پروفسور مانفرد بور
پروفسور ورنر شوفنهاور
برگردان شین میم شین
·
اویده مونیسم (سعادتگرائی، خوشبختی
گرائی) به تعلیمات اخلاقی ئی اطلاق می شود که بنا بر آن، انگیزه واقعی، آماج نهائی
و معیار اخلاقی هر عمل انسانی، دستیابی به سعادت و خوشبختی است.
1
·
منظور اویده مونیسم از سعادت
و یا خوشبختی عبارت است از توانائی انسان ها در بهره وری از لذات.
2
·
به همین
دلیل، اویده مونیسم را فلسفه لذت نیز نامیده اند.
3
·
اویده مونیسم یکی از
رایج ترین تعالیم اخلاقی تاریخ فلسفه ما قبل مارکسیستی بوده است.
4
·
اکثریت تعالیم
اخلاقی زمان های گذشته به عناصری از اویده مونیسم آلوده اند.
5
·
بخش اعظم
نظرات اخلاقی اویده مونیسم را فلاسفه زیر کم و بیش توسعه داده اند:
الف
دموکریت (460 ـ 371 ق.
م.)
فیلسوف
ماتریالیست یونان باستان
از فلاسفه
پیشاسقراطی
شاگرد لویکیپ و
بزرگترین فیلسوف فلسفه طبیعت
نماینده
ماتریالیسم اتمیستی
او کل طبیعت را
متشکل از ذرات تقسیم ناپذیر (اتم) می دانست.
شعار اصلی او:
چیزها فقط به
ظاهر رنگ دارند، فقط به ظاهر شیرین و یا تلخ اند.
در واقع فقط اتم
ها در فضای خالی وجود دارند و لاغیر!
·
دموکریت
ب
افلاطون (447 ـ
347 ق. م.)
فیلسوف یونان
باستان و از شاگردان سقراط
·
افلاطون
ت
ارسطو (384 ـ 332 ق. م.)
ارسطو از
مهمترین و متنفذترین فلاسفه تاریخ است.
او اصول بیشماری
را هم بنیاد نهاده و هم تحت تأثیر جدی قرار داده است.
·
ارسطو
پ
اپیکور (341 ـ 271 ق. م)
از فلاسفه یونان
باستان
مؤسس مکتب
اپیکوریسم
·
اپیکور
ث
بنه دیکتوس
اسپینوزا (1632 ـ 1677)
فیلسوف هلندی،
مؤسس راسیونالیسم و انتقاد مدرن از انجیل
نماینده
راسیونالیسم ماتریالیستی
جهان بینی او
پانته ئیستی است.
·
اسپینوزا
ج
کریستیان ولف
(1679 ـ 1754)
عالم یونیورسال،
ریاضی دان، فیلسوف آلمانی
همراه با لایب
نیتس و کانت مهمترین نماینده روشنگری
نماینده حقوق
طبیعی
·
ولف
ح
·
بسیاری
از نمایندگان روشنگری انگلیس، فرانسه و آلمان:
1
لودویگ فویرباخ (1775 ـ 1833)
از کلمات قصار او:
اخلاق حقیقی «سعادتمندی من
را بدون سعادتمندی تو برسمیت نمی شناسد.»
راه برقراری هارمونی (هماهنگی) میان تکلیف و
سعادت، یعنی راه انطباق منافع فردی (من) با منافع دیگران (تو)، در «عشق به توده» است!
·
فویرباخ
2
·
بنتهام
3
جان استوارت میل
(1806 ـ 1873)
فیلسوف و اقتصاد
دان و از متفکران قرن نوزدهم
از نمایندگان
کندنسیونالیسم
·
جان استوارت میل
4
آگوست کومته
(1798 ـ 1857)
ریاضی دان،
فیلسوف، منتقد مذهب، از بنیانگذاران جامعه شناسی
·
کومته و
امثالهم
6
· اویده مونیسم را می توان بسته به تعابیر مختلف مکاتب مربوطه گوناگون
از خوشبختی بمثابه کعبه آمال اعمال انسانی به سه دسته تقسیم بندی کرد:
الف
·
اویده مونیسم اگوئیستی
(اویده مونیسم مبتنی بر خودپرستی) که تحقق بخشیدن به خوشبختی فردی
محض را به بهای لگدمال کردن خوشبختی دیگران و بی اعتنا به خوشبختی دیگران نمایندگی
می کند.
ب
·
اویده مونیسم اجتماعی
و یا مبتنی بر از خود گذشتگی که تحقق بخشیدن به خوشبختی همنوعان و بویژه تأمین
رفاه اجتماعی را نمایندگی می کند.
ت
·
اویده مونیسم فردی که تحقق
بخشیدن به خوشبختی نفسانی، معنوی و یا روحی را نمایندگی می کند.
7
· اگر در تعلیمات اخلاقی ئی خوشبختی به معنی لذت نفسانی
(حسی) تعبیر شود، آنگاه ما با استحاله اویده مونیسم به هدونیسم (Hedonismus)
(هوس گرائی) سروکار داریم.
·
·
مراجعه کنید به هدونیسم (هوسگرائی) در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر