پروفسور
دکتر ویلهلم گیروس
برگردان
شین میم شین
·
هگل هنرها را به مثابه جامه ی چیز
واره پوشاندن به قوای ماهوی بشری تلقی می کند.
·
(در
آثار هنری قوای ماهوی بشری شیئیت می یابند. مترجم)
1
·
و لذا هنرها به مثابه بشری سازی جهان
تلقی می شوند.
·
(جهان
در آثار هنری، بشری می شود، هومانیزه می شود. مترجم)
2
·
هگل اما در شرایطی قرار نداشت که
هنر را بخشی از توان مولد و خلاق جامعه محسوب دارد و بنیان واقعی هنرها را در نیروهای
مولده مادی جامعه بداند.
3
·
هگل در آموزش خود راجع به احساسات (پاتوس)
که با طرح هلنی در رابطه بوده، ماهیت هنر را به مثابه شرکت در امر خدمت به «قدرت
های» تاریخی ـ جهانی می داند.
4
فریدریش
هولدرلین (1770 ـ 1843)
شاعر معروف
آلمانی
او
در جوار کلاسیسیسم و رومانتیسیسم جمهوری وایمار، جای خاص
خود را دارد.
·
هگل ـ بسان گوته، شیللر، هولدرلین،
ژان پاول و هاینه ـ هنرستیزی جامعه بورژوائی را مورد انتقاد قرار می دهد:
·
بنظر هگل، جامعه بورژوائی شخصیت انسانی
انسان ها را شقه شقه می کند و احساسات تاریخی ـ جهانی انسان ها را در نثر (نوشته
خالی از احساس و عشق و عاطفه) پول در آوردن خفه می سازد.
ژان پاول (یوهان پاول فریدریش ریشتر) (1763 ـ 1825)
نویسنده
آلمانی
بلحاظ
ادبی در میانه کلاسیسیسم و رومانتیسیسم قرار داشته است.
دلیل تغییر نام او علاقه شدید ش به ژان ژاک روسو بوده است.
5
·
هگل این جریان را به غلط، دلیلی بر
صحت تز خود مبنی بر اضمحلال هنر تلقی می کند.
6
·
او بدین طریق، مرحله نسبتا کوتاهی
از توسعه تاریخی (جامعه سرمایه داری) را مطلق می کند.
کانت
ایمانوئل کانت (1724 ـ 1804)
برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان
اثر او تحت عنوان «نقد خرد محض» نقطه عطفی در تاریخ فلسفه و
آغاز فلسفه مدرن محسوب می شود.
کانت در زمینه های زیر دورنمای فراگیر نوینی به روی فلسفه
گشوده است:
اتیک (انتقاد از عقل عملی)
استه تیک (انتقاد از قوه قضاوت)
فلسفه مذهب
فلسفه حقوق
فلسفه تاریخ
·
اگر عمارت فکری نبوغ آمیز هگل را
در مد نظر داشته باشیم، اظهارات کانت راجع به تئوری هنر رنگ می بازند و اصلا بنظر
نمی آیند.
1
·
خدمات کانت در رابطه با تئوری هنر،
عمدتا فقط به عرصه مسائل مقدماتی مربوط به ارزیابی استه تیکی عام محدود می شوند.
2
·
اما باید ارج فراوان بدان نهاد که
کانت ـ بسان گوته ـ در رابطه با خلاقیت هنری، به توان و لیاقت «پیش اندیشی» (پیشگوئی) هنرمند، اهمیت
تعیین کننده ای قائل می شود.
3
جنبش ادبی و جنبش جوانان موسوم به «هجوم و فشار»
(1767 ـ 1785)
نام اثری از فریدریش ماکسیمیلیان کلینگر
شاعر آلمانی
بر ضد مواضع خردگرایانه روشنگری آلمان و به طرفداری از
احساسات طبیعی، آزادی
بر ضد اشرافیت خودکامه
حیات حرفه ای بورژوائی و اخلاق بورژوائی
سنن فرتوت در هنر و ادبیات
این جنبش ادبی را به دلیل تجلیل از «نوابغ اصیل»
به مثابه «سرمشق اولیه انسان و هنرمند متعالی»، «دوره نبوغ» نیز می نامند.
·
تئوری نبوغ کانت اما بر عکس، چیزی
جز تعمیم خشک ایده های «هجوم و فشار» نبوده است.
تئوری های هنری رومانتیسیسم
·
تئوری های هنر به اصطلاح
رومانتیسیسم، یکپارچه نبوده اند.
1
·
در فرانسه بخشا تحت رهبری
استاندال، تئوری های هنری فوق العاده پیشرفته و رئالیستی در مقابل دگماتیسم هنجاری
قرن هفدهم بطرز مهاجمی سینه سپر می کنند و شکسپیر و گوته را به رخ آن می کشند.
2
·
قضیه برای روس ها و ملل اسلاو دیگر
که در راه نوسازی ملی خویش مبارزه می کنند، نیز از همین قرار بوده است:
الف
·
در لهستان، میشی یویچ
ب
·
در فرهنگ چکوسلواکی، چلاکوفسکی و
کولر
ت
·
در صربستان و کروئات، میلوتینوویچ
و غیره
3
·
همه اینها با گوته در ارتباط بوده
اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر