۱۴۰۴ آبان ۵, دوشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأعراف ) (۴۸۴)

  صفحه ای از نور(دانلود متن، ترجمه، صوت)/ صفحه 151(سوره اعراف، آیات 1 الی 11)  - استاد منشاوی | ضیاءالصالحین      

   

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ﴾
[ الأعراف: ۲۳]

گفتند:

 اى پروردگار ما، به خود ستم كرديم و اگر ما را نيامرزى و بر ما رحمت نياورى از زيان‌ديدگان خواهيم بود.

کریم
در آیه قبلی و این آیه،
دیالک تیک انتقاد و انتقاد از خود
را
تعلیم می دهد:

پروردگارشان ندا داد:

 آيا شما را از آن درخت منع نكرده بودم و نگفته بودم كه شيطان به آشكارا دشمن شماست؟

این انتقاد خدا از آدم و حوا ست.
حوا و آدم به خدا که خالق شان (پدران شان) و به همین دلیل، بهترین دوستدارشان است، اعتماد نکرده اند و از رهنمود خدا به مثابه عالی ترین اوتوریته هستی، سرپیچی کرده اند.
 
این عیب کمی نیست.
این نشانه کودک وارگی و نقصان عقلی و کوته اندیشی و خریت حوا و آدم بوده است.
 
این خریت و عدم تبعیت کودک از مادر و پدر (مولود از مولدین مثل) 
اما 
امری طبیعی ـ غریزی ـ ژنه تیکی ـ جبری است.
این عمل خدا ستیزانه، خرد ستیزانه و خودستیزانه حوا و آدم و هر جوانه و جوجه و پیله و توله  و کودک
یکی از قوانین  ماتریالیستی ـ دیالک تیکی موسوم به قانون نفی نفی و یا نفی در نفی
است
و لذا منطقی و علمی و عقلی و جبری و الزامی و اجتناب ناپذیر است
و
در تحلیل نهایی،
بهتر هم همین است.
 
طبیعت 
خر نیست.
 
طبیعت  
خردمند است.
 
همه چیز در طبیعت
از ذرات تا کاینات
قانونمند است.
«خدا طاس انداز نیست» 
(البرت اینشتین)


گفتند:

 اى پروردگار ما، به خود ستم كرديم و اگر ما را نيامرزى و بر ما رحمت نياورى از زيان‌ديدگان خواهيم بود.

این هم انتقاد از خود آدم و حوا ست.
 
آدم و حوا
به خود ستیزی مبتنی بر بی اعتنایی کودکانه و کودک واره خود از رهنمود پدر (خدا) اعتراف می کنند.
(اى پروردگار، ما به خود ستم كرديم)
 
در این انتقاد از خود آدم و حوا
فهم و فراست و ذکاوت کریم آشکار می گردد.
 
خود ستیزی و خرد ستیزی و خدا ستیزی حوا و آدم
سبب دخول آندو به جرگه زیاندیدگان و خروج اندو از جرگه رستگاران (سود یافتگان) می شود.
 
حوا و آدم
ضمنا
از وقوف خود به دیالک تیک سود و زیان پرده برمی دارند:

(از زيان‌ديدگان خواهيم بود.)

دیالک تیک سود و زیان
اس اساس اساسی پراگماتیسم (مکتب فلسفی امپریالیستی اصالت سود) است.
 
حقیقت
برای پراگماتیسم،
 امری سوبژکتیو (ذهنی، میلی، این و آنی) است و نه امری اوبژکتیو (عینی، مستقل از میل و هوس و علایق و سلایق این و آن.)
 
پراگماتیسم
بدترین بدبختی معرفتی ـ نظری است.
 
واریانتی از پراگماتیسم 
در دستگاه عوامفریبی امپریالیسم امریکا
تحت عنوان اینسترومنتالیسم (ابزارگرایی) توسعه داده شده و مد شده است.

 

پراگماتیسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5340

 

پایان


پراگماتیسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11561

 

پایان

 

اینسترومنتالیسم

(ابزارگرایی)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11316

 

پایان

 
ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر