سعدی شیرازی
( ۵۶۸ -
۶۷۱ هجری شمسی)
حکایت چهارم
(گلستان با ب اول، ص 21 ـ 24)
تحلیلی از شین میم شین
وزیر:
اما بنده
امیدوار می باشد که به عشرت صالحان تربیت پذیرد و خوی خردمندان گیرد که هنوز طفل
است و سیرت بغی و عناد آن گروه در نهاد آن مستحکم نشده.
·
معنی تحت اللفظی:
·
اما من امیدوارم که رهزن زاده در همنشینی با صالحان تربیت
شود و خوی خردمندان کسب کند.
·
برای اینکه هنوز کودکی است و سیرت سرپیچی و گردنکشی و لجاجت
رهزنان هنوز در ذاتش استحکام نیافته است.
·
وزیر در این حکم، چندین دیالک تیک را بسط و تعمیم می دهد که
قابل توجه و دقت اند:
1
·
وزیر اولا دیالک تیک خیر و شر را به شکل دیالک تیک صالحان و
مفسدان (رهزنان) و در حقیقت به شکل دیالک تیک طبقه حاکمه و توده بسط و تعمیم می
دهد و نقش تعیین کننده را از آن خیر (صالحان، طبقه حاکمه) می داند.
2
·
شیوه تفکر وزیر با شیوه تفکر سعدی در این زمینه تفاوت
اسلوبی (متدیکی) دارد:
الف
·
سعدی اصولا به دوئالیسم خیر و شر، صالح و مفسد باور دارد.
·
یعنی میان خیر و شر دیوار دوئالیستی نفوذناپذیر می کشد.
ب
·
وزیر اما به دیالک تیک خیر و شر باور دارد و نتیجتا به
تبدیل یکی به دیگری.
3
·
یا سعدی از دموکراتیسم ستایش انگیزی برخوردار است و نظرات
دگراندیشان را در نهایت بی طرفی و عینیت منعکس می کند و یا خود در زمنیه دوئالیسم
خیر و شر و تئوری بنیاد خیر و شر تردید دارد.
4
اما بنده
امیدوار می باشد که به عشرت صالحان تربیت پذیرد و خوی خردمندان گیرد که هنوز طفل
است و سیرت بغی و عناد آن گروه در نهاد آن مستحکم نشده.
·
وزیر از سوی دیگر، دیالک تیک نمود و بود (پدیده و ماهیت،
ظاهر و باطن) را به شکل دیالک تیک روی و خوی از سوئی و دیالک تیک صورت و سیرت زا
سوی دیگر، بسط و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را بدرستی از ان بود (ماهیت،
باطن، خوی، سیرت) می داند.
5
·
بزعم وزیر، اگر خوی رهزن و سیرت زاده در اثر تربیت عوض شود،
شیوه زندگی و رفتارش نیز عوض خواهد شد و از جبهه شر به جبهه خیر، از مفسد به صالح
استحاله خواهد یافت.
6
·
این به معنی رد تئوری بنیاد خیر و شر سعدی و حافظ است.
7
·
این به معنی انکار منشاء مادر زادی و ذاتی و جبلی خیر و شر
است.
8
·
این به معنی اکتسابی و اجتماعی بودن خیر و شر است.
9
اما بنده
امیدوار می باشد که به عشرت صالحان تربیت پذیرد و خوی خردمندان گیرد که هنوز طفل
است و سیرت بغی و عناد آن گروه در نهاد آن مستحکم نشده.
·
وزیر از سوی دیگر دیالک تیک خیر و شر را به شکل دیالک تیک
خردگرائی و خردستیزی (راسیونایلسم و ایراسیونالیسم) بسط و تعمیم می دهد و نقش
تعیین کننده را از آن خیر (خردگرائی، راسیونالیسم) می داند.
·
این گرایش عطر اندیشه های فلسفه روشنگری، فلسفه کلاسیک
بورژوائی آلمان و انقلابات بورژوائی را با خود دارد.
10
اما بنده
امیدوار می باشد که به عشرت صالحان تربیت پذیرد و خوی خردمندان گیرد که هنوز طفل
است و سیرت بغی و عناد آن گروه در نهاد آن مستحکم نشده.
·
وزیر ضمنا بر خلاف نمایندگان تئوری بنیاد خیر و شر، از تشکیل
و توسعه و تکامل سیرت و ماهیت انسان ها در جامعه سخن می گوید:
·
بنظر وزیر سیرت گردنکشی و سرپیچی (طغیان و عصیان) نه منشاء مادر
زادی و الهی، بلکه منشاء اجتماعی و اکتسابی دارد.
·
اگر شرایط زندگی اطفال مردم عوض شود، شیوه زندگی و رفتار و
خوی و خصال آنها نیز عوض خواهد شد.
11
·
همین مسئله نشاندهنده اختلاف نظر و چالش فکری حتی در میان
اقشار طبقه حاکمه در زمان سعدی است.
ادامه دارد
ویرایش:
پاسخحذفراسیونایلسم باید راسیونالیسم باشد. با پوزش