پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر مانفرد اشتارکه
برگردان
شین میم شین
راسیونالیسم در فلسفه جهان باستان
ارسطو
(۳۸۴ ـ ۳۳۲ ق. م.)
ارسطو از مهمترین و متنفذترین فلاسفه تاریخ است.
او اصول بیشماری را هم بنیاد نهاده و هم تحت تأثیر جدی قرار داده است.
از آن جمله اند :
تئوری علوم
منطق
بیولوژی
فیزیک
اتیک
تئوری شعر
تئوری دولت
ارسطو دانش زمان خود را به شرح زیر طبقه بندی کرده است :
ارگانون
(ارغنون)
(که بعد از مرگ او به آثار او اضافه می شود.)
علوم تئوریکی (نظری)
علوم پراتیکی (عملی)
علوم پوئه تیکی (شعری)
علوم تئوریکی به اجزای زیر طبقه بندی می شوند :
فلسفه اولین (متافیزیک)
علوم طبیعی
علوم ریاضی (مته متیک)
فلسفه اولین به اجزای زیر طبقه بندی می شود:
تئوری جوهر
تئوری اصول
تئولوژی (فقه)
۱
· ارسطو فرضیه عالم خاص ایده ها را کنار می گذارد و می آموزد که ایده ها در پدیده ها واقعیت (مادیت، چیزیت، شیئیت، جسمیت) می یابند و مفاهیم در ادراکات.
(ارسطو
دیالک تیک مفهوم و واژه،
دیالک تیک مفهوم و ماده (چیز، پدیده، روند، سیستم)،
دیالک تیک حکم (اندیشه، فکر، قضاوت، واقعیت امر) و جمله،
دیالک تیک تئوری (اندیشه، فکر، نظر، قضاوت) و پراتیک (عمل، کردوکار، کار، فعالیت، تجربه، آزمون، آزمایش)
را
نمی شناسد
ارسطو
فقط
دیالک تیک ایده و پدیده
را
به صورت دیالک تیک فکری و مادی بسط و تعمیم می دهد
و
دیالک تیک مفهوم و ادراک را به غلط توسعه می دهد و مدعی وجودش می شود.
ادراک و یا استنباط
فرمی از شناخت است و ربطی به مفهوم ندارد.
مترجم)
۲
· ارسطو اما در این نظر خود افلاطونیست می ماند که مفهوم و عام از اصالت وجود برخوردارند.
(مفهوم
چیزی فکری و یا روحی و یا شعورین است و نه چیزی مادی و عینی که اصالت وجودی داشته باشد.
مفهوم
فقط در ذهن بشر وجود دارد و می تواند وجود داشته باشد.
مفهوم
نتیجه انعکاس چیزی مادی و عینی است.
مفهوم
عکس است.
کلکسیون مفاهیم در ذهن بنی بشر
را می توان با کلکسیون عکس مشابه دانست.
رابطه مفهوم درخت با سرو و صنوبر و غیره،
شبیه رابطه عکس با اصل است.
اگر چیزی
پیشایپش
وجود نداشته باشد، مفهوم مربوطه نمی تواند تشکیل یابد.
اگر درخت مادی و عینی و اقعی و محسوس در عالم خارج از ذهن بشر ب هصورت سرو و صنوبر وجود نداشته باشد، مفهوم انتزاعی و ذهنی درخت (شجر، آغاج، تری، باوم و غیره) هم نمی تواند به وجود آید.
ماده مقدم بر روح است.
عام
به تنهایی وجود ندارد.
عام در دیالک تیک منفرد (خاص) و عام وجود دارد.
عام
مفهومی است و فقط در ذهن بشر وجود دارد و نمی تواند از اصالت وجودی برخوردار باشد.
مثال:
دیالک تیک سرو در باغچه (منفرد) و مفهوم درخت سرو (عام)
درخت سرو (خاص) و درخت به طور کلی (عام)
این بدان معنی است
که
خاص
بسته به سیستم مختصات
از سویی منفرد است و از سوی دیگر عام.
مترجم)
۳
· به نظر ارسطو جهان قابل ادراک چیزهای منفرد فقط از ایده های ناب تشکیل می یابد، که توانسته اند در ماده کدر نفوذ کنند.
(این ادعای ارسطو هم غلط است.
ارسطو وارونه اندیش است:
ایده محض و صرف و ناب وجود ندارد.
مفاهیم و احکام وجود دارند که انعکاس چیزهای مادی و واقعیتات امور اند.
مفهوم سیب در سیب نفوذ نمی کند.
برای اینکه وجودش ثانوی است.
مفهوم سیب
نتیجه انعکاس سیب در ایینه ذهن بشر (مغز) است.
عکس چیزی نمی تواند در اصل (خود ان چیز) نفوذ کند.
مترجم)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر