آلن بدیو
(زادهٔ ۱۹۳۷)
درنگی
از
شین میم شین
خالد رسولپور
«آلن
بدیو»
بزرگترین فیلسوف زندهی دنیا،
میگوید
که
کمونیسم را نباید همچون
یک «نظام» یا «دولت» یا «حزب» فهمید.
او میگوید
که
کمونیسم یک «فرضیهی
تاریخی» است
و
همچون هر «فرضیه»ای،
زنده و در حال آزمون است.
شکستها یا
استحالههای کمونیسم در یک و نیم قرن گذشته
را
باید همچون دورههایی نگریست
که
کمونیسم طی کرده، راهها و شیوههایی را آزموده و مسیرهایی را رفته،
دستاوردهایی داشته و به دلایلی قابل تحقیق، از ادامه بازمانده،
اما در
آینده و شاید در همین لحظات، دوباره ظهور خواهد کرد.
دلیل زندهبودن
«فرضیهی کمونیسم»،
پرسشهای اساسی آن است
که
انسانها تا زمانی که ستم و
تبعیض و بیعدالتی را حس کنند،
آنها را مطرح کرده و پاسخ خواهند خواست.
این پرسشها
شامل برابری، اشتراک منافع انسانی، رهایی از قید مناسبات
مالکیت، رهایی از سلطهی سرمایه و رفع تبعیض و استثمار هستند.
تا زمانی که
این مسائل برای انسانها خواستنی و جستجوکردنی باشند،
«فرضیهی کمونیسم»
نیز زنده و تپنده خواهد بود
و
در بزنگاههایی چون «کمون پاریس» و «انقلاب
اکتبر»
به میدان عمل و آزمون خواهد آمد و «رخداد» بازگشتناپذیر را خلق
خواهد کرد.
آدم ها که جز عوامفریبی کسب و کاری ندارند.
«آلن بدیو» بزرگترین فیلسوف زندهی دنیا ست؟
فلسفه چیست و مشخصه اصلی فیلسوف چیست؟
فرضیه چیست؟
فرضیه تاریخی چیست؟
فرضیه = ادعایی که صحتش هنوز اثبات نشده است.
منظور از کمونیسم چیست؟
کمونیسم
هم می تواند
به معنی فرماسیونی اقتصادی باشد
و
هم می تواند
کمونیسم اوتوپیکی (تخیلی) اوون و فوریه و سن سیمون و غیره باشد
و
هم
می تواند کمونیسم علمی (مارکس و انگلس و لنین) باشد
یعنی مارکسیسم ـ لنینیسم باشد
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر