۱۴۰۰ آذر ۹, سه‌شنبه

مائوئیسم و رسالت تاریخی طبقه کارگر (۱۷)

[Mao Zedong]   


پروفسور دکتر  رولف ماکس

(۱۹۷۵)

برگردان

شین میم شین

 

فصل اول

ماهیت ضد سوسیالیستی طرح مائوئیستی جامعه

ادامه

 

 

۱۷۴

·    یکی از گرایشات مهم مائوئیسم، سمتگیری در جهت دهات و دهقانان (دهقانیت) فقیر است. 

 

۱۷۵

·    مائوئیسم، نه فقط خطوط کنسرواتیو (محافظه کار) دهقانان را، بلکه علاوه بر آن، خطوط انقلابی معین دهقانان فقیر را نیز برای سوء استفاده می جوید.

 

۱۷۶

·    در این رابطه، گفته می شود که مائوئیسم، تمایلات دهقانان به عدالت اجتماعی را در مد نظر دارد. 

 

۱۷۷

·    دلیل روی آوردن مائوئیسم به دهات را عبارت از این می دانند که دهقانان فقیر اکثریت عظیم جمعیت چین را تشکیل می دهند و به همین دلیل زمینه لازم برای «همترازسازی»  و همسطح سازی اجتماعی محسوب می شوند. 

 

۱۷۸

·    دهقانان فقیر، همزمان فقیرترین قشر اجتماعی در چین اند.  

 

۱۷۹

·     برجسته و عمده سازی نقش اجتماعی دهقانان فقیر در پیوند مستقیم با تجلیل مائوئیستی از فقر به مثابه ظرفیت انقلابی مستقل از سویی و کنسروسازی (مومیایی کردن) سیاستی مبتنی برسطح زندگی نازل است.

 

۱۸۰

·    اینجا ضمنا باید به پیوند پسیکولوژیکی مائوئیسم با عوامل زیر اشاره کرد: 

 

الف

·    با فرم های اقتصادی عقب مانده ی کار

 

ب

·    با توزیع (ثروت) منطبق با فرم های اقتصادی عقب مانده ی کار

 

پ

·    با ساختار اجتماعی عقب مانده در جامعه

 

ت

·    با ساختارهای شعورین سنتی در چین.

 

۱۸۱

·    پیوند پسیکولوژیکی فوق الذکر مائوئیسم  با عوامل زیر تکمیل می شود:

 

الف

·    با نفرت و انزجار اجتماعی ضمنا به طرز پسیکولوژیکی تعیین شده، نسبت به توسعه تولید کالایی 

 

ب

·    با نفرت و انزجار اجتماعی ضمنا به طرز پسیکولوژیکی تعیین شده، نسبت به طبقات اجتماعی مدرن و قبل از همه نسبت به طبقه کارگر و نسبت به تفکر علمی 

 

پ

·    با نفرت و انزجار اجتماعی ضمنا به طرز پسیکولوژیکی تعیین شده، نسبت به توسعه سطح زندگی.

 

۱۸۲

·    این موضع پسیکولوژیکی به طرز سیاسی مؤثر واقع می شود.

 

۱۸۳

·    این موضع پسیکولوژیکی به طرز بی واسطه ای در جامعه ـ سیاست تعیین شده توسط شووینیسم ابرقدرتی مائوئیستی جاری می شود و به تقویت و تحکیم آن منجر می گردد. 

 

۱۸۴

·    بدین طریق، سیاست تشکیل واحدهای اقتصادی ایزوله (تأثیرناپذیر از عوامل خارجی) حاوی بخش پسیکولوژیکی نیز می گردد. 

 

۱۸۵

·    مائوئیسم در تلاش برای کمک کردن به عوامل زیر به عنوان نیروی خاص و تداوم اجتناب ناپذیر و سوء استفاده از آنها برای اهداف شووینیستی اش بوده است:

 

الف

·    در تلاش به کمک کردن به «تولید کشاورزی خردمایه (کوچک) بوده است.

 

ب

·    در تلاش به کمک کردن به روح پدرسالارانه و خرده کاری (کره وینکلای) بوده است.

 

پ

·    در تلاش به کمک کردن به پیشداوری های خرده بورژوایی اغلب ریشه دوانده مرتبط با اگوئیسم ملی و محدودیت ملی بوده است.»

·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۱، ۱۹۵۹، ص ۱۳۹)

 

۱۸۶

·    روی آوری به دهقانان فقیر  در دوره های متفاوت با غلظت متفاوت نمودار می گردد و می تواند با دیگر گرایشات موجود در چارچوب مائوئیسم، بخشا منطبق شود و یا مستور گردد.

 

۱۸۷

·    این مسئله خود را واضح تر از همه جا، وقتی نمودار ساخت که قوای حول مائوتسه تونگ در جریان سیاست «جهش بزرگ به پیش» و «کمون های خلق» در سال ۱۹۵۸، نه شهر را، نه طبقه کارگر در شهرها را، بلکه ده را به مثابه پایگاه آغازین (سکو)  برای «جهش» به  «کمونیسم» محسوب داشتند.

 

۱۸۸

·    چنین پدیده ای کماکان هم وجود دارد:

·    مثلا سمتگیری رهبری چین به سوی طبقه کارگر به مثابه نیروی مولد از سویی و دیدن تکیه گاه اجتماعی در این طبقه از سوی دیگر، به طرز نیرومندی پرده پوشی می شود.

 

۱۸۹

·    این سمتگیری به عنوان مثال در تعیین ده به عنوان «اجاق ذوب» جامعه تبیین می یابد:

 

الف

·    «ده، مکتب بزرگی و اجاق ذوب انقلابی برای تغییر شکل دادن به انسان ها ست.»

·    (رینمین ریبائو، ۲۳. ۳. ۱۹۷۴) 

 

ب

·    ضمنا خود را آنجا نمودار می سازد که از جوانان گسیل داشته شده به دهات خواسته می شود که از دهقانان «شعور طبقاتی پرولتری» بیاموزند.  

 

پ

·    از «احساس پرولتری عمیق» دهقانان فقیر و اقشار تحتانی دهقانان میانه حال دم زده می شود. 

 

ت

·    «آنچه که جوانان نیاز دارند، موضع طبقاتی روشنی از این دست و تمییز روشن جامعه کهنه از جامعه نو است.»

·     (رینمین ریبائو، ۲۵. ۳. ۱۹۷۴) 

 

ث

·    دهقانان فقیر بدین طریق به مثابه سرمشق و سرلوحه سیاسی ـ اخلاقی قلمداد می شوند. 

 

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۴۸۷)

خوداندیشی

 شین میم شین

باب اول

در عدل و تدبیر و رأی

حکایت نوزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»،  ص ۵۰)

بخش ششم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

   

یکی را که دیدی تو در جنگ، پشت

بکش، گر عدو در مصافش نکشت

 

مخنث به از مرد شمشیر زن

که روز وغا سر بتابد چو زن

 

چه خوش گفت، گرگین به فرزند خویش

چو قربان پیکار بر بست و کیش:

 

«اگر چون زنان جست خواهی گریز

مرو، آب مردان جنگی مریز

 

سواری که در جنگ بنمود پشت

نه خود را که نام آوران را بکشت

 

شجاعت نیاید مگر زان دو یار

که افتند در حلقه کارزار

 

دو همجنس همسفره همزبان

بکوشند در قلب هیجا به جان

 

که ننگ آیدش رفتن از پیش تیر

برادر به چنگال دشمن اسیر

 

چو بینی که یاران نباشند، یار

هزیمت ز میدان، غنیمت شمار

 

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) انرژیا

 

پروفسور دکتر گرهارد بارچ

برگردان

شین میم شین

 

۱

·      انرژیا به معنی کردوکارو قوه عمل است.

 

۲

·      انرژیا به نظرارسطو عبارت است از واقعیت در مقایسه با امکان.

·      (بالفعل در مقایسه با بالقوه.)

 

·      مراجعه کنید به امکان، واقعیت، دینامیس.

 

امکان

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8956

 

 

واقعیت

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4582

 

پایان

 

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) اندیشه (فکر)


 

Schlank durch Gedanken e1478769570488

 

پروفسور دکتر ولفگانگ سگت

برگردان

شین میم شین

 

۱

·      اندیشه (فکر) عبارت است از بخش نسبتا مستقل روند تفکر که در هیئت یک حکم و یا یک عبارت حکمی عرض اندام می کند.

 

(حکم به محتوای روحی و یا فکری جمله اطلاق می شود.

به همان سان که مفهوم به محتوای روحی و یا فکری کلمه اطلاق می شود.

مفهوم و حکم چیزهای روحی، ذهنی، فکری اند و نه چیزهای مادی.

مترجم)

 

۲

·      نتیجه روند تفکر و جرقه فکری ناگهانی نیز اندیشه نامیده می شود.

 

پایان