۱۴۰۰ اردیبهشت ۲۲, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) اصل هویت (۱)

 Die vielen Facetten in uns

 پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

 

۱

·      معنی تحت اللفظی هویت عبارت است از خودمانندی، مطابقت کامل با خود.

 

۲

·      ما اصولا با دو نوع زیر از هویت سر و کار پیدا می کنیم:

 

الف

هویت واقعی

 

·      هویت واقعی عبارت است از رابطه میان چیزها، واقعیات امور و غیره که کلیه علائم مشخصه شان با هم مطابقت داشته باشند.

 

·      (علامت مشخصه به علامت خودویژه و ممیز (متمایزساز) اطلاق می شود که با توجه بدان می توان به شناخت شخصی، گروهی از انسان ها و یا چیزها و یا وضع و حال معینی نایل آمد. مترجم )

 

ب

هویت منطقی

 

·      هویت منطقی عبارت است از رابطه میان مفاهیم، احکام و غیره که کلیه علائم مشخصه شان با هم انطباق داشته باشند.

۳

·      اصل هویت حاکی از آن است که دو چیز و یا دو مفهوم  ایکس و ایگرگ زمانی و تنها زمانی هویت واحدی دارند که هر مشخصه که اوبژکت ایکس داشته باشد، اوبژکت ایگرگ هم داشته باشد.

 

۴

·      هویت دو طبقه از چیزها و یا دو مفهوم را می توان به دو لحاظ زیر تعیین کرد:

 

الف

به لحاظ  اکستن سیونال

 

·      ما با هویت اکستن سیونال زمانی سر و کار پیدا می کنیم که هر دو طبقه از چیزها و یا هر دو مفهوم حاوی دامنه یکسانی باشند.

 

ب

به لحاظ اینتن سیونال

 

·      ما با هویت اینتن سیونال زمانی سر و کار پیدا می کنیم که علائم مشخصه عناصر هر دو طبقه از چیزها و یا هر دو مفهوم در مطابقت کامل با یکدیگر باشند و ثابت باشند.

 

۵

اصل هویت انتزاعی (مجرد)

 

·      دو چیز زمانی می توانند به لحاظ علائم مشخصه شان با یکدیگر، مطابقت کامل داشته باشند که ما با چیز واحدی سر و کار داشته باشیم.

 

۶

·      در این صورت اصل هویت به صورت  ایکس = ایکس و یا ایگرگ = ایگرگ فرمولبندی می شود.

 

۷

·      چنین رابطه ای را اصل هویت مجرد می نامند.

 

۸

·      رابطه هویت می تواند در فرم های زیر برقرار باشد:

 

الف

·      رابطه متقابل (رفلکسیو، بازتابین) باشد:

·      ایکس = ایگرک / ایگرگ = ایکس

 

ب

·      رابطه متقارن و دوجانبه باشد: 

·      ایکس = زد / ایگرگ = زد و ایکس = ایگرگ

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر