شین میم شین
باب اول
در عدل و تدبیر و رأی
حکایت نوزدهم
(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۴۹ ـ ۵۰)
بخش پنجم
ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!
۱
رعیت نوازی و سرلشکری
نه کاری است، بازیچه و سرسری
معنی تحت اللفظی:
حمایت از رعایا و رهبری لشکر کار هر کس نیست.
سعدی
در این بیت شعر،
هرکسی را برای فونکسیون سرلشکری لایق نمی داند.
سؤال این است که رعیت پروری
جه ربطی به سرلشکری دارد؟
شاید منظور سعدی این باشد
که
سرلشکر باید خان آبدیده ای باشد، به روانشناسی اجتماعی رعایا واقف باشد و به زبان رعایا سخن گوید.
۲
نخواهی که ضایع شود روزگار
به ناکاردیده مفرمای کار
نتابد سگ صید، روی از پلنگ
ز روبه رمد، شیر نا دیده جنگ
معنی تحت اللفظی:
اگر می خواهی موفق باشی، به افراد بی تجربه
مسئولیتی نده.
سگ شکاری از مقابله با پلنگ پرهیز نمی ورزد
ولی
شیر جنگ ندیده، از روباه می گریزد.
سعدی در این بیت شعر، از سپردن کار به افراد بی تجربه منع می کند.
سؤال
سعدی
دیالک تیک پراتیک و (۱)
را
به شکل دیالک تیک تجربه عملی و (۲) بسط و تعمیم می دهد و از حقیقت علمی ارزنده ای پرده برمی دارد.
جواب
سعدی
دیالک تیک پراتیک و تئوری را به شکل دیالک تیک تجربه عملی و تهور بسط و تعمیم می دهد و از حقیقت علمی ارزنده ای پرده برمی دارد.
سؤال
آنچه سعدی در نهایت سادگی بر روی کاغذ می آورد، این حقیقت امر است که (۳)، سرچشمه تهور و بی باکی است.
جواب
آنچه سعدی در نهایت سادگی بر روی کاغذ می آورد، این حقیقت امر است که شناخت، سرچشمه تهور و بی باکی است.
سؤال
هراس نتیجه ناگزیر (۴) است.
جواب
هراس نتیجه ناگزیر جهل و نادانی است.
وقتی شعور در جان مردم نفوذ می کند، به قدرتی مادی بدل می شود.
شعورمندان بی باک و متهورند.
شعور و شناخت در روند کار و در پیوند دیالک تیکی با کار تشکیل می یابد و اگر باریکتر شویم، برای شناخت چیزها، پدیده ها و سیستم ها نیز به تهور و شهامت نیاز است.
از این رو ست
که
مانفرد بور
حکیم پرولتاریا
کتابی از کتب بیشمارش را «شهامت شناخت» نام داده است.
سؤال
پس می توان گفت که شناخت خود دیالک تیک (۵) است:
جواب
پس می توان گفت که شناخت خود دیالک تیک تهور است:
شناخت
تهور می خواهد و تهور می زاید.
شناخت
مولد و مولود تهور است.
سگ صید از پلنگ نمی ترسد، ولی شیر بی تجربه از روباه می رمد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر