۱۴۰۴ شهریور ۱۶, یکشنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۲۹۹)

   

شین میم شین

بوستان

باب سوم

در عشق و مستی و شور

حکایت پانزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۹۲ ـ ۹۳ )

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم

 

حافظ

گدای کوی تو از هشت خلد مستغنی است

اسیر عشق تو از هر دو عالم آزاد اسـت

 

اگر چه مستی عشقـم خراب کرد ولی

اساس هستی من زان خراب آباد اسـت.

 

معنی تحت اللفظی:

هر گدایی عاشق تو باشد، میلیونر است

و

هر کسی اسیر عشق تو باشد، بی اعتنا به دنیا و عقبی است

خر کسی که در اثر عشق خانه خراب شده باشد، اساس هستی اش از آن خانه خرابی آباد می گردد.

 

بهتر از این و افراطی تر از این،

نمی توان عشق را ایدئالیزه کرد و به عرش اعلی رساند.

حافظ

از عشق کیمیای سعادت سرهم بندی می کند.

نکته پنهان از نظرها ماهیت معشوق است.

سؤال این است که منظور خواجه از «تو» در همین دو بیت غزل کیست؟

 

عشق

همیشه و همه جا

در دیالک تیک عاشق و معشوق عرض اندام می کند و معنی کسب می کند.

اگر عاشق شخص شخیص حافظ باشد، معشوق کیست که عشق به او حلال مشکلات است؟

 

خیلی از غافلان و جاهلان

خیال می کنند که منظور سعدی و حافظ و یک میلیون شاعر علاف  از معشوق دختری و یا پسری است.

 

ولی از این خبرها نیست.

معشوق سعدی

سعد ابن زنگی است که تأمین کننده هزینه تحصیلی او در دانشگاه بغداد بوده است

و

معشوق حافظ

علاوه بر خوانین و سلاطین فئودالی، لاشخورهایی از قبیل تیمور لنگ است

که به نظر خواجه

سلیمان زمان است و شفیع روز جزا.

 

مراجعه کنید

 به

 وصیت نامه حافظ

 

ادامه دارد.


درنگی در مواعظ سید علی خامنه ای و علما در مجالس و منابر انترنتی (۲۰)

 

سیّد علی حسینی خامنه‌

(زادهٔ ۲۹ فروردین ۱۳۱۸) 
 

 
هفت تکلیف راهبردی برای ملت سرافراز ایران

سیّدعلی خامنه‌ای

(۳ مرداد ۱۴۰۴)

۴
 مجهز کردن روزافزون کشور با ابزارهای حراست از امنیت و استقلال ملی، 

وظیفه‌ی فرماندهان نظامی است.

معنی تحت اللفظی:

تجهیز روز افزون کشور به وسایل حراست از امنیت و استقلال ملی

وظیفه فرماندهان نظامی است.

 
تولیدات سینمایی

 
در بهمن ۱۳۹۹، محمود علوی، وزیر وقت وزارت اطلاعات، در جریان گفتگو با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، 

به محصولات نمایشی تولید شده توسط وزارت اطلاعات اشاره و برای نخستین بار به صورت رسمی نام آنها را اعلام کرد. 

او تأیید کرد 

که 

فیلم‌های «روباه»، «ماجرای نیمروز»، «شبی که ماه کامل شد»، «سیانور»، «امکان مینا»، «روز صفر» و مجموعه‌های «گاندو»، «گاندو ۲»، «باران»، «پازل»، «سارق روح»، «تعبیر وارونه یک رؤیا» و «خانه امن» 

 محصول وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی هستند.

 در بیشتر فیلم‌ها و سریال‌هایی که علوی نام برد، مرتضی قبه، مقام امنیتی وزارت اطلاعات ایران با نام مستعار مرتضی اصفهانی به عنوان نویسنده و مشاور تولید همکاری کرده است. 

 
رادیو فردا در ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ برای نخستین بار گزارش داد 

که

 فیلم «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان و با فیلمنامه بهرام توکلی

 محصول وزارت اطلاعات است. 

 
مدرسه حقانی

 
تعدادی از وزرای اطلاعات و نیز بسیاری از معاونین وزیر و مقامات ارشد وزارت اطلاعات، 

همچون محمد محمدی ری شهری، علی فلاحیان، علی یونسی، مصطفی پورمحمدی، غلامحسین محسنی اژه‌ای و روح‌الله حسینیان

 از مدرسه حقانی فارغ‌التحصیل شده‌اند.

 
اعضای شناخته‌شده

 
سید یحیی حسینی پنجکی 

با نام مستعار «یحیی حمیدی»، معاون امنیت داخلی وزارت اطلاعات و رئیس «میز اسرائیل» در دوره سید اسماعیل خطیب
حسین صفدری، 

از معاونان وزارت اطلاعات در دورهٔ سید اسماعیل خطیب
ابوالقاسم مصباحی معروف به «شاهد c»، 

از مدیران ارشد وزارت اطلاعات در زمان وزارت علی فلاحیان
مصطفی پورمحمدی،

 قائم‌مقام وزیر اطلاعات (۱۳۷۸–۱۳۷۶)
علی ربیعی با نام مستعار «عباد»، 

معاون حقوقی وزارت اطلاعات در دهه ۶۰ و ۷۰ خورشیدی
حسام‌الدین آشنا، 

قائم‌مقام وزیر اطلاعات در دورهٔ قربانعلی دری نجف‌آبادی
سید رضا صالحی امیری 

با نام مستعار «برادر فلاح»، معاون ویژه وزیر اطلاعات در دهه ۶۰ و ۷۰ خورشیدی
محمدجواد آذری جهرمی،

 کارشناس بخش معاونت فنی وزارت اطلاعات (۱۳۸۰ تا ۱۳۸۸)
جواد آزاده، 

معاون امنیت وزارت اطلاعات در دورهٔ آخر علی فلاحیان
امیر تهرانی،

 از معاونان وزارت اطلاعات
ناصر سرمدی پارسا، 

با نام مستعار «برادر حمید»، معاون امنیت وزارت اطلاعات در زمان وقوع قتل‌های زنجیره‌ای
اسفندیار رحیم مشایی، 

مسئول بخش کردها و مناطق بحرانی کشور
مرتضی قبه،

 از کارشناسان وزارت اطلاعات و از متهمان قتل‌های زنجیره‌ای
اکبر خوش‌کوش، 

معروف به «فرنگی‌کار»، رئیس گروه ضربت و مشاور عملیات وزارت اطلاعات و متهم به فرماندهی تیم ترور وزارت اطلاعات در خارج از ایران
سعید امامی 

با نام مستعار «سعید اسلامی»، معاون امنیت وزارت اطلاعات در دورهٔ علی فلاحیان، رئیس گروه مشاوران وزیر در دورهٔ قربانعلی دری نجف‌آبادی و از متهمان قتل‌های زنجیره‌ای
مصطفی کاظمی،

 با اسامی مستعار «موسوی و هاشمی»، جانشین معاونت امنیت وزارت اطلاعات و از متهمان قتل‌های زنجیره‌ای
مهرداد عالیخانی،

 با اسم مستعار «صادق مهدوی»، مدیرکل اداره چپ نو در وزارت اطلاعات و از متهمان قتل‌های زنجیره‌ای
اسدالله اسدی، افسر اطلاعاتی
سعید هاشمی مقدم،

 معاون امنیت داخلی وزارت اطلاعات
علی‌اکبر حسینی محراب، 

مدیر کل اطلاعات خوزستان و معاون اقتصادی و مبارزه با فساد وزارت اطلاعات در زمان محسنی اژه ای
کاظم کاظمی،

 قائم مقام وزیر اطلاعات در ابتدای تأسیس وزارت اطلاعات
سعید حجاریان،

 قائم مقام و معاون امنیتی وزارت اطلاعات در زمان ری شهری
عبدالله شهبازی،

 تاریخ پژوه مرتبط با وزارت اطلاعات
غلامرضا مکعیان

 با نام مستعار رضا ملک، معاون تحقیق و بررسی وزارت اطلاعات در زمان علی فلاحیان
احمد پورنجاتی، 

مدیر کل فرهنگی وزارت اطلاعات در زمان ری شهری
حبیب‌الله حقیقی، 

معاون فرهنگی وزارت اطلاعات در زمان علی یونسی
مجید علوی، 

معاون خارجی و قائم مقام وزارت اطلاعات در زمان حیدر مصلحی
روح‌الله حسینیان، 

جانشین نماینده دادگاه انقلاب در وزارت اطلاعات
محمد باصری،

 تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا برای ربودن رابرت لوینسون
احمد خزایی،

 تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا برای ربودن رابرت لوینسون 

 

پایان

ادامه دارد.  

درنگی در «انسان از دیدگاه مارکس» اثری از اریش فروم (۷)

 

 

اریش فروم 

 (Erich Fromm) 

( ۱۹۰۰ – ۱۹۸۰)

مارکس

ادامه

 

مارکس

ما از کار نهایتا کاری انسانی را اراده می کنیم. 

عنکبوت اعمال خود را طوری انجام می دهد که مشابه کار یک ریسنده است و زنبور در ساختن کندو بسیاری از معماران را شرمنده می سازد. 

اما آنچه که از ابتدا بدترین معماران را از زنبور عسل ممتاز می دارد

 این است که معمار قبل از آنکه عمارت خود را بسازد 

آن را در مخلیۀ خویش پرورانده است. 

در انتهای روند کار نیز نتیجه آن است که در ابتدا در تصور معمار وجود داشته و بنابراین بصورت آرمان از پیش مفروض بوده است.

 ۱

 عنکبوت اعمال خود را طوری انجام می دهد که مشابه کار یک ریسنده است

 و

 زنبور در ساختن کندو بسیاری از معماران را شرمنده می سازد.

 مارکس

برای اثبات تئوری مورد نظر خود،

به مقایسه ریسنده و نساج با عنکبوت 

و 

به مقایسه بنا و معمار با زنبور

 دست می زند

ولی به سبب محرومیت از دانش بیولوژیکی کافی

از این حقیقت امر غفلت می ورزد

که 

در دیالک تیک ریسنده و عنکبوت و در دیالک تیک معمار و زنبور

نقش تعیین کننده و مقدم از آن عنکبوت و زنبور است.

ریسنده و معمار مربای عنکبوت و زنبورند.

مربی و معلم و مرجع تقلید بشر 

همیشه و همه جا 

جمادات و نباتات و جانوران اند.

مربی و مرجع تقلید جامعه

طبیعت است.

به همین دلیل

جامعه را طبیعت ثانی می نامند.

اگر طبیعت و جمادات و نباتات و جانوران نبودند، جامعه و بشریت هم نمی بود.

عنکبوت و زنبور 

نیای بشرند.

 

مارکس

اما آنچه که از ابتدا بدترین معماران را از زنبور عسل ممتاز می دارد

 این است که معمار قبل از آنکه عمارت خود را بسازد 

آن را در مخلیۀ (مخیله) خویش پرورانده است.

مارکس و حتی بزرگترین بیولوگ های (زیست شناسان) معاصر

هنوز از جهان بغرنج نباتات و جانوران خبر نداشته و ندارند.

هنوز کردوکار جمادات نباتات و جانوران برای بشریت به صورت دقیق روشن نشده است.

جامعه و بشریت به سبب غفلت و جهالت از طبیعت (جهان جمادات و نباتات و جانوران)

خیال می کند که تحفه نطنز است

و

فراموش می کند که در دیالک تیک طبیعت اول و طبیعت ثانی (طبیعت و جامعه)

نقش تعیین کننده از آن طبیعت اول است و نه برعکس.

تصور مارکس از کردوکار بشر هم هنوز دقیق و درست نیست.

منظور مارکس از مخیله چیست؟

 بنا و معمار و ریسنده و نساج

هزاران بار کردوکار زنبور و عنکبوت را دیده اند و به خاطر سپرده اند

و

 روزی به این نتیجه رسیده اند که می توان به تقلید از زنبور و عنکبوت  

 خانه ای ساخت و پارچه ای بافت. 

مخیله چیست؟

رابطه بشریت با طبیعت

همان رابطه طلبه و مجتهد (شاگرد و معلم، کودک و مادر ـ پدر) است.

 مثال:

نیاکان غارنشین ما،

غار را نخست در مخیله خود و بعد در عالم خارج از خیال خود نمی سازند.

بلکه می بینند که هر خزنده ای برای نجات از گزند سرما و گرما به سوراخی می خزد

و 

دست به تقلید از معلم و مربی طبیعی خود زنده اند و غار نشین شده اند.

یعنی

اندیشه ای را که از عالم خارج به مغز خود ارسال داشته بودند،

به عالم خارج باز گردانده اند و بدان مادیت و شیئیت و جسمیت بخشیده اند.

به قول فویرباخ

تصور و تصویر خانه از عالم خارج به مغز بشر رفته است

و

به در مغز به صورت اندیشه خانه در آمده است

و

بعد

«راه رفته را دوباره برگشته است».

یعنی

اندیشه خانه

جامه مادی پوشیده است.

راه واحدی دو بار طی شده است.

ماده (خانه) به روح (اندیشه خانه) استخاله یافته است 

و

روح
(اندیشه خانه)

مجددا به ماده (خانه).

ادامه دارد.