۱۳۹۲ خرداد ۲۶, یکشنبه

نئواسکولاستیک (3)

 
پروفسور هاینتس پپرله
برگردان شین میم شین
  
·       اغلب ـ اما بغلط ـ  نئوتومیسم را با نئواسکولاستیک یکی قلمداد می کنند.
·       برای اینکه نئوتومیسم پرنفوذترین گروهبندی در نئواسکولاستیک است و از بیشترین حمایت کلیسای کاتولیکی برخوردار است.

·       اگرچه نئواسکولاستیک، بدلایل فوق الذکر و بدلیل داشتن تمایلات مدرنیستی معینی (که گاهی می توانند ابعاد وسیعی داشته باشند)، بعد از گذار به قرن بیستم (تا آن زمان وظیفه نئواسکولاستیک احیای اسکولاستیک بود) بصورت طیف وسیعی جلوه گر می شود، اما علیرغم آن، حاوی ستون فقرات تعلیماتی ئی است که امکان می دهد تا آن بمثابه یک جریان یکپارچه تلقی شود.

 یوهانس هیرش برگر (1900 ـ 1990)
فیلسوف، تئولوگ کاتولیک، مورخ فلسفه از آلمان
مؤلف اثار متعدد

·       به قول یوهانس هیرش برگر، «در کلیه این افکار نئواسکولاستیک، ذخیره معینی از تعالیم فلسفی وجود دارد که آنها را بهم پیوند می دهد و وحدتی از آنها پدید می آورد.
·       تعالیم زیر از آن جمله اند:

1
·       حقیقت بطورکلی

2
·       حقایق ابدی

3

·       شناخت بشری شامل حال مودوس کوگنوسنتیس  نیز می شود.
·       البته بدون اینکه  شناخت بشری به سوبژکتیویته  صرف و رلاتیویستی بدل شود.

4

·       خود وجود هرچه بیشتر قابل شناسائی تلقی می شود و خصلت عینی کسب می کند.

5

·       وجود در قاموس نئواسکولاستیک به طرز زیر طبقه بندی می شود:

الف
·       وجود مخلوق و وجود نا مخلوق

ب
·       وجود به مثابه جوهر و وجود به مثابه حادث

ت
·       وجود به مثابه ماهیت و بود (هستی)

پ
·       وجود بالفعل و وجود بالقوه

ث
·       وجود به مثابه اصل و کپی (عکس، تصویر)

ج
·       وجود به مثابه لایه های جسمی

ح
·       وجود به مثابه وجود زنده

خ
·       وجود به مثابه وجود روحی و جانی.

6

·       روح انسانی در قاموس نئواسکولاستیک، غیرمادی، جوهری و فنا ناپذیر تلقی می شود و روحمندی معیار تمیز انسان از حیوان قلمداد می شود.

·       (اوپوزیسیونی در کلیسای کاتولیک (در اطریش) با روحمند تلقی کردن حیوانات همین موضعگیری نظری نئواسکولاستیک را زیر علامت سؤال قرار می دهد، تکفیر و از همبود کاتولیکی اخراج می شود. مترجم)

7

·       اخلاق مندی، حقوق و دولت برمبنای هنجارهای ابدی تعیین می شوند.

8

·       علت اولیه کل وجود، همه حقایق و ارزش ها خدای ماورای تجربی (ترانسندنت) قلمداد می شود.


·       در عمل جزء به جزء به مسائل مطروحه، طیف متنوعی وجود دارد و اختلاف نظر در مورد اعمال زیر دلالت بر آن دارد:

1

·       اختلاف نظر در زمینه توضیح تفاوت میان وجود مخلوق و نامخلوق

2

·       اختلاف نظر در زمینه توضیح تفاوت میان اصل و کپی (عکس، تصویر)

3

·       اختلاف نظر در زمینه توضیح تفاوت میان رابطه مشیت الهی (علیت) و اختیار (آزادی) انسانی
·        
·       مراجعه کنید به  تومیسم و مونیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

4
·       اختلاف نظر در زمینه شناخت روحی
·        
·       مراجعه کنید به انتزاع و یا الهام (اینتوئی سیون) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

5

·       اختلاف نظر در زمینه توضیح یونیورسال ها (قبل و یا بعد)

6
·       اختلاف نظر در ارزیابی قوای روحی
·        
·       مراجعه کنید به هوشگرائی و یا اراده گرائی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

7
·       اختلاف نظر در زمینه اثبات اتیک
·       (اتیک تئونوم مبتنی بر قوانین الهی و یا اتیک تئولوژیکی و یا آموزش ارزش)

8

·       اما علیرغم همه اینها، موضع اصلی نئواسکولاستیک، همیشه به نحوی از انحاء تحت تأثیر فلسفه افلاطونی ـ ارسطوئی و متافیزیک ماهیت ها، فرم ها و ایده ها بوده است.»
·       (یوهانس هیرش برگز، «تاریخ فلسفه»، جلد 11، 6، ص 561، 1963)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر