اثری از فرج الله میزانی (جوانشیر)
(از قربانیان
قتل عام زندانیان سیاسی در سال 1367)
سرچشمه
راه توده
تحلیلی از شین میم شین
5
تاثیر محیط پرورش شاهان در حکومت
ادامه
19
· پس از آن داستان سیاوش است که از دربار بیرون
برده می شود.
20
· بعد داستان کیخسرو است که در کودکی از ترس مرگ به
شبانانش می سپارند و در بیشه ها پنهانش می کنند.
21
· خود کیخسرو کودکی اش را به شرح زیر به یاد می
آورد:
از آن پس که
گشتم ز مادر جدا
چــنـان چـون
بود بـچـه ی بـیـنـوا
به پیــش
شــبانان فـرســتادی ام
بـه پـروار
شــیـران نـر دادی ام
مـــرا دایه و
پیــشکاره شـبان
نه آرام روز و
نه خواب شبان
22
· به دنبال آن قصه فرار گشتاسب است و زندگی دشوار
در غربت.
23
· به آب انداختن داراب شیرخوار است که گازران (رختشویان)
نجاتش می دهند و در کلبه خویش می پرورند.
24
· قصه اردشیر ـ سرسلسله ساسانی ـ است که او و
خانواده اش به سختی و در میان شبانان می زیند.
25
· قصه شاپور ـ فرزند اردشیر ـ است که از کودکی پیش
شبانان پنهان می شود و...
26
· پیگیری این افسانه ها نشان می دهد که سخن تنها بر
سر افسانه پردازی به قصد شیرین کردن داستان ها نیست.
27
· قصه پردازان خلق که این افسانه ها را پرداخته اند،
به این اندیشه ژرف نظر داشته اند که از محیط ناز و نعمت، از دربار آلوده به تفرعن،
خودستایی و خود کامگی، بزرگمردان بر نمی خیزند.
28
·
اگر
فریدون در کاخ شاهی و در آغوش لـله ها و دایه ها پرورده می شد، شایسته آن نمی بود
که در قیام کاوه و سرنگونی ضحاک نام آور شود.
·
· (شاید بتوان گفت که توده و کاوه به سراغش نمی
رفتند. شین میم شین)
29
· رهبران چنین قیام خلقی می بایست در دامن خلق و در
کلبه شبانان پرورده شوند، چرا که توده مردم به تجربه می دانند، که کلیه شبانان برای پرورش دادگران و
بزرگمردان صد بار و هزار بار مناسب تر از دربار پر تفرعن است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر