اثری از هانیبال الخاص
پروفسور
دکتر ویلهلم گیروس
برگردان
شین میم شین
یوهان ولفگانگ گوته (1749 ـ 1832)
شاعر و عالم علوم طبیعی آلمان
تألیف در زمینه های زیر:
شعر
درام
قصه
آثار اوتوبیوگرافیکی، استه تیکی، هنری، ادبی
گوته همراه با شیللر جزو کلاسیک های جمهوری وایمار محسوب می
شود.
1
·
تئوری هنر گوته از جهان بینی او، بویژه
از آنتروپولوژی او و از تعیین ماهیت انسان از سوی او نشئت می گیرد:
الف
·
گوته هنر را به مثابه عالی ترین
فرم نمودین خلاقیت انسانی تلقی می کند.
ب
·
به مثابه عالی ترین فرم نمودین «خلاق
گشتن» انسان تلقی می کند.
ت
·
او ضمنا هنر را به مثابه فرم
نمودین ماهیت انسانی تلقی می کند.
2
·
انسان ـ به نظر گوته ـ رابطه خود را با واقعیت عینی بواسطه هنر تعیین
می کند.
3
·
واقعیت عینی اما همیشه غنی تر از
نابغه ترین هنرمندان است.
4
·
تقلید و یا کپیه برداری صرف از
واقعیت عینی، از این رو، پشیزی نمی ارزد.
5
·
البته واقعیت عینی بنیان و شالوده
هنر را تشکیل می دهد.
6
·
بنظر گوته، هنر عالی ترین گشتاورهای
(ممان های) این پدیده های سطحی را بطرق زیر ثبت می کند:
الف
·
«از طریق شناخت قانونمندی های واقعیت عینی
ب
·
از طریق شناخت کمال تناسب کامل
ت
·
از طریق شناخت قلل زیبائی
پ
·
از طریق شناخت ارزش معانی
ث
·
از طریق شناخت عظمت عشق.»
7
·
«هنرمند بدین طرق، به واقعیت عینی بر خلاف
طبیعت که مادر و پدید آورنده او ست، طبیعت ثانوی را، طبیعت احساس شده را، طبیعت اندیشیده را، طبیعت انسانی به کمال
رسیده را باز می دهد.»
·
(گوته، «راجع به دیدرو»، 1798)
8
·
این کار هنرمند اما بر اساس قوانین
عینی صورت می گیرد.
·
(و نه به دلخواه او. مترجم)
9
·
تقلید صرف از واقعیت عینی در اثر
هنری مربوطه، ثابت می ماند.
10
·
هنرمند اصیل در «دهلیز خانه» کار
می کند.
11
·
«هنرمند اصیل از طریق «پیش اندیشی» و از طریق
«احساس پیشاپیش» جهان، از حد و مرز محسوس در عصر خویش، پا فراتر می نهد» و چشم روح
انسانی را به تماشای آینده سوق می دهد.
·
(گوته، «استاد ویلهلم»، فصل 4، ص 16)
12
·
هنرمند از طریق «انعکاس درون خلق
به انجام این کرد و کار مهم نایل می آید» (گوته، 1827) و «بویژه از طریق در نظر
داشتن عام.»
13
·
«طبیعت واقعی شعر از همین قرار است.»
·
(گوته، «حداکثرها و بازتاب ها»)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر