مانفرد بور (1927 ـ 2008)
توماس فون اکوین (1225 ـ 1274)
فیلسوف و مورخ فلسفه
رئیس انستیتوی مرکزی در آکادمی علوم آلمان دموکراتیک
از برجسته ترین نمایندگان مارکسیسم ـ لنینیسم
از مدافعان مارکسیسم ـ لنینیسم در قبال جریانات
جدید تحت نام مارکسیسم (مثلا «فلسفه امید» ارنست بلوخ)
اثر معروف او:
«در زمنیه انتقاد از ایدئولوژی بورژوائی»
آثار:
گذار از فیشته به هگل (1965)
عظمت و محدودیت فلسفه کانت (1974)
عقل ـ انسان ـ تاریخ (1977)
تاریخ معقول (1986)
مداخلات، موضعگیری ها، اظهارات راجع به فونکسیون
اجتماعی فلسفه و علم (1987)
اروپا و وضع معنوی زمان (میراث معنوی اروپا)
(2000)
آرامگاه حکیم پرولتاریا در گورستان سنت پیوس در
برلین
پروفسور مانفرد بور
برگردان شین میم شین
ایتالیائی الاصل
و یکی از پرنفوذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ
از مهمترین
فقهای کلیسای کاتولیک و از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی
خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک
روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.
· تومیسم به مجموعه تعالیم ایدئالیستی ـ عینی، تئولوژیکی
ـ فلسفی اطلاق می شود که در قرن 13 میلادی توسط توماس
فون اکوین و پیروان او توسعه داده شده است.
1
· تومیسم نقطه اوج اسکولاستیک
قرون وسطی را نمودار می سازد.
· مراجعه کنید به اسکولاستیک در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری.
2
· تومیسم عمده ترین و متنفذترین جریان سیستم
تئولوژیکی ـ فلسفی اسکولاستیک متعالی بوده
است.
3
· تومیسم قرن ها ست که شالوده فکری کلیسای کاتولیک
را تشکیل می دهد.
4
· تومیسم بیانگر ایدئولوژیکی فئودالیسم اروپا در
دوره گذار از جامعه فئودالی موروثی به جامعه فئودالی حرفه ای است.
· مراجعه کنید به فرماسیون های اجتماعی ـ اقتصادی،
فئودالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.
5
· تومیسم توجیه تئوریکی جامعه فئودالی به نفع طبقات
حاکمه آن جامعه را به عهده داشته است.
6
· اهداف واقعی تومیسم با اهداف واقعی اسکولاستیک
بطور کلی انطباق داشته اند و به شرح زیر بوده اند:
الف
· اثبات عقلی
سیستم دگماتیکی (جزمگرای) کلیسائی
ب
· آشتی دادن علم با عقیده
ت
·
الحاق
معارف قدیم و جدید به سیستم تئولوژیکی ـ فلسفی مبتنی بر نظرات سران کلیسا
·
· مراجعه کنید به متد
اسکولاستیکی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.
7
· تومیسم ـ در مقایسه با اسکولاستیک ماقبل
ـ توانست بدلایل زیر این وظیفه را با درایت و پیگیری سیستماتیک بیشتری انجام دهد:
الف
· به این دلیل که فلسفه ارسطو
در اسکولاستیک متعالی بر خلاف اسکولاستیک آغازین بطور کامل شناخته شده بود.
ب
پطر ابلارد
(1079 ـ 1142) و هلوئیزه
فیلسوف قرون
وسطی
نماینده برجسته
اسکولاستیک آغازین
مدرس تئولوژی
پاریس، منطق، دیالک تیک
قرن ها قبل از
روشنگری تقدم خرد را (نه فقط در فلسفه) نمایندگی می کرد.
· به این دلیل که متد اسکولاستیکی توسط ابلارد در خطوط اصلی اش توسعه و تکامل داده شده بود.
ت
· به این دلیل که کلیسا در جامعه فئودالی به قدرت
درجه اول مبدل شده بود.
ادامه دارد.