۱۴۰۴ مرداد ۲۴, جمعه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأنعام ) (۴۵۴)

   

 ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی


﴿وَكَذَٰلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ﴾
[ الأنعام: ۱۲۹]

و بدين سان ستمكاران را به كيفر كارهايى كه مى‌كردند به يكديگر وامى‌گذاريم.

 کریم
در این آیه،
پیروان جنیان را جزو ستمکاران محسوب می دارد و عذابی که برای آنان تعیین می کند، اخراجشان از جرگه برخورداران از حمایت الهی (واگذاشتن به یکدیگر) است.

جنی را اصولا نباید با جن عوضی گرفت.
جنی به کسی اطلاق می شود که جن زده باشد.
یعنی 
تحت تأثیر اجنه باشد.
بعد
به نوبه خود ابنای بشر را تحت تأثیر قرار دهد و گمراه سازد.
 
تعریف ستم در فلسفه کریم، 
مبتنی بر دیالک تیک داد و ستد است:
موجودات در منطق کریم باید به ازای برخوداری از نعمات الهی (به ازای ستد)، داد درخوری به خدا بدهند تا دیالک تیک داد و ستد (اصل تعیین کننده عدالت) برقرار شود.
 
کسی که به ازای برخورداری از نعمات الهی، شکر درخور به جای نمی آورد،
یعنی به عوض «داد» درخور «بی داد می دهد، چیزی نمی دهد» به خدا بیداد روا می دارد.
به همین دلیل بیدادگر محسوب می شود.
عذاب الهی برای این بی اعتنایان به دیالگ تیک داد و ستد، به جان همدیگر انداختن انها ست.
یعنی
همزیستی دشوار خودپرستان بی چشم و رو و بی همه چیز است.

﴿يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ أَلَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِّنكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي وَيُنذِرُونَكُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَٰذَا ۚ قَالُوا شَهِدْنَا عَلَىٰ أَنفُسِنَا ۖ وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَشَهِدُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كَانُوا كَافِرِينَ﴾
[ الأنعام: ۱۳۰]

اى گروه جنيان و آدميان، آيا بر شما پيامبرانى از خودتان فرستاده نشده تا آيات مرا برايتان بخوانند و شما را از ديدار چنين روزى بترسانند؟ 

گويند: 

ما به زيان خويش گواهى مى‌دهيم.

 زندگى دنيايى آنان را بفريفت و به زيان خود گواهى دادند، كه از كافران بودند.

 
در این آیه کریم، معلوم می شود که جنیان نه پیروان اجنه، بلکه خود اجنه اند که همتراز با بشرند:
خدای برای اجنه هم رسولانی می فرستد تا آیاتش را تفهیم کنند.

تفاوت اجنه و پیروان شان با مؤمنین، دلبستگی شان به زندگی دنیوی تصور و تصویر می شود.
منظور کریم
وارونه سازی دیالک تیک دنیا و عقبا ست
و
گرنه مؤمنین هم تارک الدنیا و ریاضتگرا نیستند.
 
مؤمنین فقط نقش تعیین کننده را از آن عقبا می دانند.
 
در این آیه از پیوند علی (علتی ـ معلولی) ستمگاران و زیانکاران و کافران پرده برمی افتد.
 
ادامه دارد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر