۱۴۰۳ مرداد ۱۰, چهارشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره النساء ویا زنان) (۲۹۰)

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالَاتُكُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُم مِّنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ وَرَبَائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُم مِّن نِّسَائِكُمُ اللَّاتِي دَخَلْتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمْ تَكُونُوا دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ وَحَلَائِلُ أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ وَأَن تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا﴾
[ النساء: ۲۳]

مادرانتان و دخترانتان و خواهرانتان و عمه‌هايتان و خاله‌هايتان و دختران برادران و دختران خواهرانتان و زنانى كه شما را شير داده‌اند و خواهران شيريتان

و مادران زنانتان بر شما حرام شده‌اند.

و دختران زنانتان كه در كنار شما هستند،

هرگاه با آن زنان همبستر شده‌ايد بر شما حرام شده‌اند.

ولى اگر همبستر نشده‌ايد، گناهى مرتكب نشده‌ايد.

و نيز زنان پسرانى كه از پشت شما هستند بر شما حرام شده‌اند. و نبايد دو خواهر را در يك زمان به زنى گيريد، مگر آنكه پيش از اين چنين كرده باشيد. هر آينه خدا آمرزنده و مهربان است.

کریم

در این آیه،

مسلمین را از جفتگیری با خویشان خویش

اکیدا نهی می کند:

۱

جفتگیری با مادر و دختر و خواهر و عمه و خاله و دختر خواهر و برادر

را.

امروز به مدد توسعه علم طب و بیولوژی (زیست شناسی) و ژنه تیک

علمیت این آیه کریم

اثبات شده است.

بخشی از نوزادان ناقص الخلقه به دلیل عدم رعایت این قانون کریم است.

۲

جفتگیری با مادری که به فرد مربوطه شیر داده و با دختران این مادر شیری

را.

۳

جفتگیری با مادر زن خود

را.

۴

جفتگیری با دختر ناتی

را.

۵

هرگاه با آن زنان همبستر شده‌ايد بر شما حرام شده‌اند.

منظور کریم این است که مسلمین دیگر به آنها گیر ندهند.

در غیر این صورت، زناکار محسوب می شوند و مجازات می شوند.

۶

و نيز زنان پسرانى كه از پشت شما هستند بر شما حرام شده‌اند.

جفتگیری با عروس خود را هم کریم ممنوع اعلام می کند.

۷

و نبايد دو خواهر را در يك زمان به زنى گيريد، مگر آنكه پيش از اين چنين كرده باشيد.

کریم جفتگیری همزمان با دو خواهر را هم ممنوع اعلام می کند.

۸

هر آينه خدا آمرزنده و مهربان است.

منظور کریم از تکرار مهربانی خدا،

باز گذاشتن در توبه و تنبه به روی مسلمین است.

ادامه دارد.

درنگی در لاطائلات اجامر وطنی و اجنبی (۲۰)

 

 
محاکمه کردن خود از محاکمه کردن دیگران خیلی سخت تر است، اگر توانستی قضاوت درستی درباره ی خودت بکنی، بدان که یک فرزانه ی تمام عیاری!  

شازده_کوچولو


درنگی

از

میم حجری

 

شازده کوچولو
تکخال ایده ئولوژیکی امپریالیسم برای تخریب فکری کودکان و نوجوانان جهان است 

و به همه زبان های دنیا ترجمه و در همه فرم های ممکنه از کاست تا فیلم و کتاب صوتی منتشر و توزیع شده است.

 

شازده کوچولو

علیرغم اینکه در ایران توسط مهمترین مترجم کشور (محمد قاضی) ترجمه شده بود،

توسط عادولف احمد شاملو هم ترجمه می شود.


کلمات قصاری از شازده کوچولو

را

در فیلم «مارمولک» هم قهرمان  داستان که آخوندی در خط مسعود پزشکیان است،

مرتب بازخوانی و تبلیغ می شود.


محاکمه کردن خود از محاکمه کردن دیگران خیلی سخت تر است،

 اگر توانستی قضاوت درستی درباره ی خودت بکنی، بدان که یک فرزانه ی تمام عیاری!  

 

سنت اگزوپری 

 از ذلت، فضیلت می سازد.

از عادی ترین کار بشر، هنر و شق القمر و معیار فرزانگی می سازد.

 

 بشر دم به دم به انتقاد از خود می پردازد 

و 

خود را مرتب سرکوب ملامت و سرزنش می کند.

دلیل گرفتاری به عذاب وجدان، همین محاکمه کردن بی رحمانه خویشتن خویش است.


حتی دهاتی ترین دهاتی ها از عذاب وجدان با خبرند.
حتی جلادان شاه و شیخ

در اثر انتقاد از خود و گرفتاری به عذاب وجدان

 روانی می شوند.

 


مراجعه کنید

به 

نمایشنامه و فیلم آرامش در حضور دیگران

اثر غلامحسین ساعدی.

 

پایان

درنگی در فرمایشات مسعود پزشکیان (۱)

 

مسعود پزشکیان 

(۱۳۳۳) 

جراح قلب، سیاستمدار و نهمین رئیس‌جمهور ایران 

 او از ۱۳۸۷ نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بوده و همچنین در دورهٔ دهم مجلس، به‌عنوان نایب‌رئیس اول انتخاب شد.

 پزشکیان پیش‌تر از ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ سمت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت محمد خاتمی 

را

 برعهده داشت.

درنگی

از

میم حجری

 
معتقد به توافق در داخل و تعامل با دنیا هستیم. 

وفاق ملی

 یعنی دست برداشتن از اختلافاتی که جز بر پایه نفسانیت شکل نگرفته است. 

مردم ما در انتخابات چیزی جز این نخواستند. 

جهان نیازمند بهره برداری از این فرصت کم نظیر برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و جهانی با مشارکت ایران قدرتمند، صلح است.
پزشکیان

ما این فرمایشات پزشکیان را نخست تجزیه و بعد تحلیل می کنیم

تا هم به شناخت او و جهان بینی اش نایل آییم و هم از موضوع خارج نشویم و پرت و پلا نبافیم:

 
۱
معتقد به توافق در داخل و تعامل با دنیا هستیم.

 

این جمله پزشکیان دال بر رسالتی است 

که 

طبقه حاکمه برای پزشکیان تعیین کرده است:

پر کردن شکاف در جامعه و جهان

میان تئوکراسی  فئودالیستی - فوندامنتالیستی و خلق ها، 

میان میان تئوکراسی  فئودالیستی - فوندامنتالیستی و زنان و جوانان لائیک

و

  میان تئوکراسی  فئودالیستی - فوندامنتالیستی و امپریالیسم و صهیونیسم و ایرانیان فراری از کشور.

 

پزشکیان

 ماستمالی تضاد فوندامنتالیسم شیعی (خمینیسم) با خلق ها (آذری ها، کردها، بلوچ ها، عرب ها و لرها و غیره) و زنان و جوانان لائیک

را

از طریق توافق در داخل جامه عمل می پوشاند

و

ماستمالی تضاد فوندامنتالیسم شیعی (خمینیسم) با امپریالیسم

را

از طریق تعامل در خارج.

 

سؤال این است که محتوای مفهومی واژه های «توافق» و «تعامل» چیست؟

 

الف

توافق

 

پزشکیان و جناحی از طبقه حاکمه،

نه تضاد، بلکه اختلاف و تفاوت می بینند.

به همین دلیل نه قصد حل تضاد، بلکه قصد ماستمالی تضاد فی مابین را از طریق توافق دارند.

 

اختلاف نظر دار و دسته جلیلی با دار و دسته پزشکیان 

در نحوه ماستمالی این تضاد است.

دار و دسته هایی  که زیر چتر ولی فقیه با همدیگر به جنگ زرگری می پردازند:

 


دار و دسته جلیلی و دار و دسته پزشکیان 

هر دو با دیالک تیک شلاق و شیرینی سودای ماستمالی تضاد فی مابین را دارند:

 


دار و دسته جلیلی

 با شلاق 

به ماستمالی تضاد فی مابین می پردازد 

و 

دار و دسته پزشکیان

با شیرینی

و

در نهایت،
 تضاد فی مابین زیر خاکستر می ماند و حل نمی شود.

دار و دسته جلیلی

  با قمه و قداره 

سر می برد 

و 

دار و دسته پزشکیان

  با پنبه.

دار و دسته جلیلی

  سرکوب و شکنجه و تحقیر و تهدید و و تبعید و اعدام 

را 

تداوم می بخشد

و

دار و دسته پزشکیان

بند و بست ها را شل می کند و مخالفین را گرم و نرم و خام و خر و آرام و رام.


ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ح) حسگرایی (سنسوئالیسم) (۱)


پروفسور دکتر مانفرد بور

پروفسور دکتر مانفرد اشتارکه

برگردان

 شین میم شین

 

مانفرد بور

(۱۹۲۷ ـ ۲۰۰۸)

فیلسوف و فلسفه ـ مورخ  

رئیس انستیتوی مرکزی در آکادمی علوم آلمان دموکراتیک

از برجسته ترین نمایندگان مارکسیسم ـ لنینیسم

از مدافعان مارکسیسم ـ لنینیسم در قبال جریانات جدید تحت نام مارکسیسم (مثلا «فلسفه امید» ارنست بلوخ)

اثر معروف او:

«در زمنیه انتقاد از ایدئولوژی بورژوائی» 

آثار: 

گذار از فیشته به هگل (۱۹۶۵)

عظمت و محدودیت فلسفه کانت (۱۹۷۴)

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۹۷۷)

تاریخ راسیونال (۱۹۸۶)

مداخلات، موضعگیری ها، اظهارات راجع به فونکسیون اجتماعی فلسفه و علم (۱۹۸۷)

اروپا و وضع فکری زمان (میراث فکری اروپا) (۲۰۰۰)


  

·    (حسگرائی، نامی است برای جریان معرفتی ـ نظری ئی (جریان متعلق به تئوری شناخت) با مشخصات زیر:

 

۱

·     حسگرائی مرحله حسی شناخت را مطلق می کند.

 

۲

·     حسگرائی ادعا می کند، که کل شناخت ناشی از استنباط و ادراک حسی است.

 

۳

·     حسگرائی میان تفکر و احساس تفاوت ماهوی قائل نمی شود.

 

۴

·     حسگرائی کلیه نتایج تفکر را در ادراکات و استنباطات حسی خلاصه می کند.

 

۵

·     حسگرائی فرم خاصی از امپیریسم (تجربه گرائی) است.

 

امپیریسم

(تجربه گرایی)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8916

 

پایان

 

۶

 

·     حسگرائی پاسخ صریح به مسئله اساسی فلسفه نمی دهد و به وجود و یا عدم وجود عینی ـ واقعی منشاء و علت احساس وقعی نمی نهد.

 

مسئله اساسی فلسفه

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2967

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2968

 

پایان

 

مترجم)

 

۷

·    از این رو ست که  حسگرائی در پیوند با اگنوستیسیسم (ندانم گرائی) قرار دارد.

 

·    مراجعه کنید به اگنوستیسیسم (ندانمگرائی)  

 

ندانمگرایی

(اگنوستیسیسم)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3632

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3615

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3631

 

پایان

 

۸

·     حسگرائی اما در تاریخ فلسفه عمدتا با ماتریالیسم پیوند داشته است.

·    در حالیکه راسیونالیسم (ضد  حسگرائی) اغلب با ایدئالیسم همراه بوده است.

 

۹

·    نام « حسگرائی» برای تعیین کیفیت جهان بینانه فلسفه ای کافی نیست و لذا باید میان حسگرائی ایدئالیستی و   حسگرائی ماتریالیستی تفاوت قائل شد:

 

الف

حسگرائی ماتریالیستی

 

·     حسگرائی ماتریالیستی شناخت حسی را به مثابه انعکاس واقعیت عینی در آیینه ضمیر انسانی تلقی می کند.

 

ب

حسگرائی ایدئالیستی

 

·     حسگرائی ایدئالیستی اما شناخت حسی را از منبع آن که در خارج از ضمیر انسانی قرار دارد، یعنی از ماده، ایزوله و مجزا می سازد و شناخت حسی را به مثابه نتیجه تأثیر اشیاء بر حواس پنجگانه نمی داند، بلکه برعکس، اشیاء را نتیجه مرحله حسی شناخت قلمداد می کند.

 

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (س) سیاست وام (۲) (بخش آخر)

  

 هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

 شین میم شین 
 

۸

·    به همین دلیل، دادن وام با اصول اساسی سیاست وام سوسیالیستی منطبق است که با این، سیاست خادم به منافع انسان های زحمتکش و سازمان های جامعتی شان در همکاری تنگاتنگ به مورد اجرا گذاشته می شود و نظرات آنها در زمینه دادن وام به طور کامل مورد استفاده قرار می گیرند و نتایج کنترل وام به استغنای چشمگیر اطلاعات زحمتکشان راجع به مسائل مربوط به مسائل اقتصادی مهم کردوکار  کارخانجاتی شان مدد می رساند.  

 

۹

·    با برقراری روابط کاری سوسیالیستی در  مرحله پلان بندی و اجرای پلان باید انطباق منافع جامعتی با منافع وام ستانان در نظر گرفته شود.

 

۱۰

·    اینجا باید آماج های مندرج در پلان پنجساله و پلان اقتصادی ـ ملی سالانه برای توسعه اقتصاد ملی  و وظایف پلان وام مرتبط با آن، مبنا قرار داده شوند.

 

۱۱

·    سیاست وام بدین طریق، موضعگیری  و نحوه و نوع تأمین مالی وام را تثبیت می بخشد.

 

 

۱۲

·    بانک ها وام ها را بر مبنای پلان تصویب می کنند و در همان مرحله آغازین تدوین پلان، مقاصد مربوط به راسیونالیزاسیون وام دهی سابق را و مقاصد مربوط به پیشرفت علمی ـ فنی را در مد نظر قرار می دهند.

 

۱۳

·    بانکها مسئولیت لازم به استفاده مبتنی بر پلان از صندوق های وام  و توسعه به لحاظ اقتصادی ـ ملی محق حجم  پولی و وامی را به عهده دارند.

 

پایان