پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان
شین میم شین
۱۴
ریچارد آوناریوس
(۱۸۴۳ ـ ۱۸۹۶)
فیلسوف آلمانی
از نمایندگان امپیریوکریتیسیسم
· ایدئالیسم ذهنی، دانش تجربی را با ادراک یکی می گیرد و آن را قاعدتا به مقوله مرکزی سیستم های فلسفی خود تبدیل می کند.
· (اوه ناریوس، « نقد دانش تجربی محض»)
الف
جورج برکلی
(۱۶۸۵ ـ ۱۷۵۳)
اسقف، تئولوگ، امپیریست و فیلسوف ایرلندی ـ انگلیسی
مؤسس ایدئالیسم ذهنی
· جورج برکلی دانش تجربی را حتی به مثابه جریان روانی محض قلمداد می کند.
ب
دیوید هیوم
(۱۷۱۱ ـ ۱۷۷۶)
فیلسوف، اقتصاددان و تاریخدان
از نمایندگان برجسته روشنگری انگلستان
از اقتصاددان ما قبل اقتصاد کلاسیک
معلم کانت و از دوستان و همفکران آدام اسمیث
· دیوید هیوم دانش تجربی را به هم پیوستن ایده ها بنا بر عادت می داند.
ت
ایمانوئل کانت
(۱۷۲۴ ـ ۱۸۰۴)
برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک بورژوایی آلمان
۱
· به نظر کانت، دانش تجربی با شناخت یکسان است.
۲
· دانش تجربی، شناخت مرکب است که تنها به وسیله فرم های تفهیم تجسمی و مفاهیم اپریوریستی فهم که به کمک شان احساس ها مورد کند و کاو قرار می گیرند تا به وحدت ترکیبی دست یابند، امکان پذیر می گردد.
پ
· نئوکانتیانیسم با آغاز از کانت و با اشاره به هیوم و برکلی، دانش تجربی را به طور کلی خالق اشیا می نامد.
۱۵
· مفهوم «دانش تجربی» مفهوم صریح و روشنی نیست:
الف
· مفهوم «دانش تجربی» هم استنتاجات ماتریالیستی را امکان پذیر می سازد.
ب
· و هم استنتاجات ایدئالیستی ـ ذهنی را.
۱۶
· از این رو، مفهوم «دانش تجربی» را باید به زبان علمی در تعریف صریح و در خطوط جهان بینانه واضح و روشن مورد استفاده قرار داد.
۱۷
· به قول لنین، «درپشت کلمه دانش تجربی، بی تردید هم می تواند گرایش ماتریالیستی در فلسفه نهفته باشد، هم گرایش ایدئالیستی و هم گرایش کانتی و هیومی.
· دانش تجربی هم گرایش ماتریالیستی و هم گرایش ایدئالیستی در فلسفه را شامل می شود و در هم آمیزی آنها را تضمین می کند.»
· (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱۴، ص ۱۴۳، ۱۴۸)
· مراجعه کنید به پراتیک، شناخت
پراتیک
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11454
شناخت
(معرفت)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11286
پایان