درنگی
از
میم حجری
ساعدی فقط نویسنده نبود
یک مبارز سیاسی در سنگر فقرا و زحمتکشان بود
وی همانطوری که فکر میکرد زندگی هم کرد تا به پایان ساده زیست و سنگر مبارزه برای عدالت و برابری را ترک نکرد یاد و نامش جاودان باد
پیروز
ممنون از ابراز نظر.
بحث بر سر نظرات ساعدی است و نه بیوگرافی ساعدی.
تعیین کننده هم نظر است و نه بیوگرافی صاحب نظر.
اگر راجع به کامنت ما نظری دارید
ذکر کنید تا هماندیشی میسر شود.
البته همین دعاوی شما هم قابل بحث و بررسی اند:
۱
یک مبارز سیاسی در سنگر فقرا و زحمتکشان بود
آره.
ساعدی
فقط نمایشنامه نویس نبود.
ساعدی
روانپزشک، پژوهشگر و منتقد و فعال سیاسی هم بود.
ساعدی
در ایام نوجوانی عضو فرقه دموکرات آذربایجان هم بوده است.
سیری در سخنان گوهرمراد (غلامحسین ساعدی)
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2716
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2717
۳
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2718
پایان
ساعدی
از یاران نیما و جلال آل احمد و احمد شاملو و دهقانی و بهرنگی و غیره هم بوده است.
سؤال اما این است که این جماعت، چه سمتگیری سیاسی و چه آرمان طبقاتی داشته اند؟
نیما یوشیج
فاقد جهان بینی روشنی است.
ما کلیات ۲۰۰۰ صفحه ای نیما را به دقت خواندیم و به همین نتیجه رسیدیم.
اشعار نیما
را
باید تحلیل مارکسیستی کرد و یقین قلبی کسب کرد.
جلال آل احمد
نیمه فاشیست و نیمه فوندامنتالیست اسلامی بوده است.
جنقوری اسلامی
به توصیه او به تقلید از واتیکان تشکیل یافته است.
سیری در جهان بینی جلال آل احمد
(غرب زدگی)
https://hadgarie.blogspot.com/2020/06/blog-post_198.html
احمد شاملو
در جوانی طرفدار هیتلر بوده است.
متفقین پس از اشغال ایران، شاملو و پدرش را حتی به پای چوبه اعدام برده اند و به تصادفی از جان از مهلکه به در برده اند.
شاملو
بعد از شکست فاشیسم و تبعید رضاشاه
به اگزیستانسیالیسم گرویده است و لاطائلات نیچه مادام العمر روی میز تحریرش بوده اند.
مراجعه کنید
به «بامداد در آینه» یاد داشت های ده ساله نورالدین سالمی (پزشک خصوصی شاملو)
سطر سطر آثار شاملو
نیچه ئیستی ـ ایراسیونالیستی ـ اگزیستانسیالیستی است.
مراجعه کنید
به
از شاملوئیسم تا شاملوچیسم (بخش اول)
درنگی در شعری از شاملو
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9997
پایان
بهار خاموش
شعری از شاملو
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13136
پایان
تأملی در شعر از شاملو تحت عنوان «لوح»
شاملو از دید کدکنی
https://hadgarie.blogspot.com/2020/06/blog-post_32.html
احمد شاملو از دید محمود دولت آبادی
https://hadgarie.blogspot.com/2020/06/blog-post_83.html
سیری در جهان بینی شاملو
https://hadgarie.blogspot.com/2020/06/blog-post_15.html
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5853
بخش اول
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/240
بخش دوم
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/241
بخش سوم
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/242
پایان
تأملی در شعری از شاملو تحت عنوان «تکرار»
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3964
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3986
۳
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4002
۴
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4008
۵
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4027
۶
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4030
۷
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4036
۸
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4040
۹
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4043
۱۰
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4055
۱۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4060
پایان
از شاملوئیسم تا شاملوچیسم (فرهاد شهباز) (بخش اول)
https://hadgarie.blogspot.com/2020/06/blog-post_406.html
درنگی در شعری از احمد شاملو
تعویذ
به چرک می نشیند خنده
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13619
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13629
۳
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13642
۴
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13653
پایان
درنگی در شعری از شاملو و تأملی بر تحلیل حریفه ای بر آن
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13366
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13368
۳
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13370
۴
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13379
۵
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13382
پایان
۲
وی همانطوری که فکر میکرد زندگی هم کرد تا به پایان ساده زیست و سنگر مبارزه برای عدالت و برابری را ترک نکرد
یاد و نامش جاودان باد
آره.
ولی سؤال این است که چگونه فکر می کرد و چه سنگر سیاسی و چه آرمان طبقاتی داشت؟
آیا طرفدار سوسیالیسم بود؟
خمینی هم ساده می زیست.
منظور پیروز از سنگر فقرا و زحمتکشان چیست؟
جلال آل احمد و نیما و شاملو و حتی فدائیان فئودالی
طرفدار کدام طبقه اجتماعی بوده اند؟
روشنفکران بورژوایی هم سنگ فقرا را به سینه می زنند.
خمینی حمایت از توده را به کرات خاطرنشان پیروان فاناتیک خود شده است.
برای شناخت ساعدی و هر کس دیگر
باید اعمال و آثار او را مورد تجزیه و تحلیل مارکسیستی قرار داد.
پایان