پروفسور دکتر مارتین فونتیوس
برگردان
شین میم شین
مشخصات اصلی دئیسم
مشخصه سوم دئیسم
ایده مسیحیت آغازین و شناخت تاریخی
۱
· حسگرائی و ایده طبیعتمذهب یونیورسال (عام) هر چه کمتر برای تأثیرگذاری مشترک تعیین شده باشند، شناخت تاریخی و طبیعتمذهب طبیعی غیرتاریخی به همان اندازه کمتر می توانند با هم دمساز شوند.
۲
هربرت فون چربری
(۱۵۸۳ ـ ۱۶۴۸)
سرباز،
دیپلمات،
تاریخدان،
شاعر
و
مذهبفیلسوف بریتانیائی
· اما علیرغم این، آندو در دئیسم به وحدت می رسند و به سبب همین مشخصه دوگانه، میان دئیسم آغازین (هربرت فون چربری) و دئیسم واپسین (هیوم، هردر) تفاوت ماهوی وجود دارد و دئیسم با یکسان شمردن طبیعتمذهب و مسیحیت آغازین به کشفی نایل می آید که مجموعه تحقیقات بعدی بر آن استوار می شوند:
الف
· مسیحیت را تنها زمانی می توان به مثابه طبیعتمذهب تلقی کرد که از قید و بند کلیسائی ـ تاریخی اش آزاد شود.
ب
· پیش شرط این آزادی از قید و بند کلیسائی ـ تاریخی عبارت است از به رسمیت شناختن کلیسا و مسیحیت به مثابه دو ضد.
پ
· و این شناخت تدارک دیده شده در انتقاد رفرماسیون از کاتولیسیسم و در انتقاد دسنت ها، سوسینیان ها و آرمینیانیست ها از پروتستانتیسم را دئیست ها (البته اغلب با وسایل نامناسب) به طور سیستماتیک به کمال رساندند.
ت
· جدا کردن حساب همبود های مسیحی آغازین از حساب کلیسا در مورد مفهوم توسعه مسیحیت نیز اعتبار کسب می کند و تحقیق فشرده تاریخ مسیحیت آغازین را الزامی می سازد.
۳
· همزمان، با مفهوم مسیحیت آغازین، امکان آن پدید می آید که ایده به طور حقوقی ـ طبیعی تعیین شده از ماهیت مسیحیت بر ضد مسیحیت مشخص در تاریخ و در عصر حاضر به کار برده شود و بدین طریق، آموزه (تعلیمات) کلیسائی را از درون متلاشی سازد.
۴
· دئیسم تأثیرگذاری خود را در قرن هجدهم میلادی ـ قبل از همه ـ مدیون این سلاح بوده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر