پروفسور الفرد کوزینگ
برگردان شین میم شین
• استنباط
به روند شناخت حسی و محصول آن اطلاق می شود.
1
• شناخت انسانی با استنباط حسی آغاز می شود و به
تفکر انتزاعی ارتقا می یابد.
2
• درجریان تفکر انتزاعی، مواد استنباط شده از
تجربه حسی مورد حلاجی قرار می گیرند.
3
• به قول لنین، «راه دیالک تیکی شناخت حقیقت، یعنی
راه دیالک تیکی شناخت واقعیت عینی از استنباط زنده شروع می شود، به تفکر انتزاعی می
رسد و از تفکر انتزاعی شروع می شود و به پراتیک می رسد.»
• (کلیات لنین، جلد 38، ص 160)
4
• استنباط و تفکر دو مرحله جدا از هم روند شناخت
نیستند، بلکه دو گشتاور روند شناخت اند، که متقابلا در یکدیگر نفوذ می کنند.
5
• در استنباط، واقعیت عینی به صورت ادراک و یا به
صورت فرم بازتولید شده تصور بمثابه پدیده یگانه و واحدی موجود است، پدیده واحدی که
در آن منفرد و عام، غیر ماهوی و ماهوی، تصادفی و ضرور هنوز از یکدیگر تفکیک نشده
اند.
• مراجعه کنید به ادراک، تصور، دیالک تیک منفرد (خاص)
و عام، دیالک تیک نمود و بود (پدیده و ماهیت)، دیالک تیک تصادف و ضرورت در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
6
• تفکیک (تفاوت گذاری میان) منفرد و عام، غیر
ماهوی و ماهوی، تصادفی و ضرور در جریان حلاجی عقلی مواد حاصل از استنباط انجام می
گیرد.
• یعنی در روند تفکر انجام می گیرد.
7
• نظریه ای که بر آن است که استنباط تنها منفرد، غیرماهوی و تصادفی را در بر می گیرد
و تفکر در برگیرنده ی عام، ماهوی و ضرور است، به پاره کردن متافیزیکی و غیردیالک
تیکی رشته پیوند میان منفرد و عام، نمود و بود (ماهیت)، تصادف و ضرورت مبادرت می ورزد.
• (به تخریب دیالک تیک منفرد (خاص) ـ عام، دیالک
تیک نمود و بود (پدیده و ماهیت)، دیالک تیک تصادف و ضرورت مبادرت می ورزد. مترجم)
8
• چنین نظریه ای نهایتا به این نتیجه باطل می
رسد، که گویا عام، ماهیت و ضرورت مولود خود تفکر اند.
9
• شالوده نویرودینامیکی (عصبی ـ پویای) استنباط را سیستم علائم
اولیه ی کردوکار عصبی انسانی تشکیل می
دهد.
• مراجعه کنید به احساس، تفکر، شناخت در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر