۱۴۰۴ مهر ۱۴, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ر) راسیونالیسم (خردگرائی) (۳)

‪Rationalismus Stock Illustrationen, Vektoren, & Kliparts - 205 Stock  Illustrationen‬‏ 

پروفسور دکتر مانفرد بور

پروفسور دکتر مانفرد اشتارکه

برگردان

 شین میم شین

 

 

راسیونالیسم در فلسفه جهان باستان

ادامه

ب

راسیونالیسم در مکتب پوتاگوریست ها

 

۱

پوتاگوراس فون ساموس

 (۵۷۰ ق. م)

فیلسوف آنتیک یونان

مؤسس جنبش مذهبی ـ فلسفی مهم

در چهل سالگی به ایتالیا مهاجرت می کند و پس از تأسیس مکتب خود به فعالیت سایسی می پردازد.

از پیشاهنگان فلسفه یونان، ریاضیات و علوم طبیعی محسوب می شود.

   

۱

·    پوتاگوریست ها به مثابه دومین گروه، با خلاصه کردن تفکر در ریاضیات به تعریف مثبت تفکر «محض» اقدام می کنند.

 

۲

·    بدین طریق با تعریف منطقی و مته متیکی (ریاضی) از سوی پوتاگوریست ها، نوعی تفکر ایدئال ساختاربندی می شود که هم مورد قبول راسیونالیسم ایدئالیستی و هم مورد قبول راسیونالیسم ماتریالیستی بوده است:

 

۱

راسیونالیسم ماتریالیستی

 

دموکریت

 (۴۶۰ ـ ۳۷۱ ق. م.)

فیلسوف ماتریالیست یونان باستان

از فلاسفه پیشاسقراطی

شاگرد لویکیپ و بزرگترین فیلسوف طبیعتفلسفه  

نماینده ماتریالیسم اتمیستی

او کل طبیعت را متشکل از ذرات تقسیم ناپذیر (اتم) می دانست.

شعار اصلی او:

چیزها فقط به ظاهر رنگ دارند، فقط به ظاهر شیرین و یا تلخ اند.

در واقع فقط اتم ها در فضای خالی وجود دارند و لاغیر!

 

·    راسیونالیسم ماتریالیستی در سیستم ماتریالیستی دموکریت یافت می شود که دارای سمتگیری مبتنی بر علوم طبیعی بوده است.

 

ب

راسیونالیسم ایدئالیستی

 

·    راسیونالیسم ایدئالیستی اما تابع آماج اخلاقی (اتیکی) بوده است.

 

۳

·    دموکریت در آنالوژی (تشابه) با مته متیک (ریاضیات)، واقعیتی را ساختاربندی می کند که از واحدهای کوچک (اتم ها) تشکیل یافته است:

 

الف

·    اتم ها به نظر او فقط کیفیت اند و تنها در رابطه کمی با یکدیگر قرار دارند.

 

ب

·    حواس برای شناخت این ساخت واقعیت بسیار خام و ناپخته اند.

 

پ

·    رنگ، مزه، بو، گرمی، سردی تنها به مثابه احساس های حسی وجود دارند، در حالیکه شالوده آنها را نظم و ترتیب مختلف اتم ها تشکیل می دهند.

 

 راسیونالیسم افلاطونی ـ ارسطوئی

 

۱

·    راسیونالیسم افلاطونی ـ ارسطوئی ـ برخلاف راسیونالیسم الئاتی ـ اگرچه شناخت حسی را به طور کلی منکر نمی شود، ولی به موضع دموکریت ارتقا نمی یابد.

 

۲

·    راسیونالیسم افلاطونی ـ ارسطوئی راسیونالیسمی ایدئالیستی است.

·    زیرا آن در راستای شناخت واقعیت حرکت نمی کند، بلکه در پی ایجاد جهان درونی ئی از ایدئال های بشری و قبل از همه، در صدد ایجاد نوعی جهان درونی اخلاقی است.

 

·    مراجعه کنید به اتیک (اخلاق)  

 

اتیک

(اخلاق)

https://hadgarie.blogspot.com/2020/12/blog-post_981.html

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر