی مجاهدین خلق
به روایتی 
سالانه ۸۰ میلیون دلار از بن سلمان می گیرد و حتی برای اربابان امپریالیستی - صهیونیستی اش
 دست به جاسوسی و ترور و خرابکاری می زند.
 
خیلی از احزاب ارتجاعی با تابلوی چپ
ستون پنجم اکتیو ارتجاع امپریالیستی - صهیونیستی اند.
 
ادامه دارد.