پروفسور دکتر هاینتس پپرله
برگردان
شین
میم شین
۱۰
· کانت رفاه عمومی را به معنای «سلامت دولت» تعریف می کند.
· ولی منظور او «نه رفاه شهروندان و سعادت آنها، بلکه وضعیتی است که در آن حداکثر مطابقت میان قوانین اساسی و اصول حقوقی برقرار باشد.»
· (کانت، «دلایل متافیزیکی اولیه آموزه حقوق»، پاراگراف ۴۹)
۱۱
· به نظر هگل نیز هدف دولت تحقق عدالت و آزادی اخلاقی خواهد بود.
۱۲
· از این رو هگل «رفاه عمومی» را به مثابه خیری تعریف می کند که به وحدت حقوق و رفاه می انجامد:
الف
· «رفاه، خیری بدون حقوق نیست.
ب
· همانطور که حقوق، خیری بدون رفاه نیست.»
· (هگل، «فلسفه حقوق»، پاراگراف ۱۳۰)
۱۳
· رفاه عمومی در تعلیمات اجتماعی کاتولیکی یک مفهوم مرکزی به شمار می رود.
۱۴
· اینجا رفاه عمومی شاخص ماهوی هر نوعی از همبود (خانواده، همبود حرفه ای، دولت) محسوب می شود و به معنی هدفی برای خیر است که به خاطرش انسانها با همدیگر متحد می شوند.
۱۵
· خیرمتعالی عبارت است از بونوا کمون که نمایندگان نئوتومیسم آن را به امر مشترک عموم و نمایندگان نئواسکولاستیک آن را به «رفاه عمومی» ترجمه می کنند.
۱۶
· تفاوت زبانی در این میان یک تفاوت عینی است:
الف
· نئوتومیست ها خیر متعالی را در وهله اول به معنی کمال اعضا می دانند.
ب
· دیگر نمایندگان تعلیمات اجتماعی کاتولیکی اما ارزش خاص همبود را مورد تأکید قرار می دهند و معتقدند که تنها زمانی کمال اعضا ممکن می شود که به درستی سازمان یافته باشند و بنا بر هدف تعیین شده کارآئی لازم را از خود نشان دهند و لذا رفاه عمومی عبارت است از اولا قانون اساسی درست همبود، به مثابه ارزش ابزار اجتماعی، ثانیا کمال هر کدام از اعضای همبود به مثابه ارزش آماج اجتماعی.
۱۷
· راجع به ارزش آماج همبود دولتی میان نمایندگان تعلیمات اجتماعی کاتولیکی وحدت نظر وجود دارد:
الف
· ارزش آماج عبارت است از «تحقق آن پیش شرایط اجتماعی که برای انسانها امکان شکوفائی کامل ارزش های خود را فراهم می آورند و یا تسهیل می کنند»
· («ماستر ماگسترا» (بخشنامه ای از پاپ راجع به پیشرفت اجتماعی)، ص ۶۵)
ب
· و یا «مجموعه شرایط زندگی اجتماعی که افراد، خانواده ها و گروه های اجتماعی به وسیله آنها به تحقق کمال خود بدون مانعی و ممانعتی نایل می آیند.»
· («کلیسا در جهان کنونی»، ص ۷۴)
۱۸
· البته چند و چون مشخص این پیش شرط ها و پیش شرایط مسکوت گذاشته می شود.
۱۹
· فلاسفه کاتولیک معتقدند که اینجا ما با مسائل حقوقی، اقتصادی، سیاسی، فکری ـ اخلاقی و فنی سر و کار داریم که در طول تاریخ تغییر می یابند.
۲۰
· البته پاره ای از قوانین اساسی عمومی را همواره عمده می کنند:
الف
· صلح درونی و برونی
ب
· ثبات اجتماعی و امنیت
پ
· وضع زندگی مادی شرافتمندانه و مطمئن برای همه طبقات مردم
ت
· احترام به حق مالکیت خصوصی به انضمام مالکیت خصوصی بر وسایل تولید
ث
· رضایت اجتماعی
ج
· هارمونی کامل و پایدار میان اعضای همبود.
۲۱
· اگرچه در اظهارات راجع به رفاه عمومی در تاریخ فلسفه نظرات پیشرفته ای نیز مطرح می شوند و ایدئال های بشردوستانه تعیین می گردند، اما همه این نظرات در یک چیز مشترکند و آن بی توجهی به تضادهای طبقاتی در جامعه و عدم قبول این واقعیت که رفاه عمومی راستین تنها در جامعه بی طبقه می تواند امکان پذیر باشد.
۲۲
· این عیب و نقص اما راه را برای تبدیل امر بشردوستانه به ضد خود نیز هموار می کند و امکان سوء استفاده از آن را برای سرپوش نهادن بر تضادهای طبقاتی پدید می آورد.
۲۳
· برای نقد نظریات کاتولیکی مراجعه کنید به بخش تعلیمات اجتماعی کاتولیکی در نئوتومیسم.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر