۱۳۹۲ خرداد ۲۷, دوشنبه

سیری در حماسه داد (49)


اثری از فرج الله میزانی (جوانشیر)
(از قربانیان قتل عام زندانیان سیاسی در سال 1367)
سرچشمه
 راه توده  
تحلیلی از شین میم شین

 5
تاثیر محیط پرورش شاهان در حکومت
ادامه  
    
19

·       پس از آن داستان سیاوش است که از دربار بیرون برده می شود.

20

·       بعد داستان کیخسرو است که در کودکی از ترس مرگ به شبانانش می سپارند و در بیشه ها پنهانش می کنند.

21

·       خود کیخسرو کودکی اش را به شرح زیر به یاد می آورد:

از آن پس که گشتم ز مادر جدا
چــنـان چـون بود بـچـه ی بـیـنـوا

به پیــش شــبانان فـرســتادی ام
بـه پـروار شــیـران نـر دادی ام

مـــرا دایه و پیــشکاره شـبان
نه آرام روز و نه خواب شبان

22

·       به دنبال آن قصه فرار گشتاسب است و زندگی دشوار در غربت.

23

·       به آب انداختن داراب شیرخوار است که گازران (رختشویان) نجاتش می دهند و در کلبه خویش می پرورند.

24

·       قصه اردشیر ـ سرسلسله ساسانی ـ است که او و خانواده اش به سختی و در میان شبانان می زیند.

25

·       قصه شاپور ـ فرزند اردشیر ـ است که از کودکی پیش شبانان پنهان می شود و...

26

·       پیگیری این افسانه ها نشان می دهد که سخن تنها بر سر افسانه پردازی به قصد شیرین کردن داستان ها نیست.

27

·       قصه پردازان خلق که این افسانه ها را پرداخته اند، به این اندیشه ژرف نظر داشته اند که از محیط ناز و نعمت، از دربار آلوده به تفرعن، خودستایی و خود کامگی، بزرگمردان بر نمی خیزند.

28

·       اگر فریدون در کاخ شاهی و در آغوش لـله ها و دایه ها پرورده می شد، شایسته آن نمی بود که در قیام کاوه و سرنگونی ضحاک نام آور شود.
·        
·       (شاید بتوان گفت که توده و کاوه به سراغش نمی رفتند. شین میم شین)

29

·       رهبران چنین قیام خلقی می بایست در دامن خلق و در کلبه شبانان پرورده شوند، چرا که توده مردم به تجربه  می دانند، که کلیه شبانان برای پرورش دادگران و بزرگمردان صد بار و هزار بار مناسب تر از دربار پر تفرعن است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر