۱۴۰۴ شهریور ۴, سه‌شنبه

درنگی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (۱۰)

 نشان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 
درنگی
از 
شین میم شین
 
منبع:
ویکیپیدیا
 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 
 
محمدعلی جعفری 
با دسته‌بندی تهدیدات علیه جمهوری اسلامی به 
۱
تهدیدهای نرم،
۲
 نیمه‌سخت 
(شورش‌های مردمی بدون سلاح گرم، تهدیدهای اقتصادی-سیاسی داخلی و خارجی) 
و 
۳
سخت 
(شورش‌های مسلحانه، جنگ داخلی و جنگ خارجی) 
وظیفه مبارزه با
 تهدید نرم 
را 
به 
بسیج غیرنظامی، 
نیمه‌سخت 
را 
به بسیج نظامی
 و 
سخت 
را 
به نیروی زمینی سپاه و بسیج 
محول می‌کند.
 
این بدان معنی است که میان نیروهای (قوای) پنجگانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 
تقسیم کار وجود دارد.
 
نیروی بسیج 
به دو دسته نظامی و غیرنظامی تقسیم بندی شده است.
 
این ایده بدی نیست و به صرفه جویی در انرژی و نیرو منجر می شود.
 
این ضمنا بدان معنی است که وظایفی که در زمان شاه به عهده شهربانی و غیره بود، 
اکنون به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گذاشته شده است.

قرارگاه‌ها

۱  

قرارگاه کربلای جنوب غرب:

ولی عصر خوزستان، 

حضرت ابوالفضل لرستان 

و

 فتح کهگیلویه و بویراحمد 

۲

قرارگاه مدینه: 

امام سجاد هرمزگان، 

فجر فارس، 

و 

امام صادق بوشهر 

 ۳

قرارگاه قدس جنوب شرق:

 ثارالله کرمان 

و 

سلمان سیستان و بلوچستان 

 

۴

قرارگاه سیدالشهدا: 

صاحب‌الزمان اصفهان،

 قمر بنی‌هاشم چهار محال و بختیاری

 و 

الغدیر یزد

 

۵
قرارگاه غرب نجف اشرف:

 نبی اکرم کرمانشاه،

 انصارالحسین همدان 

و

 امیرالمؤمنین ایلام

 

۶
قرارگاه شمال غرب حمزه سیدالشهدا: 

شهدا آذربایجان غربی 

و 

بیت‌المقدس کردستان

 

۷
قرارگاه عاشورا: 

عاشورای آذربایجان شرقی،

 انصارالمهدی زنجان 

و

 حضرت عباس اردبیل

 

۸
قرارگاه شمال شرق ثامن‌الائمه: 

امام رضا خراسان رضوی،

 جوادالائمه خراسان شمالی

 و

 انصارالرضا خراسان جنوبی

 

۹
قرارگاه غدیر شمال: 

کربلا مازندران،

 قدس گیلان،

و 

نینوا گلستان

 

۱۰
قرارگاه صاحب‌الزمان:

 روح‌الله مرکزی، 

علی ابن ابیطالب قم، 

صاحب‌الامر قزوین 

و

 قائم آل‌محمد سمنان

 

۱۱
قرارگاه ثارالله تهران: 

محمد رسول‌الله تهران بزرگ، 

سیدالشهدای شهرستان‌های تهران

 و 

سپاه امام حسن البرز 

ادامه دارد.

درنگی در مواعظ سید علی خامنه ای و علما در مجالس و منابر انترنتی (۱۴)

 

سیّد علی حسینی خامنه‌

(زادهٔ ۲۹ فروردین ۱۳۱۸) 
 

 
هفت تکلیف راهبردی برای ملت سرافراز ایران

سیّدعلی خامنه‌ای

(۳ مرداد ۱۴۰۴)
 

۳
 حفظ عزت و آبروی کشور و ملت،

 تکلیف بی اغماض گویندگان و قلم‌زنان است.

معنی تحت اللفظی:
روشنفکران کشور مکلف به حراست  بی چون و چرا از عزت و آبروی جامعه و ملت اند.
 
مخاطبین این رهنمود و دستور و فتوا و فرمان سوم سید علی
کلیه روشنفکران جامعه اند.
روشنفکریت
یک قشر اجتماعی است.
 
هر طبقه اجتماعی روشنفکران خاص خود را دارد.
هم پرولتاریا روشنفکران خاص خود را دارد، هم دهقانان، هم بورژوازی، هم اشراف فئودال و هم خرده بورژوازی.

محتوای سیاسی این فرمان سیدعلی
وحدت کلیه روشنفکران جامعه بی اعتنا به تعلقات طبقاتی آنها ست.
 
مفاهیم مرکزی مهم این رهنمود را عزت و آبرو و کشور و ملت تشکیل می دهند.
هیچکدام از این مفاهیم، مذهبی محض نیست.
 یعنی
تنگ نظرانه و کوته بینانه و کوته اندیشانه نیست.
 
توسعه و تکامل فکری و فراستی و بصیرتی و سیاستی ستایش انگیز سید علی 
 در همین هفت فرمان او انعکاس می یابد.
 
اگر مارکس و انگلس و لنین و هوشی مین هم به جای سیدعلی بودند، 
همین مفاهیم عام  همه طبقاتی متعالی را به خدمت می گرفتند.

ما باید روی این مفاهیم سید علی تأمل کنیم:
 
ادامه دارد.

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأنعام ) (۴۵۸)

   

 ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿وَمِنَ الْأَنْعَامِ حَمُولَةً وَفَرْشًا ۚ كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ﴾
[ الأنعام: ۱۴۲]

و نيز، چارپايانى كه بار مى‌برند يا در خور بار برداشتن نيستند.

 از آنچه خدا به شما روزى داده است بخوريد و از شيطان پيروى مكنيد كه او دشمن آشكار شماست.

 
کریم
در این آیه، چهارپایان را به دو دسته بار بردار و بار نابردار طبقه بندی می کند:
ملاک و معیار طبقه بندی کریم، فونکسیونال (کارکردی) است.
این ملاک و معیار اما اعتبار عینی و علمی و تجربی ندارد.
چهارپایان که سهل است، حتی پرندگان می توانند بنا بر بضاعت فیزیکی خود
بارکشی کنند.
کریم در هر صورت مخاطبین خود را با مفهوم فونکسیون و حتی با دیالک تیک سه عضوی سیستم ـ ساختار ـ فونکسیون آشنا می سازد.


کریم
ضمنا
دیالک تیک دوست و دشمن
را
به صورت دیالک تیک خدای رزاق و شیطان وسواس بسط و تعمیم می دهد و به تمیز دوست از دشمن فرا می خواند.

دیالک تیک الله و ابلیس
را
زرتشت به صورت دوئالیسم اهورا و اهریمن توسعه داده است.

ادامه دارد.

۱۴۰۴ شهریور ۳, دوشنبه

درنگی در «انسان از دیدگاه مارکس» اثری از اریش فروم (۴)

 

 

اریش فروم 

 (Erich Fromm

( ۱۹۰۰ – ۱۹۸۰)

اریش فروم

مارکس در ابتدا عمل انسان را «فعالیت»، و نه «کار» می نامید و از «الغاء کار» بعنوان هدف سوسیالیسم سخن میگفت. 

بعدها که وی بین کار آزادانه و کار بیگانه‌شده تفاوت قائل گردید از مقولۀ «کار آزادانه» استفاده کرد.

 فروم در این جمله، 

مدعی این است که ضد کار اختیاری (آزادانه)، نه کار جبری (ضروری)، بلکه کار بیگانه شده است.

این اولا بدان معنی است 

که فروم از دیالک تیک جبر و اختیار (ضرورت و آزادی) خبر ندارد و یا خود را به خبری می زند.

این ثانیا بدان معنی است 

که او ضد کار اختیاری را کار بیگانه شده می داند.

 

اما منظور از کار بیگانه شده چیست؟

 

فروم برای اثبات نسبتی که به مارکس داده است، نقل قولی از مارکس می آورد:

مارکس
«کار فرایندی است مابین انسان و طبیعت، 

فرآیندی که انسان در آن توسط عمل خویش واکنش‌های مادی‌ میان خود و طبیعت را تنظیم کرده و مهار می سازد.

 انسان در برابر مواد طبعیت به مثابۀ قوای طبیعت ظاهر میشود.

معنی تحت اللفظی:

کار روندی است.

(روند و پروسه و فرایند 

به سیر پیشرونده پلکانی و بالنده ای اطلاق می شود.)

 کار روندی میان بشر و طبیعت است.

بشر در روند کار

با کنش خود به تنظیم و مهار واکنش های مادی میان جامعه و طبیعت می پردازد.

بشر در روند کار در برابر مواد خام طبیعتی به مثابه قوه ای طبیعتی نمودار می گردد.

بشر موجودی نیمه طبیعتی و نیمه جامعتی (نیمه ناتورال و نیمه سوسیال) است.

مارکس در این جمله، دیالک تیک کنش و واکنش (عمل و عکس العمل) میان جامعه و طبیعت را به صورت دیالک تیک عمل بشر (موجودی طبیعتی) و عکس العمل مواد طبیعتی بسط و تعمیم می دهد.

مارکس فراموش می کند که جامعه با طبیعت و بشر با مواد طبیعتی و حتی با گاو و خر فرق دارد:

جامعه

طبیعت محض نیست.

جامعه

طبیعت ثانی است.

جامعه

طبیعت سوسیالیزه (جامعتی) شده است.
جامعه

طبیعتی است که شعور در آن نفوذ کرده است و آن را دگرگون ساخته است.

بشر

هم

طبیعت محض نیست.

حتی

گاو و خر و سگ و گربه

موجودات طبیعتی محض نیستند، 

چه رسد به بشر.

بشر

موجودی نیمه طبیعتی و نیمه جامعتی (نیمه ناتورال و نیمه سوسیال)

است.

ایراد دیگر مارکس جوان نادیده گرفتن دیالک تیک کار است:

 وقتی مارکس می گوید:

»فرآیندی که انسان در آن توسط عمل خویش..»

 فراموش می کند که عمل انسانی نه فقط عملی فیزیکی، بلکه همزمان عملی فکری و حتی روحی و روانی و هنری است.

اعجاز کار هم همین جا ست.

بشر در روند کار، 

فقط طبیعت را به لحاظ کمی و کیفی دگرگون نمی سازد، 

بلکه خویشتن خویش را و جامعه خویش را نیز به لحاظ کمی و کیفی و  حتی ماهوی تحول می بخشد.

به همین دلیل

کار

زادگاه روندهای فکری و معرفتی و هنری و استه تیکی و اروتیکی و روحی و روانی است.

بشر میمون زاد

در روند کار تحول کیفی و ماهوی و حتی فیزیکی (جسمانی) می یابد.

یعنی

موجود طبیعتی سابق به موجود نیمه طبیعتی و نیمه جامعتی جدید استحاله می یابد.

تفاوت انگل با کارگر همین جا ست.


ادامه دارد.

سیری در شعری از اخوان ثالث تحت عنوان «گرگ هاری شده ام.» (۳)

  

مهدی_اخوان_ثالث

(۱۳۰۶ – ۱۳۶۹)

سیری

از

شین میم شین

  گرگ هاری شده‌ام 

ادامه  

مرحله ٔ شروع : 

بیماران مضطرب ، غمگین ، خسته و بی اشتها می شوند. 

زبانشان باردار می شود و قی میکنند، بد میخوابند، بسرعت لاغر میشوند، ضعیف می گردند و میل دارند تنها باشند. 

تب بالا میرود، لرز دارند، نبض سریع است و در تنفس اختلالاتی پیدا میشود. تحریکات دماغی و روانی دارند و اغلب بدون اراده بجاهای دوردست میروند. اختلالاتی در ناحیه ٔ زخم از قبیل حساسیت زیاد، بیحسی وسوزن سوزن شدن و دردهائی بشکل نورالژیک ، جهش عضلات و پارزی مشاهده میشود. 

خارش نخست تنها در اطراف زخم است و سپس عمومیت می یابد و بسیار شدید است .

 اگر بینی گاز گرفته شده باشد، بیماررؤیاهای دیدنی میکند.
مرحله ٔ استقراربیماری :

 اضطراب ، غمگینی و ضعف زیادتر میشود. 

رؤیای شامه ای ، چشمی و گوشی بر حسب اینکه بینی ، چشم یا گوش گاز گرفته شده باشد، وجود دارد. اسپاسم حلق و حنجره و کریز عطسه و سکسکه ، و تنفس سخت و نامنظم انجام می گردد. 

گاهگاهی بیمار آه های عمیق می کشد 

عمل بلع چنان اسپاسمی دردناک تولید میکند که فکر یا دیدن آب ، این اسپاسم را ظاهر می سازد، چنانکه بیمار از دیدن آب می ترسد و رنج می برد.

 بیمار فقط در تاریکی و خاموشی مطلق کمی راحت است . 

کمترین آواز، کمترین نور، کمترین جریان هوا و حتی فوت یک شخص

 تشنجی تولید میکند. 

ائروفوبی یعنی ترس از جریان هوا یکی از علامات مشخص هاری است . اسپاسم عمومیت می یابد و دائمی میشود، 

نفس تنگی ظاهر میشود، دست و پاها میلرزند و سست میشوند، 

صورت انقباض پیدا میکند، صدا خشن میشود و بالاخره این تحریکات تبدیل به خشم میشود.

 بیمار بی آنکه احساس کند بندهای خود را پاره میکند، اشیاء اطراف خویش را میشکند، سرش را به دیوار میزند، خود را زخمی میکند، هذیان میگوید و میخواهد بگریزد، بزند و گاز بگیرد. 

و از ابتدای این مرحله ٔ تحریکات ، اعضای تناسلی در تحریک هستند.

 ارکسیون دائمی است . در حدود روز دوم تا سوم ترشحات بزاق زیاد میشود. 

اخلاط فراوان و دهان کف آلود است و بیمار دائماً تف میکند.

 ادرار کم میشود و از بین میرود. استفراغهای شدید که گاهی خونی است و امتلاء و یبوست دارد. 

در جریان بیماری درجه ٔ حرارت معمولاً بالا است .

در آخر بیماری تب بالا میرود و حتی به ۴۳ درجه میرسد. 

نبض سریع و عرق فراوان است . 

در بعضی موارد پس از این مرحله ، تحریکات مرحله ٔ فلج میرسد و این فلج ، شلی است ، بیخوابی تمام شده و خواب بر او چیره و حالت چرت زدن و اغماء فرامیرسد. با اینهمه حرارت بالا می آید و 

بیمار با تب زیاد درمیگذرد. 

سیر هاری معمولاً ۱ تا ۱۵روز است و بطور متوسط ۵ روز است . 

هاری یک بیماری ابتدائی مغز و پی است و تمام مغز و پی یک انسان یا یک حیوان هار دارای ویروس هاری است ، ولی مغز بیش از پی ویروس دارد.

 از مغز ویروس وارد غدد بزاقی میشود و در آنجا همیشه میتوان آن را یافت .

۱۴ روز پیش از نخستین علائم بیماری ویروس را میتوان در بزاق یافت و این موضوع بی نهایت مهم است . 

ویروس هاری از فیلتر میگذرد.

قطر ویروس ثابت ۱۴۰-۲۱۰هزارم مو و ویروس کوچه ۱۶۰-۲۴۰ هزارم مو می باشد. 

و ویروس هاری قابل کشت نیز است.


پیشگیری : 

از بین بردن سگهای بی صاحب و ولگرد، 

کشتن سگ هار

و 

سگهائی که از آن گاز گرفته شده اند، 

تعیین مالیات سنگین برای سگهای صاحبدار (که باید پوزه بند مؤثر و گردن بند داشته باشند).


درمان هاری :

 از بین بردن ویروس در زخم پیش از اینکه از آنجا تجاوز کرده باشد.

 برای این کار یک ساعت بیشتر وقت نداریم . 

پس از یک ساعت ویروس سیلندراکس ها را میگیرد و حتماً هاری ظاهر میشود و هیچ نوع ضدعفونی نمی تواند مانع آن گردد.

 پس از آنکه زخم را تمیز میکنند آن را کاملاً با الکترو کوتریزاسیون میسوزانند. درمان هاری بوسیله پاستور کشف شد.

 ویروس هاری در نتیجه ٔ خشک شدن ، ویرولانس خود را از دست میدهد و حال آنکه خاصیت مصونیت دهنده ٔ خود را نگاه میدارد.

 در انسان هاری ظاهرشده کشنده است . 

(بیماریهای واگیر تألیف غلامعلی بینش ور ج ۲ صص ۴۱- ۴۸).

ادامه دارد.