تحلیلی
از
شین میم شین
آرش کمانگیر
(شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۳۷)
۴
آشیان ها بر سر انگشتان تو جاوید
· منظور سیاوش از مفهوم «سر انگشتان جنگل»، درختان و منظورش از مفهوم «آشیانه ها» از سوئی تکثیر انواع است:
· تشکیل انواع مختلف پرنده ها و همراه با پرنده ها، تلاش و تقلا و غلغله شورانگیز هستی سرشته به چهچه و ترانه و موسیقی و آواز.
· و از سوی دیگر به معنی تداوم و بسط و تعمیم دیالک تیک طبیعت اول و طبیعت دوم در فرم دیالک تیک آشیانه ها و درختان (افراد انسانی) در جنگل انسان است.
· مفهوم «آشیانه ها» و گاه گاهواره ها در شعر سیاوش بارها و بارها به معانی مختلف به خدمت گرفته می شود:
الف
· آشیانه ها و گاهواره ها به مثابه تداوم نسل های متوالی نباتی ـ جانوری ـ بشری
ب
· آشیانه ها و گاهواره ها به مثابه نسل ها در فرم های گوناگون و تداوم نوای ساز شورانگیز زندگی
ت
· آشیانه ها و گاهواره ها به مثابه گرهگاه هومانیسم و ناتورالیسم.
پ
· آشیانه ها و گاهواره ها به معنی تجلیگاه عشق و عاطفه و احساس انسانی به همنوع از هر نوع.
۵
چشمه ها در سایبان های تو جوشنده
· بخشندگی در بخشندگی.
· بخشندگی به توان چند:
· جنگل بی دریغ بخشنده انسان و سایه خستگی زدای آسایش بخش و چشمه جوشان حیات بخش
· به زعم سیاوش جنگل انسان خدا واره ای بی دریغ بخشنده است.
· بهتر از این نمی توان از مقوله انسان نوعی به دفاع برخاست.
· بهتر از این نمی توان هومانیسم مارکسیستی ـ لنینیستی را نمایندگی کرد.
۶
آفتاب و باد و باران بر سرت افشان
· سیاوش پس از بازتعریف مقوله انسان به مثابه خدا واره بی دریغ بخشنده و سازنده، دست به نیایش خدای انسان برمی دارد:
· آرزوی شاعر توده ها و هومانیست انقلابی از این قرار است:
· آفتاب و باد و باران بر سر جنگل انسان افشان باد تا از رویش باز نماند.
· سیاوش بار دیگر دیالک تیک طبیعت اول و طبیعت دوم را به شکل دیالک تیک آفتاب و باد و باران و جنگل انسان بسط و تعمیم می دهد و بدون اتلاف کلمه ای ـ حتی ـ ضرورت توجه جدی بر دیالک تیک طبیعت مادر و جامعه، بر دیالک تیک ناتورالیسم و هومانیسم، بر دیالک تیک اکولوژی و سوسیولوژی را خاطرنشان می شود:
· موجز تر از موجز!
· بی کلامی حتی!
· بی کمترین هارت و پورت و گنده گوئی و یاوه بافی و خودنمائی!
۷
جان تو خدمتگر آتش
· نیایش شاعر توده ها ادامه می یابد:
· جان جنگل انسان خادم ابدی آتش بادا!
· آتشی که معنای زندگی است!
· آتشی که روح و جان و معنای آتشگاهی به نام زندگی است!
· اکنون مقوله آتش صراحت خاصی کسب می کند:
· جنگل انسان باید خدمتگزار آتش باشد:
· آتش به معنی پیشرفت اجتماعی
· آتش به معنی انقلاب اجتماعی
· آتش به معنی بهسازی مستمر شرایط حیات بشری
· آتش به معنی برقراری هارمونی میان طبیعت اول و طبیعت دوم
· آتش به معنی ناتورالیسم هومانیستی و هومانیسم ناتورالیستی!
۸
سر بلند و سبز باش ای جنگل انسان!
· این واپسین آرزو و واپسین دعای شاعر توده ها ست:
· سربلندی و سرسبزی جنگل انسان!
· سربلندی به معنی پایان بردگی و سرافکندگی است و سرسبزی به معنی تداوم رویش و توسعه و گسترش سلامت و سعادت و شادی و شادابی!
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر