سعدی
شیرازی
( ۵۶۸ -
۶۷۱ هجری شمسی)
حکایت چهارم
(گلستان با ب اول، ص 21 ـ 24)
تحلیلی از شین میم شین
وزیر
اما بنده
امیدوار می باشد که به عشرت صالحان تربیت پذیرد و خوی خردمندان گیرد که هنوز طفل
است و سیرت بغی و عناد آن گروه در نهاد آن مستحکم نشده.
·
معنی تحت اللفظی:
·
اما من امیدوارم که رهزن زاده در همنشینی با صالحان تربیت
شود و خوی خردمندان کسب کند.
·
برای اینکه هنوز کودکی است و سیرت سرپیچی و گردنکشی و لجاجت
رهزنان هنوز در ذاتش استحکام نیافته است.
·
وزیر بنیادی بودن طبیعت انسانی را رد می کند، آن را اکتسابی
می داند و برای آن ریشه های همبودی ـ اجتماعی قائل می شود.
1
·
خوی انسان ها، بنظر وزیر، در همبود و جامعه تکوین می یابد،
نه در شکم مادر.
2
·
بدین طریق تئوری گوهر و بنیاد،
بطورکلی، زیر علامت سؤال قرار می گیرد، مطلقیت خود را از دست می دهد و بنیاد انسان
ها نسبی و اکتسابی تلقی می شود.
3
·
بنظر وزیر، خوی بد اصلا بنیادی نیست، بلکه در معاشرت با اشرار
جوانه می زند و رفته رفته استحکام می یابد.
4
·
هفتصد سال بعد، همین نظر را با فرمولبندی دقیق علمی ـ
فلسفی، از زبان فرزانگان برجسته جهان خواهیم شنید.
5
·
ماهیت انسانی در شبکه مناسبات تولیدی حاکم قوام می یابد و
بنا بر جایگاه هر کس در تولید اجتماعی تعیین می شود.
6
·
چون انسانها در روند تولید مادی جایگاه، مقام و نقش گوناگون
دارند، پس به انسان هائی با طبایع گوناگون بدل می شوند.
7
·
کار انسان را می سازد و ماهیت و بنیاد او را تشکیل می دهد و
مفاهیم «خیر» و «شر» از دیدگاه افراد مختلف جامعه طبقاتی، بنا به پایگاه طبقاتی
شان، به طرق متفاوت تعریف و توجیه می شوند.
8
·
همان غارتگری راهزنانه که از نظر شاهی، وزیری، ملازمی،
مداحی بمثابه عملی قبیح تلقی می شود، در کلام رعیت و بنده فراری از قید و بند
اربابان، بمثابه عملی عادلانه تلقی می شود، به مثابه برگرداندن حق به غارت رفته به
غارت شدگان بی امید، به مثابه امری مباح و خیر قلمداد می شود.
9
·
وزیر برای اثبات تئوری علمی خود و رد تئوری بنیاد انسانی،
حدیث هم می آورد.
·
به عبارت دیگر، با سلاحی از زرادخانه تئولوژی، تئوری گوهر و بنیاد را زیر ضربه می گیرد:
دلیل اول
و در حدیث است
که
مأمن المولود
الا وفد یولد علی الفطرة ثم ابواه یهودانه
و ینصرانه و یمجسانه
هر مولودی به
سرشت اسلام زاده می شود.
بعدها ابوانش او
را یهودی، نصرانی و مجوس می کنند.
·
اگر مفهوم «سرشت اسلام» را به معنی بنیاد خیر تعبیر کنیم و
مفاهیم «یهودی، نصرانی و مجوس» را بمعنی بنیاد شر، آنگاه نظر وزیر عبارت از این
خواهد بود که همه نوزادان، با بنیاد خیر زاده می شوند و بعدها در جامعه طبقاتی، در
جهنم تضادهای اجتماعی، بنیاد نیک شان تخریب و تار و مار می شود.
1
·
همین نظر را قرن ها بعد، هومانیست بزرگ اروپا، ژان ژاک روسو بر زبان خواهد آورد:
·
همه انسان ها از مادر برابر زاده می شوند.
2
ژان ژاک روسو (1712
ـ 1778)
نویسنده،
فیلسوف، پداگوگ، طبیعت پژوه و کمپونیست
از تدارک
بینندگان معنوی انقلاب فرانسه
·
وزیر برای اثبات نظر علمی خویش، حتی قصه های کتب مقدس را به
خدمت می گیرد، تا شالوده تئولوژیکی خارائینی برای نظریه خود بریزد:
دلیل دوم
با بدان یار
گشت، همسر لوط
خاندان نبوتش گم
شد
سگ اصحاب کهف،
روزی چند
پی نیکان گرفت و
مردم شد
·
معنی تحت اللفظی بیت:
·
همسر لوط پیامبر با بدان همنشین شد و اصالت پیامبرانه اش از
بین رفت.
·
سگ اصحاب کهف چند رزی دنیال نیکان رفت و به آدم استحاله
یافت.
1
·
وزیر برای رد تئوری فاشیستی بنیاد خیر و شر دست به ریشه
تئولوژی می برد و از قرآن آیه می آورد:
الف
·
زن لوط که در بنیاد خیرش شکی نیست، در معاشرت با بدان، تحول
بنیادی پیدا می کند و بنیاد خیرش را از دست می دهد.
ب
·
سگ اصحاب کهف که در بنیاد بدش شکی نیست، سگی که نجاست محض
است، به سبب همراهی با نیکان تحول ماهوی می یابد و آدم می شود.
2
·
وقتی از خردگرائی سعدی سخن می گوییم، به همین دلایل است.
·
فرق اساسی سعدی با حافظ و غیره همین جا ست.
·
این سعدی است که از زبان وزیر تیشه بر ریشه تئوری بنیاد فرود
می آورد و خواننده را به تفکر و تردید وامی دارد.
3
·
مبالغه آمیزتر از این نمی توان مثال زد:
پاکترین زن از خاندان نبوت در ارتباط با بدان، تغییر گوهر و بنیاد می دهد و به ضد مطلق خود مبدل می شود و جانور «نجسی» (سگی) ببرکت همراهی با نیکان، به تحول ماهوی و کیفی دست می یابد، از درجه نازل حیوانی به مرتبه متعالی انسانی فرا می بالد و آدم می شود.
پاکترین زن از خاندان نبوت در ارتباط با بدان، تغییر گوهر و بنیاد می دهد و به ضد مطلق خود مبدل می شود و جانور «نجسی» (سگی) ببرکت همراهی با نیکان، به تحول ماهوی و کیفی دست می یابد، از درجه نازل حیوانی به مرتبه متعالی انسانی فرا می بالد و آدم می شود.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر