آذر و احسان طبری
پژوهشی از احسان طبری
راجع به ارزیابی و شناخت شخصیت انسانی
(مجله “دنیا” دوره دوم، سال ششم، شماره ۴ زمستان ١٣۴۴)
درنگی
از
شین میم شین
معانی دیگر:
این کردوکار
این کردوکار
قارون بودن پیشایپش است.

آذر و احسان طبری
پژوهشی از احسان طبری
راجع به ارزیابی و شناخت شخصیت انسانی
(مجله “دنیا” دوره دوم، سال ششم، شماره ۴ زمستان ١٣۴۴)
درنگی
از
شین میم شین
ولادیمیرو گیاچی
برگردان
یدالله سلطان پور
بخش پنجم
جمعبندی:
آزاد سازی دموکراسی از دست گروگانگیران
۲۳
· به عنوان مثال، نظرپرسی به عمل آمده در آلمان، در سال ۲۰۰۴ میلادی، نشان می دهد که «تعداد بیشماری از مردم آلمان نظر بدی نسبت به دموکراسی دارند.
۲۴
· فقط نصف مردم آلمان شرقی، دموکراسی را بهترین فرم دولتی می دانند.
۲۵
· سه چهارم مردم آلمان شرقی و تقریبا نصف مردم آلمان غربی برآنند که ایده خوب دموکراسی به طرز بدی به مورد اجرا گذاشته می شود.»
· (س. دیتریش، «شکاف عدالت»، روزنامه عمومی فرانکفورت، ۲۵ اوت سال ۲۰۰۴ )
۲۶
· این خبر می تواند تسلی بخش باشد، ولی نباید برای ما کافی باشد.
۲۷
· چون هدف ما مقایسه دموکراسی با سوسیالیسم نیست.
۲۸
· ما باید برابری دموکراسی با مفهوم دموکراسی را در دیسکورس بازپس بگیریم.
۲۹
· مبدأ حرکت ما باید این حقیقت امر باشد که بحران دموکراسی (حتی در درک صوری صرف از آن) کاملا به موازات رشد نابرابری ها تشدید می شود.
۳۰
· ما باید نشان دهیم که سیستم استبدادی حاکم در کارخانه ها و شرکت ها به طور روزافزونی به جامعه انتقال داده می شود.
۳۱
· از این رو ست که از «شرکت حزبی» و یا «کارآئی شرکتی» سخن می رود و رواج آنها در مکانیسم های سیاسی توصیه می شود.
۳۲
· ما باید نشان دهیم که بحران دموکراسی توافقات توزیع را نیز که از مشخصات دولت جامعه گرا بوده اند، تحمل ناپذیر کرده است.
۳۳
· ما باید نشان دهیم که نابرابری روز به روز افزایش می یابد.
۳۳
· ما باید نشان دهیم که علیه جنبش های اعتراضی مبارزه می شود، تا فضاهای دموکراتیک تنگتر شوند و مختصات اولیگارشیکی و خودکامگی جوی «دموکراسی های برگ رأی» تقویت یابند.
۳۴
· ما باید بر ضد همه این فجایع به پا خیزیم و پیوند ارگانیک آزادی و برابری را باز پس گیریم.
۳۵
· ما باید طرح دموکراسی اجتماعی را به مثابه تنها معنای «دموکراسی» به چالش کشیم.
۳۶
· ما باید بفهمیم و بفهمانیم که دموکراسی به عنوان فرم و متد حکومتی، بدون دموکراسی جامعتی (اجتماعی)، پوسته ای توخالی خواهد ماند و آخر سر زیر فشار وارده له و نابود خواهد شد.
۳۷
· به عبارت دیگر، ما باید دموکراسی گروگان گرفته شده را به جادوی برابری از بند رها سازیم و آن را با طرحی محتوامند، پویا، مترقی و فراگیر از دموکراسی پر کنیم.
۳۸
· ما باید قبل از همه، برابری را به مثابه یک نیاز و ارزش بازپس گیریم.
۳۹
· برابری همان پیش شرطی است که در اواخر قرن نوزدهم، در تعریف دموکراسی اعلام شده است.
۴۰
لئون گامبتا
(۱۸۳۸ ـ ۱۸۸۲)
سیاستمدار اهل فرانسه بود.
وی از سال ۱۸۸۱ تا ۱۸۸۲ نخستوزیر فرانسه و از سال ۱۸۷۰ تا ۱۸۷۱ وزیر کشور
فرانسه بود. گامبتا نقش برجستهای در جنگ فرانسه و پروس داشتهاست.
· این پیش شرط نه از سوی سیاستمداران انقلابی، بلکه از سوی کسانی از قبیل لئون گامبتا (فرانسوی) با صراحت تمام فرمولبندی شده است:
· « دموکراسی واقعی نه در به رسمیت شناسی جامعه برابران، بلکه در تشکیل جامعه برابران است!»
۴۱
· این درک از دموکراسی باید دوباره رایج شود!
۴۲
· منظور ما بی تردید فقط تئوری نیست!