از
شین میم شین
فصل دوم
طبیعت، جامعه، انسان
درس ۵۱
مناسبات تولیدی
"تولید مادی، شالوده تکامل اجتماع و علت تعیین کننده این تکامل است"-
این یکی از مهمترین قوانین علم ماتریالیسم تاریخی است
که از درس گذشته به آموختن آن پرداختیم.
معنی تحت اللفظی:
پایه و اساس توسعه جامعتی را تولید مادی تشکیل می دهد.
تولید مادی علت تعیین کننده معلولی به نام توسعه جامعتی است.
این یکی از قوانین عام علمی موسوم به ماتریالیسم تاریخی است.
این ادعای نیک آیین و هر کس دیگر، مملو از ایرادات نظری است:
۱
"تولید مادی، شالوده تکامل اجتماع و علت تعیین کننده این تکامل است"-
این جمله
فی نفسه
تق و لق است.
تهیه و تولید و مصرف مایحتاج حیاتی
مثلا نان و آب و مسکن و پوشاک و بهداشت و غیره
پایه و اساس و شالوده زندگی هر موجود و هر همبود (اجتماع) و هر جامعه است.
هر موجودی از نبات تا جانور و بشر
برای زنده ماندن
مجبور به داد و ستد (جذب و دفع) با طبیعت است:
دیالک تیک جذب و دفع
یکی از فرم های بسط و تعمیم دیالک تیک داد و ستد است.
در مفهوم جذب
از آن خود کردن نعمات مادی
(مثلا خوردن نان و آب و پوشیدن لباس و کفش و جوراب و شال و کلاه و غیره)
تجرید یافته است
و
در مفهوم دفع
پس دادن تفاله نعمات مصرف شده به طبیعت.
(مثلا به صورت مدفوع و ادرار و عرق و مو و ناخن و آه و عطسه و سرفه و البسه پاره ـ پوره و خرابه خانه و غیره)
مارکس
کار مادی را هم فرمی از دیالک تیک جذب و دفع (داد و ستد) بشر با طبیعت می داند:
مثال:
بشر سنگ آهن را از طبیعت استخراج می کند.
پس از حرارت دادن و جدا کردن آهن از آن، مابقی را به طبیعت پس می دهد.
بعد از آهن آفتابه و بیل و کلنگ و تیر و تبر می سازد.
حیات هر موجودی از نبات تا جانور و بشر
منوط به تهیه و تولید مایحتاج حیاتی مادی است.
نیک آیین و هر کس دیگر اما حرف دیگری می زنند:
منظور از مفاهیم تکامل و اجتماع و علت چیست؟
ادامه دارد.